Bett och tryck på nosryggen?

Problematisk

Trådstartare
Jag försöker komma på vad det är jag vill ha för bett/träns :p Eller jag vet egentligen VAD jag vill ha, men inte om det finns eller om det går att plocka ihop själv på nåt sätt?
Jag vill ha ett huvudlag, med bett, som även ger effekt på nosryggen. Det finns ju kombinationsbett, och jag ska erkänna att jag har lite dålig koll, men de ser ganska "skarpa" ut? Jag behöver inget starkt, utan vill bara fördela trycket lite mer och avlasta munnen lite.
Jag försöker tänka, men kommer liksom inte på HUR jag ska tänka :o Micklem med clips ger väl typ den effekten? Men jag vill inte ha micklem... Funderar på nån typ av rem över nosen bara, antingen ett lågt sittande pannband eller typ en hakrem från en gammal grimma... Kan det funka? Det känns inte så, men jag vet inte hur/var/om det felar :crazy: Behövs en rem under hakan?
 
Du kan ta en aachenrem så får du en ställbar rem. Annars är det väl bara att testa dig fram. Själv har jag ridit med dubbla tyglar till bett och sidepull när jag varit osäker på effekten av det ena alternativet.
 
Du kan ta en aachenrem så får du en ställbar rem. Annars är det väl bara att testa dig fram. Själv har jag ridit med dubbla tyglar till bett och sidepull när jag varit osäker på effekten av det ena alternativet.

Var fäster man aachenremmen då?
 
Hööks nya kanske, Lingus FairField? Har dålig koll på hur det funkar, men det borde ge tryck på nosryggen eftersom remmen är fäst i sidostycket. Annars har PS också ett som ska ge lite tryck på nosryggen, Nirak tror jag det heter :)
 
Var fäster man aachenremmen då?

Trä den genom bettringen, över nosryggen, genom andra bettringen och spänn på nosryggen. Den ligger alltså dubbelt över näsan. Då kan du justera hur tajt den ska sitta, funkar egentligen med vilken ställbar rem som helst förstås. Sätt en sån liten padd under om du tycker det behövs.
 
Jag hade såhär på min förra häst
20180320_150238.jpg
 
Jag försöker komma på vad det är jag vill ha för bett/träns :p Eller jag vet egentligen VAD jag vill ha, men inte om det finns eller om det går att plocka ihop själv på nåt sätt?
Jag vill ha ett huvudlag, med bett, som även ger effekt på nosryggen. Det finns ju kombinationsbett, och jag ska erkänna att jag har lite dålig koll, men de ser ganska "skarpa" ut? Jag behöver inget starkt, utan vill bara fördela trycket lite mer och avlasta munnen lite.
Jag försöker tänka, men kommer liksom inte på HUR jag ska tänka :o Micklem med clips ger väl typ den effekten? Men jag vill inte ha micklem... Funderar på nån typ av rem över nosen bara, antingen ett lågt sittande pannband eller typ en hakrem från en gammal grimma... Kan det funka? Det känns inte så, men jag vet inte hur/var/om det felar :crazy: Behövs en rem under hakan?
Jag söker precis samma effekt.

Jag har Micklem med clips till fartaktiviteter när jag vill ha snokremmen. Sedan har jag en bettlyftare från Anders Eriksson (du hittar den på Tärnsjös hemsida) till dressyr. Man fäster den i ett vanligt aschenfäste, snyggt och prydligt.
 
Jag vet inte om jag riktigt fattar :o Är det aachenremmen du har i den lilla ringen på bettet? Och ett delta mellan lilla ringen och vanliga bettringen, och i deltat sitter tygeln? Ingen rem under hakan?
Fungerar det så som jag är ute efter? Eller skulle du kunna förklara lite snabbt hur det fungerar? :)

Precis så.
Tar man i tygeln blir det både tryck i munnen och på näsan men utan hävstångseffekt.
 
Ja, jag kom faktiskt på för bara en liten stund sen att det borde väl ge den effekten? Om det är rätt längd över nosryggen då naturligtvis, känns som den måste vara ganska exakt för att det ska fungera rätt?
De billigare modellerna brukar ha dålig passform, bygeln är inte optimalt utformad. Dessutom måste nosdelen vara ställbar.
 
Kan uppdatera nu om att jag knåpat ihop ett hemmabygge av kombinationshuvudlag (eller egentligen mest typ bettlyftare) och provat...
Och det föll INTE damen i smaken :crazy: Trodde hon skulle uppskatta lite mindre tryck i munnen eftersom hon är såpass känslig, men maken till stark (och spänd!) häst har jag väl aldrig varit med om :eek: Och då är hon varken stark eller särskilt spänd till vardags. Hur man nu kan bli spänd av ett huvudlag :confused:

Men okej, bara att lägga det på hyllan då :p Nu behöver jag iallafall inte fundera mer på det!
 
Kan uppdatera nu om att jag knåpat ihop ett hemmabygge av kombinationshuvudlag (eller egentligen mest typ bettlyftare) och provat...
Och det föll INTE damen i smaken :crazy: Trodde hon skulle uppskatta lite mindre tryck i munnen eftersom hon är såpass känslig, men maken till stark (och spänd!) häst har jag väl aldrig varit med om :eek: Och då är hon varken stark eller särskilt spänd till vardags. Hur man nu kan bli spänd av ett huvudlag :confused:

Men okej, bara att lägga det på hyllan då :p Nu behöver jag iallafall inte fundera mer på det!

Är den tiden bettlöst med tränseffekt innan? Kanske inte förstod o behöver skolas in. Hack är ju oftast lättare att förstå för hästar skolade på vanligt bett.
 
De billigare modellerna brukar ha dålig passform, bygeln är inte optimalt utformad. Dessutom måste nosdelen vara ställbar.

Håller med. Kinneton i min erf blir oerhört låst och stumt ! Bättre med ett rent av skarpare och tydligare bett isåfall jmf med det.

@Problematisk jag hade tagit och fäst ett par extra tyglar i en remontnosgrimma helt enkelt. Ridit pigga konvalescenter under igångsättning på det många gånger under åren och tycker det är ett jättebra alternativ jmf med att betsla upp. Då har du vanliga bettet och andra tygeln/nosgrimmetrycket väljer du bara de sekunder du vill lägga till det.
 
@Problematisk fö tycker jag inte det är alls konstigt att en häst reagerar negativt på en bettlyftande anordning ...

Du låser ju då bettet på ett mycket mer fixerat sätt än när hästen själv annars ändå kan välja att ”flytta runt” bettet lite i munnen vilket den annars kan med tunga, käkrörelse osv. Det gör ju hästarna hela tiden om än så subtilt, när de är rätt ridna och ryttaren duktig att nyansera hjälperma. Det är ju just det lätta man vill åt - inkl då att hästen inte blir låst av hand/bett ...

Väldigt obehagligt med sk ” betthöjare” för många hästar, att bettet istället ligger mer fixerat och trycker mot övre gommen pga tryck i tygeln och över nosen samtidigt liksom :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 162
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 953
Senast: Yeah but
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 253
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 860
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp