Bett-tips till häst som drar iväg?

Sanniis

Trådstartare
Hej! tänkte höra vad ni rekomenderar för bett till min fjord-valack som har börjat dra iväg när vi galloperar på uteritterna. idag går han på ett vanligt tredelat tränsbett, som han går jättefint på inne på ridbanan. men när vi rider ut kan han bli busig och dra iväg och det har även förekommit bockningar av glädje ;) vill inte ha för stakt bett men skulle gärna vilja testa något lite skarpare på uteritterna för att se om han blir lite enklare att kontrolera :) tack på förhand!
 
Hej! tänkte höra vad ni rekomenderar för bett till min fjord-valack som har börjat dra iväg när vi galloperar på uteritterna. idag går han på ett vanligt tredelat tränsbett, som han går jättefint på inne på ridbanan. men när vi rider ut kan han bli busig och dra iväg och det har även förekommit bockningar av glädje ;) vill inte ha för stakt bett men skulle gärna vilja testa något lite skarpare på uteritterna för att se om han blir lite enklare att kontrolera :) tack på förhand!
prova ett jaktkandar på uteritt. Man kan ha tygeln fäst lös i bettringen så blir det minst häveffekt, eller så kan man fästa en delta eller i ngn av skårorna i bettringen. När du rider ut så gör flera avsaktningar från galoppen så känner hästen nog att han inte kan sticka, förhoppningsvis går det lättare på tränsbett senare om han liksom märker att han inte kan dra iväg med dig längre. Annars är det väl bara att ha ett skarpare uterittsbett för att undvika att den drar iväg med dej ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering hej, min kusin har blivit medryttare på en 6 årig welsh partbreed sto. Men vi har ett problem i ridningen. Där hästen står finns det...
2
Svar
24
· Visningar
2 751
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp