Bettdjungel

Linnea94

Trådstartare
Som rubriken lyder är jag fast i bettdjungeln. Jag har ett 11 årigt halvblod som har för vana att bita sig fast och hugga i bettet när det inte passar. Han är regelbundet kollad i munnen, sadeln stoppades om för en månad sedan och veterinären var på plats igår så det är inga fel på hästen. Han är helt enkelt känslig och har inte nöjt sig med något av betten som jag har provat.
Till saken hör att jag nyligen börjat rida på hackamore vilket han verkar nöjd med men det är enligt TR inte godkänt då man tävlar dressyr. Jag letar därför efter något som kan komplettera hackamoret. Vilket bett hade ni rekommenderat och varför?
 
Vilka bett har du provat hittills?

Det går ju att variera i oändlighet med olika material, leder, utformning av ringar, mundelar, kombinera med olika nosgrimmor o.s.v.

Mitt "standard" är ett halvtjockt två- eller tredelat tränsbett med lösa ringar.
 
Vilka bett har du provat hittills?

Det går ju att variera i oändlighet med olika material, leder, utformning av ringar, mundelar, kombinera med olika nosgrimmor o.s.v.

Mitt "standard" är ett halvtjockt två- eller tredelat tränsbett med lösa ringar.
Precis vad jag har testat också, vanliga standardbett vilket han inte trivs med. Tycker att det borde fungera då han är en känslig häst men tydligen inte.
 
Om han har för vana att bita fast i bettet kan han väl göra det med vilket bett som helst? Kan det inte vara just för att han är känslig som han då skyddar sig från bettet? För mig låter det inte direkt som ett bettproblem utan mer som ett ridproblem.
 
Har du testat baucher och ev rakt nathe? (Vet att 2-delat baucher är godkänt men vet inte om nathe?)
 
Om han har för vana att bita fast i bettet kan han väl göra det med vilket bett som helst? Kan det inte vara just för att han är känslig som han då skyddar sig från bettet? För mig låter det inte direkt som ett bettproblem utan mer som ett ridproblem.
Säkerligen båda delarna! Han är inte en häst som rör på sig i onödan, pigg men bekväm. Trodde enbart det var ett ridproblem tills jag testade hackamore. Har pratat med en av mina tränare idag och hon tycker jag ska testa ett bett med fasta bettringar och alternativt ett bett med parerstänger.
 
Testa Sprenger Dynamic RS med fast D ring, vet ingen häst som inte gillat det! :love: (Förövrigt Jan & Briars vardagsbett på den tiden det begav sig)
Absolut något jag kan tänka mig att testa men ett dyrt bett att testa om han inte tycker om det :( får höra mig om i omkretsen om någon har ett jag kan låna!
 
Säkerligen båda delarna! Han är inte en häst som rör på sig i onödan, pigg men bekväm. Trodde enbart det var ett ridproblem tills jag testade hackamore. Har pratat med en av mina tränare idag och hon tycker jag ska testa ett bett med fasta bettringar och alternativt ett bett med parerstänger.
Klart, på Hack kan han ju inte bita sig fast. Så det är smart och kan nog också få honom att komma bort från sin ovana. Men utöver att byta bett är det ju bra att försöka få koll på vad det är han protesterar mot. Min korsning höll på så där ett tag och jag tror det var en protest mot att vi satte lite höga krav på henne, det har i stort sett gått bort nu.
 
Klart, på Hack kan han ju inte bita sig fast. Så det är smart och kan nog också få honom att komma bort från sin ovana. Men utöver att byta bett är det ju bra att försöka få koll på vad det är han protesterar mot. Min korsning höll på så där ett tag och jag tror det var en protest mot att vi satte lite höga krav på henne, det har i stort sett gått bort nu.
Planen är som du säger att skapa förtroende på hack och uppmuntra arbetet. Han är egentligen redo för mer och svarar precis som din med protest mot höga krav.
Han är otroligt tydlig med vad han tycker om och inte, förvänd galopp, och skänkelvikning i galopp var inga problem på hacket och utfördes med spetsade öron och nöjda frustningar. Vissa dagar går det knappt att fatta galopp på ett vanligt tvådelat bett. Otroligt frustrerande!
 
Absolut något jag kan tänka mig att testa men ett dyrt bett att testa om han inte tycker om det :( får höra mig om i omkretsen om någon har ett jag kan låna!

De flesta butiker har så att man kan låna ett bett för en handpenning typ 300kr (men du betalar hela med en gång) och gillar hästen det inte lämnar du tillbaka det och förlorar bara dom 300kr, resten av pengarna får du tillbaka :)
 
Kan han ha ridits med väl tuff hand innan du köpte honom? Min var lite rädd om sin mun när jag fick henne så jag red bettlöst ett halvår eller så. Efter det kunde hon då bita tag i bettet, men var i övrigt ok med att ha bett.
 
De flesta butiker har så att man kan låna ett bett för en handpenning typ 300kr (men du betalar hela med en gång) och gillar hästen det inte lämnar du tillbaka det och förlorar bara dom 300kr, resten av pengarna får du tillbaka :)
Smart, har jag inte tänkt på :) ska leta begagnat också
 
Kan han ha ridits med väl tuff hand innan du köpte honom? Min var lite rädd om sin mun när jag fick henne så jag red bettlöst ett halvår eller så. Efter det kunde hon då bita tag i bettet, men var i övrigt ok med att ha bett.
Jag har haft honom sen han var 5 år, har haft honom i 6 år. Problemet har säkerligen växt fram med tiden men jag har av naturliga skäl inte varit tillräckligt kunnig för att bryta det. Som man säger rider man alltid in sina egna fel på hästen men det är aldrig för sent att bryta en ovana.
 
Bra i allafall att det fungerar bettlöst! Då har du en väg ur problemet. Tröttnar du på att leta bett kan du byta träns också - min dam blev faktiskt nöjdare på ett micklem;)
 
Bra i allafall att det fungerar bettlöst! Då har du en väg ur problemet. Tröttnar du på att leta bett kan du byta träns också - min dam blev faktiskt nöjdare på ett micklem;)
Kloka hjärnor tänker lika ;) googlade precis micklem! Har precis bytt till remont vilket han trivs bra på men det är alltid kul att testa något nytt. Vilket micklem har du och hur upplever du det jämfört med andra träns?
 
Kloka hjärnor tänker lika ;) googlade precis micklem! Har precis bytt till remont vilket han trivs bra på men det är alltid kul att testa något nytt. Vilket micklem har du och hur upplever du det jämfört med andra träns?
Jag köpte mitt på h**ks. Skillnaden är väl mest att bettet ligger stabilare. Det var min tränare som tyckte vi skulle testa för hon rider alla sina på micklem. Och faktiskt blev det bra. Men det kan också ha varit en tillfällighet att allt föll på plats då. Innan gick hon med ett vanligt träns, engelsk nosgrimma eller ingen alls.
 
Rådfråga din tandläkare om bett som anatomiskt passar din hästs mun.:)
Min ena pålle har alltid varit stark, bitit i betten eller lagt tungan över men alldrig haft tandproblem. Gått bra på hack. Efter flytt till annan del av landet åker vi till en vet utbildad på just mun och tänder. Vet påpekade direkt att hästen har väldigt låg gom som riskerar att hamna i kläm mellan bettet och första kindtanden. Det enda bett vi kan variera bettlöst med är ett oledat smalt typ 5mm bett(ett uppkäksbett för travare är det smalaste jag hittat) i kombo med micklem och bettklipsen. Detta accepterar han.
 
Rådfråga din tandläkare om bett som anatomiskt passar din hästs mun.:)
Min ena pålle har alltid varit stark, bitit i betten eller lagt tungan över men alldrig haft tandproblem. Gått bra på hack. Efter flytt till annan del av landet åker vi till en vet utbildad på just mun och tänder. Vet påpekade direkt att hästen har väldigt låg gom som riskerar att hamna i kläm mellan bettet och första kindtanden. Det enda bett vi kan variera bettlöst med är ett oledat smalt typ 5mm bett(ett uppkäksbett för travare är det smalaste jag hittat) i kombo med micklem och bettklipsen. Detta accepterar han.
Har också funderat på om man ska göra det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
717
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Lipperta
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp