bettlöst på äldre en häst

anonymlove

Trådstartare
hej, ska köpa min första häst snart som är ett sto som är 19 år. hon är jätte lung och fin vid ridning och lyssnar på hjälperna.
dock så gillar jag inte att använda hästar på bett och börjat kollat lite på att sidepull träns åt henne.
undrar om det går att bytta till bettlöst efter att hon förmodligen alltid ridits i bett? finns det saker som jag måste tänka på?
tacksamför svar :)
 
Testa inhägnat först. Jag skulle rida med bett tills man lärt känna hästen och man känner att hästen lyssnar på dig i alla lägen :)
 
hej, ska köpa min första häst snart som är ett sto som är 19 år. hon är jätte lung och fin vid ridning och lyssnar på hjälperna.
dock så gillar jag inte att använda hästar på bett och börjat kollat lite på att sidepull träns åt henne.
undrar om det går att bytta till bettlöst efter att hon förmodligen alltid ridits i bett? finns det saker som jag måste tänka på?
tacksamför svar :)


Om hästen är välriden/välutbildad har jag aldrig haft problem med att prova bettlöst, men då provat på ponnyhack först, just för att jag tycker det är det bettlösa som är närmast bett. Men annars tänker jag aldrig speciellt mycket på om jag rider med bett eller utan, helst byter jag både mellan bett och bettlösa alternativ, alltså att jag rider en period med 3-delat, byter till rakt med fasta ringar mm. Det jag försöker passa mig för är att byta inför något speciellt, att jag inte alltid tex rider hoppning på ett speciellt bett, utan har jag bytt period så fortsätter jag med det bett jag valt. Men nu pratar jag om hästar som är stabila i munnen, som inte blir extremt heta vid hoppning - uteritt mm.Och som godkänner min hand, oavsett vilket bett jag rider på. Föreslår att du lär känna hästen på det den är van vid först, sen när du kan förutse/påverka den utan att tänka, då ev byta utrustning. Tex mitt gamla sto kunde jag rida i grimma andra veckan ( litade totalt på henne från början) medan min unghäst red jag på gamla ägarens bettval i säkert 2 månader innan jag provade ett nytt bett. Båda gick att rida på bettlöst när jag valde det.
 
hej, ska köpa min första häst snart som är ett sto som är 19 år. hon är jätte lung och fin vid ridning och lyssnar på hjälperna.
dock så gillar jag inte att använda hästar på bett och börjat kollat lite på att sidepull träns åt henne.
undrar om det går att bytta till bettlöst efter att hon förmodligen alltid ridits i bett? finns det saker som jag måste tänka på?
tacksamför svar :)
Klart de går. Du behöver inte tänka på nåt. :-)
 
testa bara sa stopp och svanga funkar sen ar det bara att kora pa.
19ar gammal lar nagongang ha ridits bettlost/grimma
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Anon89
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp