Bett-fråga

SaraMara

Trådstartare
Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här.

Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant bett på båda hästarna i alla år (Sprenger Kk ultra). Ett trevligt bett och ingen av hästarna har några munproblem eller ridmässiga bekymmer som jag tror skulle kunna påverkas av bettbyte. Är dock sugen på att gå lite crazy och prova typ ett Sprenger tredelat med gummiklädd mittdel eller med rullande mittdel, när jag ändå ska köpa ett till för att slippa byta mellan tränsen. Kanske d-ring?

Kusen det gäller får gärna ta ett stadigare och jämnare stöd, hon vill gärna bli låg och rund i formen och lite glapp i kontakten, så inget som blir skarpt eller som är för starka hästar. Hon kan visserligen bli nog så stark när hon vill men oftare så släpper hon och backar, snurrar eller lättar fram när hon tappar fattningen, så inget som förstärker sådant beteende.

Och så givetvis: måste vara godkänt för tävling enligt TR.

Och så vill jag helst slippa små ringar, blir det yvigt så vill jag inte riskera bettring in i munnen. Och yvigt kan det liksom bli ibland, framför allt vid longering och uteritt... :o :D

Funderar på typ dynamic rs wh ultra eller ultra med mjuk mittdel (gummiklädd).

Några idéer eller input?
 
Alla bett ska vara av metall eller hård oböjlig plast och får vara överdragna med gummi eller latex så då kan du ju ha sprengers ultrabett. Plasten är ju hård och mittdelen rundad.
 
@SaraMara Låter som om det är ett WH Ultra Soft du ska ha till pållen :). Även vanliga WH Ultra ger ett härligt sug med uppfattar att hästarn blir ännu mer stilla i munnen med gummikulan. Båda är godkända att tävla på :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Köpt ett nytt Sprenger WH Ultra Dynamic RS bett på nätet (horze.se). Inuti ringarna i mitten är det någon slags svart ”sörja”. Är...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Kenzo2019
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 519
Senast: tuaphua
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: Pancakes
·
Utrustning Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp