Bettlösa träns?

Sv: Bettlösa träns?

Jaha, okej :)

Tänkte även på om malumbub hade nått tips på vad jag ska använda mig av till en sådan häst? Vad h*n tycker är bäst!

//Mimmi
 
Sv: Bettlösa träns?

Med en mjuk hand och rätt teknik i hela kroppen, så brukar sidepull inte vara något problem.

Om du upplever att hästen blir för pigg ute, så jobba mer från marken, alltså att du går ut och går med hästen. Lär den signalerna i nosgrimman redan då. Det brukar funka bra.
Sen gäller det att vara konsekvent. Och att aldrig sitta och fastna med handen i ett läge. Om du vill stoppa hästen och den inte lyssnar, så ta-och-ge istället för att hänga kvar i ta-ta-ta-ta-ta.
Mer råd än så är svårt att ge när man själv inte vet hur hästen eller ryttaren är.
Och så är jag ju inte nåt proffs. Går bara på egna erfarenheter.
Jag rider gärna både sadel- och bettlöst ut i skogen, men ser alltid till att känna att jag har koll på situationen, i fall nåt skulle hända. Är det en häst jag kommer i kontakt med regelbundet/ofta/flera gånger, så försöker jag reda ut ev missförståndssituationer genom att se till att jag och hästen förstår varann.

Och alltid när det kommer till ny utrustning; börja på "säkert" område, dvs ridhus eller inhägnad paddock.

Finns kanske andra som har fler tips att ge?
 
Sv: Bettlösa träns?

Tack! Ja.. det kan bli lite farligt när hon drar tyglarna ur händerna på mig ute. Annars försöker jag lära henne att gå bakom mig när jag leder henne. Även att hon stannar när jag stannar o backar när jag backar. Men det tar ju lite tid ;)
Hade o göra med en vallack förut, det gick lite fortare. Han testar inte lika mycket som hon gör.. :)

Tack för tippsen, har jag bara haft henne i ca 1 månad så.

//Mimmi
 
Sv: Bettlösa träns?

Ston är ston och kommer alltid vara ston! :D

Ja, ibland tar det tid, men är du bara konsekvent och öppen för hennes signaler, så kommer det nog gå finfint det där!
(Hon verkar ju finfin!!! Såg några bilder...) :D
 
Sv: Bettlösa träns?

Jag red med min märr två gånger för min instruktör så jag fick lite tips om hur jag ska hejda odjuret på ett bra sätt.

Tips nr.1 - Tänk ALLTID ett steg före! När man känner att nu tar hon fart gör en halvhalt, en volt t.ex. och stoppa fartökningen innan den ens kommer. Djur är praktiska med att man kan distrahera dom innan det sker så de glömmer bort vad de skulle göra!

Tips nr.2 - Halter, enkla övningen att träna halter "bara för att". Och vi går inte framåt förrän de står still i halten, hur länge man än får stå där.

Tips nr.3 - Det som har hjälpt mig otroligt mycket. Så länge hon tar förhållningarna jag ber om nöjer jag mig, men så fort hon börjar ånga på framåt för mycket utan att reagera på förhållningarna är det HALT tills jag ger kommando framåt igen, fortsätter hon att ånga på utan att lyssna är det HALT igen efter bara några steg och vi står stilla tills mitt kommando kommer. Idag är min väldigt lugn och trevlig men kan fortfarande få återfall på hemvägen och då är det detta som gäller utan några undantag och utan några som helst "okej du slipper den här gången". Halt, halt, halt, halt och till slut så testar hon att gå fram försiktigare och då får hon fortsätta men tar hon inte nästa förhållning ja då är det halt.

Du kanske redan jobbar med detta men vill ändå dela med mig i tråden om vad som har hjälpt mig och min märr mycket
 
Sv: Bettlösa träns?

Tack! Låter väldigt bra!
Nej jag har väl inte varit så konsekvent som jag borde, vissa dar e jag duktig andra så fuskar jag. Men jag vet ju att jag måste göra så varje gång hon gör fel. Annars kan ju inte hon lära sig.

Idag va allt jätte läskigt, så vi stod mitt på stallplanen i ca en halvtimma tills hon lugnat sig och undrade "varför står vi här?"
Fåren rymmer hela tiden från deras ladugård och de e JÄTTE läskiga.

Så idag va inte rätta dan att prova sidepullet ;)
Jag tror det får vänta ett par månader... hon måste bli lugnare o mer lyhörd, vi känner inte varandra tillräkligt än.

Tack än en gång! :) //Mimmi
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 597
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp