Bettförslag?

Miljon

Trådstartare
Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har mestadels haft lättsamma ponnyer som trivts bra på ett vanligt tredelat bett. Nån har ridits med kimblewick eller babypelham vid vissa tillfällen och en föredrar rakt. Men överlag, väldigt okomplicerade när det kommer till bett.

Men en av dem kommer ge mig mina första gråa hår :meh: Hon biter i bettet, slänger ut tungan, gapar och tjafsar. Inte hela tiden och det har blivit bättre, men jag vill hitta ett bett hon trivs med och inte tjafsar med lika.
Det känns som jag har provat "allt". Rakt med fasta ringar, tvådelat med lösa ringar, tredelat med fasta ringar, tredelat med lösa ringar, tredelat som är ledat men inte böjbart, rakt kimblewick med tungfrihet, rakt gummipelham, olika bett med bettejp...
Nu rider jag på ett smalt tvådelat eftersom det är det som fungerat bäst, men inte BRA, så jag är inte helt nöjd utan vill ha tips på annat som kan vara värt att prova.
Smalt gummipelham fungerar också ganska bra, med relativt lugn stabil mun, men jag vill inte rida på det hela tiden.
Bettlöst fungerar hyfsat att rida på när vi skogsmullar, men varken jag eller hästen gillar det för arbete på ridbanan.

Och självklart rider jag för tränare, jobbar mycket med dressyr och försöker få henne att ständigt jobba på med bakbenen för att bära upp sig och slappna av i överlinjen. Det behöver ni inte ge tips om :)
Jag vill "bara" ha tips på bett som kan tänkas fungera.
 
Och hästen är kollad i munnen och har inga tandproblem?
Novabett kanske kan funka för er?
Jag har en som är känslig i munnen som gillar ett lite smalare tredelat med fasta ringar och så varierar jag med ponnyhack men det skrev du ju inte funkade Har du testat Golden wing? Det testade jag på min ena och upplevde det låg väldigt stilla och fint i munnen.
 
Och hästen är kollad i munnen och har inga tandproblem?
Novabett kanske kan funka för er?
Jag har en som är känslig i munnen som gillar ett lite smalare tredelat med fasta ringar och så varierar jag med ponnyhack men det skrev du ju inte funkade Har du testat Golden wing? Det testade jag på min ena och upplevde det låg väldigt stilla och fint i munnen.

Ja men precis, tänderna är kollade regelbundet och även genomkollad av veterinär och equiterapeut.
Novabett har jag provat. Det är för tjockt så det trivs inte lilla fröken med, annars hade jag goda förhoppningar om att det skulle passa.
Golden wing har jag inte testat, det ska jag kika på!
 
Jag tänker att hen verkar gilla smala bett? Kanske titta på bridong? Och prova rörliga/fasta ringar 2- och 3-delat?
Bara en tanke. Annars kanske Golden Wing som någon ovan tipsade om :)
 
Jag har ett tunt tredelat sweet iron med låsningsfunktion från bomber som min ponny trivdes på. Hon bråkade dock i munnen när hennes bakben inte ville bära. Samma med min fd. medryttarhäst, han sa ifrån och tjafsade och la tungan över när hans spatt började ge sig till känna. Kan vara värt och kolla hela hästen kanske?
 
Tredelade tenderar ha alldeles för långa mittdelar, kan vara värt att kolla upp.

Provat olika storlekar? Upp/ner en storlek eller nåt hål upp eller ner på sidstycket kan också göra skillnad
:)
 
Tredelade tenderar ha alldeles för långa mittdelar, kan vara värt att kolla upp.

Provat olika storlekar? Upp/ner en storlek eller nåt hål upp eller ner på sidstycket kan också göra skillnad
:)
Just Golden Wing som nämns ovan har en ovanligt liten mittdel. Ett annat bett som kan fungera för en häst som gillar smala bett är ett tvådelat novocontact. Det är ovalt så det har en bredare anläggningsyta mot tungan utan att vara högt eller stort. Det gör att det har lite mer tyngd också.
 
Jag tänker att hen verkar gilla smala bett? Kanske titta på bridong? Och prova rörliga/fasta ringar 2- och 3-delat?
Bara en tanke. Annars kanske Golden Wing som någon ovan tipsade om :)

De flesta bett jag har är bridongbett, just eftersom de oftast är lite smalare (och har mindre ringar), vilket passar mina små hästar bäst :)
 
Jag har ett tunt tredelat sweet iron med låsningsfunktion från bomber som min ponny trivdes på. Hon bråkade dock i munnen när hennes bakben inte ville bära. Samma med min fd. medryttarhäst, han sa ifrån och tjafsade och la tungan över när hans spatt började ge sig till känna. Kan vara värt och kolla hela hästen kanske?

Det från bomber ska jag också kolla upp, tack för tipset!

Som sagt är hon kollad av både veterinär och equiterapeut och har inte uppvisat några andra problem. Min gissning är att det beror på inridningen och att hon kanske inte vandes vid bettet på ett vettigt sätt då.
 
Tredelade tenderar ha alldeles för långa mittdelar, kan vara värt att kolla upp.

Provat olika storlekar? Upp/ner en storlek eller nåt hål upp eller ner på sidstycket kan också göra skillnad
:)

Jag har nog inte provat så mycket olika storlekar, utan veterinären som kollat tänderna har också mätt och kommit fram till vilken bettstorlek hon bör ha, och det är den storleken jag alltid haft till henne. Kan det ändå vara värt att prova t.ex. en större storlek?
Flytta upp eller ner bettet har jag provat litegrann. Tränaren hade en vana av att flytta upp bettet ett par hål för att "det ska vara så", och jag flyttade ner det lika snabbt för att "nej det ska det inte" :meh: Med andra ord, det finns nästan bara ett läge där bettet KAN vara då hon har såpass trångt i munnen. Det går att flytta ett hål upp med risk för skav mot tänderna, flyttar jag ner det blir hon mer irriterad. Men mer än så går inte att ändra det.
 
Det låter mer som problem med spänningar är problem med bett. Vilka undersökningar har gjorts av veterinär? Hur bra inpassad är sadeln? Har du provat att tömköra och hur funkar hästen då?
 
Det låter mer som problem med spänningar är problem med bett. Vilka undersökningar har gjorts av veterinär? Hur bra inpassad är sadeln? Har du provat att tömköra och hur funkar hästen då?
 
Hej!

Min tjej går bettlöst. Från början hade vi bett, men hon trivdes inte med det. Sen hittade vi en tumör framför bettläget på ena sidan munnen så då blev det bettlöst mestadels för att inte reta tumören. Några år senare hittade nästa tandutbildade veterinär en kalkinlagring i bettläget på andra sidan munnen (det var verkligen inget någon annan hittat innan eller för den delen efter, utan hon kände verkligen långsamt igenom precis hela munnen) så nu rids hon bettlöst jämt. Hon var också tjaffsig i munnen och ville inte ta stöd. "Känslig" enligt vissa tränare som testade att rida henne (samma tränare sa att det skadar henne inte om jag tar tag ordentligt, jag red inte för hen så många gånger).

Så om hästen inte är kollad av tandutbildad veterinär på klinik hade jag kört in den dit i steg 1. Steg två hade varit att rida bettlöst - hästen säger ju tydligt att den inte trivs med bett.

/Lavinia
 
Det låter mer som problem med spänningar är problem med bett. Vilka undersökningar har gjorts av veterinär? Hur bra inpassad är sadeln? Har du provat att tömköra och hur funkar hästen då?

Veterinär har kollat munnen, böjt igenom benen både "högt" och "lågt" samt gått igenom resten av kroppen. Ingen röntgen då hen inte såg några indikationer på att det skulle behövas.
Equiterapeuter har gått igenom hela hästen, den enda spänning de hittat är en liten spänning i nacken på ena sidan. Första gången hon blev kollad var det betydligt mer än de senare gångerna, då har det bara varit litegrann.
Sadeln är utprovad av en mycket kunnig sadelutprovare.

Jag har däremot inte provat att tömköra, eftersom jag är kass på det :o
 
Hej!

Min tjej går bettlöst. Från början hade vi bett, men hon trivdes inte med det. Sen hittade vi en tumör framför bettläget på ena sidan munnen så då blev det bettlöst mestadels för att inte reta tumören. Några år senare hittade nästa tandutbildade veterinär en kalkinlagring i bettläget på andra sidan munnen (det var verkligen inget någon annan hittat innan eller för den delen efter, utan hon kände verkligen långsamt igenom precis hela munnen) så nu rids hon bettlöst jämt. Hon var också tjaffsig i munnen och ville inte ta stöd. "Känslig" enligt vissa tränare som testade att rida henne (samma tränare sa att det skadar henne inte om jag tar tag ordentligt, jag red inte för hen så många gånger).

Så om hästen inte är kollad av tandutbildad veterinär på klinik hade jag kört in den dit i steg 1. Steg två hade varit att rida bettlöst - hästen säger ju tydligt att den inte trivs med bett.

/Lavinia

Tänderna och munnen har blivit kollade, som jag skrivit i ett inlägg lite längre ner men det kanske du missade :)

Det fungerar bara sådär att rida på bettlöst, speciellt i dressyren. Att rida ut på och att hoppa med fungerar det väl skapligt, men jag har svårt för att komma till finlir med det. Det blir lätt för "grova"/diffusa hjälper upplever jag. Har provat hackamore, sidepull, och micklem med två olika fastsättningar av tygeln :)
 
Sprenger bett, min har alltid varit väldigt tydlig med vad han vill ha och inte. Sprenger gillade han direkt, jag varierar mellan 3-delat Sprenger med fasta ringar, rakt med lösa ringar och rakt babypelham (svart gummi). :)
Känner du någon skillnad på lätta vs tunga bett? Min gillar bett med tyngd i(Sprenger och pelham) vilket han inte gjorde i början.

Har även köpt ett Pessoa Magic system bett som jag ska testa, hoppas hästen gillar det. Dock får man inte tävla dressyr på det vad jag kan läsa mig till. :down:
Hoppas du hittar något som din häst gillar:bump:
 
Sprenger bett, min har alltid varit väldigt tydlig med vad han vill ha och inte. Sprenger gillade han direkt, jag varierar mellan 3-delat Sprenger med fasta ringar, rakt med lösa ringar och rakt babypelham (svart gummi). :)
Känner du någon skillnad på lätta vs tunga bett? Min gillar bett med tyngd i(Sprenger och pelham) vilket han inte gjorde i början.

Har även köpt ett Pessoa Magic system bett som jag ska testa, hoppas hästen gillar det. Dock får man inte tävla dressyr på det vad jag kan läsa mig till. :down:
Hoppas du hittar något som din häst gillar:bump:

Det bett jag märkt att hon trivs bäst med är gummipelham, men jag vet inte VAD med det bettet hon trivs med. Tyngden? Att det inte bara verkar i munnen? Att det är stabilt men gummiklätt? Försöker luska i det där för att komma fram till ett tränsbett som hon trivs med, men det är svårt!
Men Sprenger är det lite tyngd i, alltså? Kan ju kanske vara värt ett försök isåfall.
 
Men var det en riktig tandkoll av hästtandläkare, med munstege och allt?

Prova bettlöst, börja med ett sidepull (motsvarigheten till tränsbett). Det är godkänt i hopptävlingar.

Om hon gillar pelham så kanske det är pga annat tryck, hävstång. Hur gillar hon Kimblewick? Stångbett? Billy Allen?
 
Men var det en riktig tandkoll av hästtandläkare, med munstege och allt?

Prova bettlöst, börja med ett sidepull (motsvarigheten till tränsbett). Det är godkänt i hopptävlingar.

Om hon gillar pelham så kanske det är pga annat tryck, hävstång. Hur gillar hon Kimblewick? Stångbett? Billy Allen?

Ja, självklart! Något annat är väl inte att kollas i munnen av veterinär, i min värld.

Jag har provat flera bettlösa alternativ men inte hittat något som både jag och ponnyn trivs riktigt med.

Jag funderar också på om det kan vara så att hon gillar hävstång. Har inte provat kimblewick, som annars är min favorit bland bett med hävstång, eftersom det enda jag har är fel storlek för lilla damen. Ska se om någon kanske har ett jag kan låna och prova :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
887
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
991
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp