Bettlösa träns?

S

Stormblomma

Hej, jo jag funderar på om pållen min skulle tycka bättre om att ridas med ett sådant, inte hackamore eller liknande då jag inte har så mycket erfarenhet, :angel:
Tror kankse att han blir "gladare" att rida med så lite grejer som möjligt. Han ser oxå ut att jobba bättre med mindre grejor
Det jag menar med grejor är då vanlig sadel och ett träns med hannoveransk nosgrimma, eller ibland en engelsk.
Det bettlösa jag har kollat på har ett kryss under käken och ringar i nosgrimman. Ska verka genom att ge tryck på nacke och längs sidorna på huvudet.
Hur ställer ni er till bettlöst, vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter?, kanske inte så stort ämne men jag är nyfiken..:bump:
 
Sv: Bettlösa träns?

Tror det är bitless bridle du tänker på.

Jag gillar Sidepull och ridkapson bäst. Sidepull är mjukt och snällt, lite som att rida på grimma fast inte lika otydligt. Kapsonen är ungefär som motsvarigheten till stång fast bettlöst anser jag eftersom kapsonen blir mycket skarpare och tydligare. Varvar dessa beroende på häst, använder helst kapson vid dressyrridning och helst sidepull vid uteritter/hoppning osv, där det inte behövs så mycket ställning och böjning.
 
Sv: Bettlösa träns?

Jag är helt klart för sidepull! Tycker den där bitles bridle låter lite onödigt tillkrånglat..
 
Sv: Bettlösa träns?

Jag har ett bitless briddle, o min häst blir väldigt mjuk o mer formbar med den än med bett i munnen, så han gillar den skarpt. Dock har vi lite kommunikations problem när det gäller halt eller bromsa farten om han är på sitt pigga humör men vi arbetar på det :)
 
Sv: Bettlösa träns?

Jag har ett bitless briddle, o min häst blir väldigt mjuk o mer formbar med den än med bett i munnen, så han gillar den skarpt. Dock har vi lite kommunikations problem när det gäller halt eller bromsa farten om han är på sitt pigga humör men vi arbetar på det :)
 
Sv: Bettlösa träns?

Tack så mycket för era svar!! :d
De träns som jag kollar på från H**ks och det är då ett bitless bridle och ett sidepull som jag hittat. Det verkar inte vara så krångligt med dessa heller.. Ska fundera lite på vilket av dom jag ska köpa..
Skriv gärna in lite mer för och nackdelar med olika träns ifall ni har lust..!:idea:
Nyfiken!!:bump:
 
Sv: Bettlösa träns?

Jag vill också rida på hackamore, men det finns inget i min hästs storlek. hon behöver xx-full.
 
Sv: Bettlösa träns?

Hackamore är inte svårt att rida med :p
Det ända man behöver tänka på är att vara mjuk i handen och att man inte får dra för mycket i tyglarna, då hackamore kan skada nosryggen om man drar alldeles för hårt :eek:
Annars är hackamore det bästa tycker jag, om man vill ha ett bettlöst träns :d
 
Sv: Bettlösa träns?

Enligt mig är det en smaksak, både från ryttaren och hästen.





Det finns hackamore, bitless bride, kapson och så hemmavarianten (att man tar en remontgrimma, sätter lite högre upp och fäster tyglarna i den). Vilket som passar bäst är ju beroende på ekipaget.
 
Sv: Bettlösa träns?

Rider med repgrimma anpassad till ridning, dvs fästningen av tyglarna är på sidan istället för under.
Har även ridit en del i sidepull som även det funkar bra!
Den stora skillnaden gentemot bett är att man måste tänka om lite när det gäller förhållningar mm.

Repgrimman är skarp, och man kan inte sitta och små hålla hästen hela tiden, utan den är anpassad till att ridas på längre tyglar, och används bara när det är nödvändigt, tex, stopp, nedsaktningar, styrning mm
no033.jpg
 
Sv: Bettlösa träns?

Det är tack vare bettlöst jag iöht kan rida min häst i en bra avslappnad form, han kan helt enkelt inte slappna av med bett i munnen, även om man inte ens tar i honom

Jag använder hackamor vid uteritter för det mesta för han kan bli lite pigg men annars är det sidepull om vi bara ska ut och skritta. Dressyrrider i sidepullet men ska införskaffa en ridkapson. Det verkar vara mer rekomenderat har jag hört
 
Sv: Bettlösa träns?

De hästarna jag rider går på sidepull, funkar hur bra som helst! Hästarna är avslappnade och jobbar och kan ta det lugnt. :bump:
 
Sv: Bettlösa träns?

Har tyckt väldigt bra om hackamore och ridit både dressyr och ut på uteritter med det.
Nu har jag köpt ett sidepull som jag ska testa på den nya pållan!

Vad är det för skillnad på hackamore och sidepull? Funktionen förstår jag men är hackamoret skarpare??

//Mimmi
 
Sv: Bettlösa träns?

Beror på handen som håller i tyglarna, hur hästen reagerar och hur de olika alternativen sitter på hästen...

...men ja, hackamore betraktas generellt som skarpare eftersom den har hävstångseffekt.


Dock anser jag att ett sidepull med rep över nosen kan vara mkt skarpare än ett välanpassat hackamore, då repet kan bränna/skava in rätt fort/djupt i hästens nosrygg, om ryttaren inte vet vad den håller på med.
 
Sv: Bettlösa träns?

Är det rep eller läder på nosen? För jag har av erfarenhet sett att nosludd inte alltid hjälper... (Iofs rider förhoppningsvis inte alla så, men det förekommer ju, så jag vill bara uppmärksamma folk på det...)
 
Sv: Bettlösa träns?

Alltså, detta är ett rep Sidepull. Så hela huvudlaget är av rep...

Jag är van att rida med långa tyglar och är väldigt mjuk i handen, därför jag har ridit med hackamore för att kunna använda små hjälper.

Håller på o rida in min häst (varmblods travare) och hon är väldigt hård i munnen. Jag får ont i axlarna pga av spänningar och hon drar tyglarna ur händerna på mig. Har ridit in varmblod innan men denna häst är extrem..
Håller på mycket med övningar från marken där hon ska stanna, backa mm. Men när vi är ute lyssnar hon ej lika bra.
Jag vill helst ej sätta på henne något skarpare bett eller liknande, gillar inte den lösningen. Men nu kanske jag gjort fel som skaffat ett sidepull som är ganska skarpt!?

//Mimmi
 
Sv: Bettlösa träns?

Lägger till att jag är van att använda vikthjälperna mycket när jag rider, men denna häst kan ju inte det så bra än...
Vill ju kunna skritta ute med henne så hon får bygga mer muskler.

//M
 
Sv: Bettlösa träns?

Du har inte gjort det minsta fel! Det malumbub syftar på är om man rider med hård han spelar det ingen roll vad man har för huvudlag, allt blir skarpt och det kan bli brännsår av sidepull även då

Men är du inte hård i handen så är det inga problem
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
960
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 569
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp