Bukefalos 28 år!

Bett-hård i munnen

Dempan02

Trådstartare
Hej, igår red jag min kompis häst. Hästen behövde springa av sig på galoppbanan, då blev det jag som fick rida;)
När jag red hästen fick jag en stark känsla av att hästen var hård i munnen.
Så jag undrar:
Finns det några extra bra bett för en häst som denna?

Tacksam för svar:)
 
Hej, igår red jag min kompis häst. Hästen behövde springa av sig på galoppbanan, då blev det jag som fick rida;)
När jag red hästen fick jag en stark känsla av att hästen var hård i munnen.
Så jag undrar:
Finns det några extra bra bett för en häst som denna?

Tacksam för svar:)

När de upplevs hårda i munnen är det för att de går emot bettet av ngt skäl.
Antingen för att bettet och handen i sig ger obehag i munnen.
Eller för att de är överladdade.
Eller för att de är felskolade.
Eller för att de är i obalans och måste spänna kroppen så att bettet inte kan verka rätt genom kroppen.

Det brukar botas med att utbilda dem bättre, om de är friska och har ett bett som är rätt tillpassat i strl och form.
 
När de upplevs hårda i munnen är det för att de går emot bettet av ngt skäl.
Antingen för att bettet och handen i sig ger obehag i munnen.
Eller för att de är överladdade.
Eller för att de är felskolade.
Eller för att de är i obalans och måste spänna kroppen så att bettet inte kan verka rätt genom kroppen.

Det brukar botas med att utbilda dem bättre, om de är friska och har ett bett som är rätt tillpassat i strl och form.
Okej tack:)
 

Toppenbra svar av @tuaphua

Tyvärr är det ofta vanligt att man köper ett skarpare bett för att "lösa" problemet.. Jag skulle säga att det beror på antingen okunskap eller lathet.

Jag har t.ex. ridit en häst som jag uppfattade som väldigt hård och tung i munnen, jag bytte till hackamore och vips så var felet borta; visade sig att hästen hade ont i munnen och behövde behandlas av veterinär och tandläkare.

Det finns verkligen otaliga skäl till att hästen inte är mjuk, men en bra start är att se till att den inte har ont och sedan se till att utbilda, utbilda, utbilda och alltid vara mjuk själv, så att hästen inte får något att "hänga fast" i eller spänner sig som ett försvar.
 
Främsta anledningen tycker jag är att de inte jobbar korrekt bakifrån med bakbenen. Istället lägger de sig i handen och munnen blir "ett femte ben".

Mitt bästa tips är vanligt bett och en duktig tränare, som sen efter ha sett hästen kan yttra sig om bettsling.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
877
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp