Bett till stark men känslig häst

micka

Trådstartare
Hej min häst på 6 år blir stark när man rider henne. Skrittas man t.ex så ska jag göra halt. Då drar hon upp huvudet och fortsätter gå. Så får jag ta tag i henne ordentligt för att få stopp på henne. Likadant i galoppen så slår hon upp huvudet mycket och högt utan jag jag vill stanna henne . Då har jag ridit på vanligt tredelad samt D-ring tredelad. Har också testat pelham och Jaktstång rakt och med tungfrihet. Dessa är alldeles för starka. Pessoa är inget alternativ då jag anser att det inte är bra för hästen. Men behöver förslag på bett som kan passa till den förklaringen här ovan. Tack på förhand
 
Finns ju även Pelham som är gummiklätt, vilket är ett starkt bett men ändå med mjukare känsla för hästen...
 
Hej min häst på 6 år blir stark när man rider henne. Skrittas man t.ex så ska jag göra halt. Då drar hon upp huvudet och fortsätter gå. Så får jag ta tag i henne ordentligt för att få stopp på henne. Likadant i galoppen så slår hon upp huvudet mycket och högt utan jag jag vill stanna henne . Då har jag ridit på vanligt tredelad samt D-ring tredelad. Har också testat pelham och Jaktstång rakt och med tungfrihet. Dessa är alldeles för starka. Pessoa är inget alternativ då jag anser att det inte är bra för hästen. Men behöver förslag på bett som kan passa till den förklaringen här ovan. Tack på förhand
De reaktioner du beskriver tyder ju också på att det kan bero problem med tänder, mun och rygg. Uteslut dessa innan man exprimenterar med bett. Alla hästar trivs dessutom inte på bett så om fel uteslutits så testa bettlöst och se.
 

[QUOTE="Aliche, post: 17114808, member: 29påminner reaktioner du beskriver tyder ju också på att det kan bero problem med tänder, mun och rygg. Uteslut dessa innan man exprimenterar med bett. Alla hästar trivs dessutom inte på bett så om fel uteslutits så testa bettlöst och se.[/QUOTE]
Hästen är hundra procent frisk. Hela hästen är genomsökt nydligen
 
Träna mer på grunderna, kan hästen inte ens stanna så bör du öva mycket mer innan du ens börjar rida snabbare än skritt.
 

[QUOTE="Aliche, post: 17114808, member: 29påminner reaktioner du beskriver tyder ju också på att det kan bero problem med tänder, mun och rygg. Uteslut dessa innan man exprimenterar med bett. Alla hästar trivs dessutom inte på bett så om fel uteslutits så testa bettlöst och se.
Hästen är hundra procent frisk. Hela hästen är genomsökt nydligen[/QUOTE]
Vad är det för undersökningar som gjorts? Ibland behövs det mer grundliga och djupgående undersökningar än en "vanlig" undersökning för att se problem, speciellt i mun och tänder där det ofta krävs en utbildad hästtandläkare på en tandklinik för att man ska kunna undersöka ordentligt.
 
Starka bett överhuvudtaget är uteslutet så hon inte änns går fram om hon får ett sådant i munnen. Jag har funderat på blir alloy bett så det ska vara lite ett milt skarpt bett om ni förstår hur jag menar. Dessutom är det en rull i mitten som gör att hon inte kan bita sig fast. Vad tror ni om detta? Bett är en hel jungel.....
 
Hästen är hundra procent frisk. Hela hästen är genomsökt nydligen
Vad är det för undersökningar som gjorts? Ibland behövs det mer grundliga och djupgående undersökningar än en "vanlig" undersökning för att se problem, speciellt i mun och tänder där det ofta krävs en utbildad hästtandläkare på en tandklinik för att man ska kunna undersöka ordentligt.[/QUOTE]
Hon har nyss varit skadad så allt är verkligen genomsökt grundligt. Hon är friskförklarad nu. Hon beter sig lika samt nu som innan skadan så problemet kommer inte där ifrån
 
Det låter som ett utbildningsproblem. Därav lär inte så många tipsa om skarpare bett. Känns hästen inte 100 på tredelat, prova rakt eller tvådelat trånsbett? Olika hästar trivs bäst på olika mundelar men jag skulle inte betsla upp från tränsbett.
 
Sorry, jag hör också till dem som tror på andra vägar än att byta bett. Förstår ju att det inte är sådana här svar du hoppades på eller ville ha, men om jag hade varit du skulle jag tagit ett rejält omtag och försökt se läget från andra hållet. Jobba tvärtom, jag skulle vilja att hästen kan stanna lyhört och kontrollerat även om den rids i grimma... :up:
 
Min kallblodstravare trivs inte alls med tredelat i munnen, bytte till ett rakt och han blev lugn. Nu är han inte inriden än men hade tänkt att växla mellan rakt och bettlöst när vi väl kommer igång. Prova rakt eller ett hackamore, det kanske kan hjälpa? Grundträningen antar jag att du jobbar med då du har tränare ;)
 
Det låter inte som ett bettrelaterat problem.
Fasta ringar/rörliga ringar/rakt bett/delat bett och bettlöst är liksom grunden, du kan prova mellan dessa utan att behöva oroa dig över att det blir för skarpt. Jag är övertygad om att du hellre har en lydig häst än en som går bra på en typ av bett.

Exempel: En arabkille jag red som är känslig och lat (underbar kombo) han blir för trixig på delat bett, fixar och pular och rör på mun och huvud hela tiden. Ett rakt bett gjorde honom lugnare, men ett rakt med fast ringar gjorde honom okänsligt och "fast" i bettet, = Ett rakt bett med rörliga ringar passade perfekt och gjorde honom känslig men stabil.

Samma häst drar upp huvudet i övergångar. Han stannar. absolut. Men med huvudet i vädret.
Då fick vi börja träna på att driva honom in i övergångarna. Att man inte bara bromsar i tyglarna, utan mer gasar på och får en dragspelseffekt när baken trycks in under kroppen i en halt eller skrittövergång.

Lösningen var således att byta till ett mildare bett och gasa på, medan någon annan säkert hade tagit genvägen med ett skarpare bett.

Hoppas det löser sig och att polle börjar lyssna bättre :)
 
Jag tränar självklart markarbete och på lynad. Men nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av blue alloy bett? Tänkte att man kan ha flera att byta i mellan. Rakt blue alloy bett och kanske något mer.. Är inte så förtjust i tredelat så det blir mycket tryck i hästens men. Med två delat är risken att leden skadar gomen. Bettlöst kan vara ett alternativ
 
@micka
Jag tycker absolut att du ska testa bettlöst. Vi har en ponny som blir otroligt stark, drar i tyglarna och bara stretar emot i halterna på bett, men går hur bra som helst på hackamore, då drar hon ingenting. Det kan vara värt ett försök iaf :)
 
Enligt min tandläkare till hästen, så ska man variera bett och träns till hästen, så det inte slits och klämmer på samma ställen osv, enligt denne skulle man bara ha samma bett max 3 dagar, sen byta till något annat i 3 dagar innan man får byta tillbaka. Jag själv kör lite varannan dag istället. :)

Jag hade problem med min häst som la tungan över bettet och då verkligen inte lyssnade alls på bettet, provade då hackamore och med hjälp av tränare har vi kommit så långt att jag knappt behöver ta i tyglarna längre, utan det är sitsen som styr samt röstkommandon.

Hästen hade undersökt, hade ni ute tandläkare med som kunde kolla på hästens bett så det är rätt storlek? För när jag hade tandläkaren ute, så fick jag reda på att jag skulle gå ner i storlek på bett och eftersom det gamla bettet va för långt, skapade det obehag för hästen. Tänkte om det kan vara något sådant också.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 045
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 293
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 913
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp