Bett/tränsregler P&J?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag vet att många P&Jer skriver att "vi följer TR i sin helhet" o.dyl, fast det egentligen bara är träningstävling. Men för mig som är dressyrtant med noll koll på hopp-TR etc. Vad gäller egentligen på P&J? Eller vad brukar gälla rättare sagt?
För jag är lite sugen på att åka till grannklubben och hoppa en hel bana, men kan och vill inte sätta upp någon själv. (Som dressyrtant har jag noll koll på avstånd och dessutom är ju bommarna så tunga :p ). Så det lämnar jag gärna till någon annan. Frågan är då bara om man får/brukar få rida lägsta höjden (typ 20-40 cm) i grimma istället för träns. För alltså, H.H är så känslig/"fin" i munnen att det helt enkelt inte går att rida med bett i hoppningen. Minsta lilla oförutsedda "nyans" där och han nitar. Även om hindret är 20 cm. Har testat med ponnyhackamore, men det är i skarpaste laget. Egentligen skulle väl typ ett centerhack eller möjligen sidepull vara det bästa, men hittar inget i passande storlek :(
Så jag undrar, kan grimma med ett par tyglar vara okej? För det har jag testat hemma, och det går bra iaf! :)
 
Skulle inte tro det, nej. Men kontakta arrangören och fråga, det är enklast. Mjukt gummibett? Läderbett?

Misstänkte också det. Men ponnyhack/centerhack måste väl ändå vara gdk?
Men nej, det handlar inte om typen av bett, han går superbra på metallbett i dressyren. Grejen är att han är så extremt känslig i hand att varje minsta lilla rörelse reagerar han på. Och eftersom att jag rider på LA nivå i dressyr - men typ 50 cm bana i hoppning med nöd och näppe, så är det ju ingen rocket science att lista ut att jag kanske inte riktigt är lika supermjuk och exakt i händerna i hoppningen som dressyren ;)
 
Misstänkte också det. Men ponnyhack/centerhack måste väl ändå vara gdk?
Men nej, det handlar inte om typen av bett, han går superbra på metallbett i dressyren. Grejen är att han är så extremt känslig i hand att varje minsta lilla rörelse reagerar han på. Och eftersom att jag rider på LA nivå i dressyr - men typ 50 cm bana i hoppning med nöd och näppe, så är det ju ingen rocket science att lista ut att jag kanske inte riktigt är lika supermjuk och exakt i händerna i hoppningen som dressyren ;)
Ponnyhack tävlar jag själv på, så det är i alla fall godkänt ;) men det skadar aldrig att fråga!
 
Att rida i grimma? Slå gärna upp det i tr, så vitt jag vet har en person fått dispens för att rida i repgrimma någon gång, men inte att det var allmänt tillåtet att rida i grimma.
Jodå, det är godkänt på häst.

Mom 306.2.2. "Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst."

Mvh, Lady_S
 
Jodå, det är godkänt på häst.

Mom 306.2.2. "Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst."

Mvh, Lady_S
Räknas grimma till huvudlag? :cautious:
 
Pay and jumps är träning! Dvs du får ha grimma utan problem. Oftast menas det angående hästens välmående pch liknande. Iaf enligt de jag har pratat med. Meningen med pay and jumps är att träna på att tävla och känna på hur det är. Är man osäker så får man kontakta arrangören och fråga om dom tycker det är okej.
 
Pay and jumps är träning! Dvs du får ha grimma utan problem. Oftast menas det angående hästens välmående pch liknande. Iaf enligt de jag har pratat med. Meningen med pay and jumps är att träna på att tävla och känna på hur det är. Är man osäker så får man kontakta arrangören och fråga om dom tycker det är okej.
Det är en träning, precis som du säger, vilket betyder att arrangören kan ha vilka regler den vill. Vilket också betyder att de kan förbjuda deltagarna att rida i grimma.

Det är absolut en bra idé att kontakta arrangören om man vill använda någon ovanlig utrustning.

Mvh,
Lady_S
 
Har kommit underfund med att sidepull absolut, och ev. även center/flowerhackamore nog skulle fungera. Det kan låta lite snäsigt, men hade åtminstone inte någon av ovanstående alternativ passat med arrangörernas regler hade jag hellre bara accepterat det och åkt hem igen.
 
Är det inte lättare att fråga innan och slippa åka i onödan? :angel:
Jojo, om det är en "van arrangör" som har bra koll. Men så är det ju inte alltid P&J-världen och frågar man då inte "rätt" person innan kan man få annat svar sedan/någon annan gör en annan tolkning osv. osv. Det jag syftade på ;)
 
Jojo, om det är en "van arrangör" som har bra koll. Men så är det ju inte alltid P&J-världen och frågar man då inte "rätt" person innan kan man få annat svar sedan/någon annan gör en annan tolkning osv. osv. Det jag syftade på ;)
Brukar stå i proppen vem som är "tävlingsledare" även på paynjumps då får du ok av denne så kan dom ju inte gärna ändra sig på plats :):up:
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 750
Senast: Unafraid
·
Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 286
Senast: Bison
·
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp