Bettlös körning

Habina

Trådstartare
Är det helt vansinnigt, eller är det något man faktiskt kan göra?

Bakgrunden är att min ponny är extremt känslig av sig, hon avskyr bettet och de få gånger jag provat med bett (novabett) har jag fått känslan av att hon tidigare (förmodligen vid ett enda tillfälle) haft metallbett och bettet har slagit mot hennes tänder = livrädd ponny.

Eftersom jag inte vill stressa henne i onödan, så har jag lagt ned försöken att vänja in på bett. Samtidigt skulle det vara skoj att se om jag kan köra in henne, märker att ju mer vi jobbar ihop desto nöjdare är hon överlag. Dessutom upplever jag att hennes tillit till mig ökar när hon ser att vi kan göra saker utan att det är farligt.

Men är det helt meningslöst att köra bettlöst? Är det en för stor säkerhetsrisk? Vad säger ni kunniga?
 
Det råder väldigt delade meningar om bettlöst eller inte inom körsporten. Personligen så tycker jag att bettlöst är ett minst lika bra alternativ som bett förutsatt att hästen trivs och svarar lika bra på bettlöst som vad som anses som normalt med bett. Bettet ses ofta som en nödbroms, men effekten kan också bli tvärtom. Jag kör dock helst på något skarpare bettlöst, typ ponnyhack, för att ha lite marginal för nödbroms.
Jag körde in min ponny bettlöst för att han inte alls trivdes med bett. Sen har jag fått träna in bett på honom eftersom man inte får tävla bettlöst.
 
Det råder väldigt delade meningar om bettlöst eller inte inom körsporten. Personligen så tycker jag att bettlöst är ett minst lika bra alternativ som bett förutsatt att hästen trivs och svarar lika bra på bettlöst som vad som anses som normalt med bett. Bettet ses ofta som en nödbroms, men effekten kan också bli tvärtom. Jag kör dock helst på något skarpare bettlöst, typ ponnyhack, för att ha lite marginal för nödbroms.
Jag körde in min ponny bettlöst för att han inte alls trivdes med bett. Sen har jag fått träna in bett på honom eftersom man inte får tävla bettlöst.

Tack för svar! Det här är ju ingen ponny som kommer att tävlas och det är inte ens säkert att jag får henne trygg i vagn öht. Men det kändes lite trist att lägga ned allt bara pga hennes rädsla för bettet.

Ska kika lite på bettlösa alternativ och se om något kan passa henne. :)
 
Har en kompis som kör sin häst bettlöst utan problem, i alla möjliga olika bettlösa huvudlag. Hon är aldrig ute och tävlar eller särskilt mycket ute bland folk när hon kör sin häst dock, kan tänka mig att det blir jobbigt om man behöver någon slags nödbroms.
 
Jag använder bettlöst i alla sammanhang utom just körning. Jag vill inte ens det med Herr Grå som jag vet är helt säker.

Det har inte bara med att det känns osäkert utan också bettets inverkan på hästen. Jag använder det bett som för stunden hjälper hästen med det den behöver hjälp med.
 
Jag kör min shettis både med och utan bett. Inga problem alls då han lyssnar bra på rösten och på inverkan av bettlöst. Han är inkörd av mig och har alltid varvat med och utan bett.

Kanske jag hade haft mer kontroll om han blev rädd och stack med bett, men helt ärligt vet jag inte. Dessutom har han aldrig någonsin på de 7 år jag haft honom stuckit iväg för att han blivit rädd. Och hade han gjort det tror jag varken bett eller bettlöst hade stoppat honom.
 
Är det helt vansinnigt, eller är det något man faktiskt kan göra?

Bakgrunden är att min ponny är extremt känslig av sig, hon avskyr bettet och de få gånger jag provat med bett (novabett) har jag fått känslan av att hon tidigare (förmodligen vid ett enda tillfälle) haft metallbett och bettet har slagit mot hennes tänder = livrädd ponny.

Eftersom jag inte vill stressa henne i onödan, så har jag lagt ned försöken att vänja in på bett. Samtidigt skulle det vara skoj att se om jag kan köra in henne, märker att ju mer vi jobbar ihop desto nöjdare är hon överlag. Dessutom upplever jag att hennes tillit till mig ökar när hon ser att vi kan göra saker utan att det är farligt.

Men är det helt meningslöst att köra bettlöst? Är det en för stor säkerhetsrisk? Vad säger ni kunniga?


Jag har kört bettlöst och det var inga problem. Är man van och kör sansat ser jag inga hinder då man inte behöver någon "nödbroms". Lyder hästen på ett bett så gör den så att säga! :) Men brukar dock köra med ett ganska skarpt hack med långa skänklar så att man ändå har rejäl kontakt från början. :)
 
Jag har kört alla mina utan bett (4 stycken) det har gått hur bra som helst.
Använt allt från grimma, till hackamore.
 
Jag har kört bettlöst och det var inga problem. Är man van och kör sansat ser jag inga hinder då man inte behöver någon "nödbroms". Lyder hästen på ett bett så gör den så att säga! :) Men brukar dock köra med ett ganska skarpt hack med långa skänklar så att man ändå har rejäl kontakt från början. :)

Enda svåra blir att hitta ett såpass litet hackamore. :angel: Hon har 8,5 i bett...
 
Men är det helt meningslöst att köra bettlöst? Är det en för stor säkerhetsrisk? Vad säger ni kunniga?

Jag har en bekant som körde sin häst med sidepull, det gick fint. Den hästen hade något bekymmer med munnen vill jag minnas och reda också med sidepull. Personligen tror jag inte att jag har någon med nödbroms med bett än med sidepull, är det panik så är det. Snarare kan jag tycks att en sidepull blir tydligare eftersom det tar emot längst fram så att säga, men det är bara min egen känsla.

Du kanske kan kika på hur en xylofoniagrimma ser ut och få någon inspiration av det? Den används ibland inom travet och är en slags kombination av bett och bettlöst. Kanske du kan använda bara den bettlösa delen?
 
Travet har några huvudlag som i princip är som bettlösa men där bettet finns som nödstopp. Man får ju inte tävla bettlöst inom travet (om det inte ändrats de senaste åren).

Trycket och styrningen låg då i huvudsak på näsan på hästen men om hästen pullade hårt/det betlösa gick sönder så tog bettet vid.

Har sett två alternativ. Det ena som en hackamore det andra mer som en sidepull. Är ju dock några år sedan.
 

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 421
Senast: Ridinglady
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 720
Senast: Mela94
·
Utrustning Sitter och funderar på vilket bett jag ska ha till mitt nordsvenska sto. När jag köpte henne fick jag med ett tredelat sötmalmsbett...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Mahogny
·
Körning Jag har en vallack på 5 år som jag själv har kört in när han var 3 år. Jag har tagit det mycket lungt med honom och mest kört på rakt...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp