Nitho

Trådstartare
Hej!
Jag har kommit överens med min ridlärare att jag ska få testa att rida min skötponny bettlöst, dock måste jag köpa tränset själv. Ponnyn är ganska lugn och snäll, men ibland är det svårt att få stopp på henne. Jag vill inte rida med hackamore. Så jag undrar vad ni tror passar henne, hur det tränset ska sitta och vad man ska tänka på när man rider bettlöst, och kanske några tips på hur vi kan lära henne signalerna.
 
Du kan inte köpa ett träns om du ska rida bettlöst, ett träns är ett huvudlag med tränsbett monterat och inget annat. :)

Hackamore är svårt att använda på ett bra sätt, jag föredrar kapson eller sidepull. De påminner lite om tränsbett i sin inverkan.

Den största skillnaden mot att rida med bett, speciellt om man är van vid att rida med mycket tryck i tyglarna och utan ffullständiga eftergifter, är att hästen kan utnyttja sin styrka på ett annat sätt. Du har inte samma smärtfritt på nosryggen som i munnen.

Slarvar man med eftergiften kommer hästen till sist att strunta i ryttaren.
 
Hej!
Jag har kommit överens med min ridlärare att jag ska få testa att rida min skötponny bettlöst, dock måste jag köpa tränset själv. Ponnyn är ganska lugn och snäll, men ibland är det svårt att få stopp på henne. Jag vill inte rida med hackamore. Så jag undrar vad ni tror passar henne, hur det tränset ska sitta och vad man ska tänka på när man rider bettlöst, och kanske några tips på hur vi kan lära henne signalerna.

Men allt det där måste väl ridläraren, som känner ponnyn, kunna svara på mycket bättre än vi???
 
Men allt det där måste väl ridläraren, som känner ponnyn, kunna svara på mycket bättre än vi???
Måste hålla med här!? gav inte ridläraren något förslag?

Det jag känner spontant och som jag själv brukar testa med först är ett sidepull. De flesta hästar brukar fungera bra på det, dessutom enkelt att passa in.

Testat den modellen av bettlöst som hööks sålde, som går i kors på undersidan av huvudet. Helt värdelös och ologisk, så av personligerfarenhet rekommenderar jag inte den modellen.
 
Jag gillar mitt Micklem, men det är ganska dyrt så det kanske inte är något man som ung (?) ridskoleryttare vill köpa till en ridskoleponny.

Sidepull vet jag att många gillar, men jag personligen har inte hittat något jag trivts med. Jag rider hellre med lädergrimma (något mer åtspänd än vad jag har den annars) alternativt upphöjd remontnosgrimma (med pannband på för stabilitet) som bettlöst istället, om jag av någon anledning inte kan använda mitt Micklem.
 
Hej!

Eftersom du inte vet om det kommer funka alls hade jag i steg ett testat att höja en remontgrimma en bit och sätta tyglarna i ringarna på sidorna. Så gjorde vi på ridskolan när vi hade hästar som inte kunde ha bett och så började jag bettlöst på min häst. Ingen idé att lägga dyra pengar på träns om man inte vet att det funkar. Remontgrimma i reserv borde ridskolan ha en hel bunt av, det har iaf de ridskolor jag varit på haft.

/Lavinia
 
Brukar använda centerhackamore eller ridkapson - enkelt att fästa på ett vanligt huvudlag. Centerhackamoret är det som funkar bäst just för oss, lite som ett hackamore men utan skänklar så ger mer tränsbettskänsla. Men borde som sagt finnas en remontgrimma på ridskolan att prova med :)
 
Du kan inte köpa ett träns om du ska rida bettlöst, ett träns är ett huvudlag med tränsbett monterat och inget annat. :)
.

Jag vet inte riktigt om jag fattar vad du säger, men nog finns det träns som är enbart bettlöst? Eller menar du definitionen "träns"?

Det är ett träns som ser ut som ett vanligt träns men med "tyglarna" ända från nackbandet, i kors under ganacherna, och sedan ut i två ringar vid nosremmen och bak till handen.

Sedan finns det som sagt sidepull och ridkapson.

Varför inte hackamore?
 
Du kan inte köpa ett träns om du ska rida bettlöst, ett träns är ett huvudlag med tränsbett monterat och inget annat. :)

Undrar lite om det är annorlunda på engelska då det här i Australien heter "bitless bridle" vilket är annorlunda jämfört med sidepull. Det ser liksom exakt ut som ett träns, fast utan bett. :)
 
Undrar lite om det är annorlunda på engelska då det här i Australien heter "bitless bridle" vilket är annorlunda jämfört med sidepull. Det ser liksom exakt ut som ett träns, fast utan bett. :)

Mmm, det var ett sådant jag menade. Jag menar....det heter ju träns (läderdelarna) och bett (metalldelen). Tänker annars att det inte skulle heta tränsbett.
 
Jag vet inte riktigt om jag fattar vad du säger, men nog finns det träns som är enbart bettlöst? Eller menar du definitionen "träns"?

Det är ett träns som ser ut som ett vanligt träns men med "tyglarna" ända från nackbandet, i kors under ganacherna, och sedan ut i två ringar vid nosremmen och bak till handen.

Sedan finns det som sagt sidepull och ridkapson.

Varför inte hackamore?


Ett träns är ett huvudlag med tränsbett, annars är det ett huvudlag med någon annan slags betsel eller motsvarande. "Kandarträns" är ett helt omöjligt ord, man kan inte använda träns- och kandarbetsling samtidigt.:)

Det du beskriver har nog inget riktigt rättvisande namn egentligen, men kanske snarhuvudlag eller huvudlag med korsade tyglar skulle funka? (Ja, jag veeeet att det kallas bettlöst träns i katalogen, men "Ridlära enligt höökskatalogen" har väl aldrig funkat speciellt bra eller korrekt? :p )

Hackamore är en bettlös variant av hävstångsbetsling och är anpassad för ekipage som skolats en bit, men är ganska instabilt och svåranvänt även där.
 
Undrar lite om det är annorlunda på engelska då det här i Australien heter "bitless bridle" vilket är annorlunda jämfört med sidepull. Det ser liksom exakt ut som ett träns, fast utan bett. :)

Jag vet inte riktigt exakt hur "bridle" skall översättas om man skall vara jättepetig, men är inte "betsel" bra? Det är ju i så fall ett samlingsord för alla typer av "styranordningar", precis som på svenska. De delas sedan upp i tränsbett, hävstångsbett, gagbett osv.

Snaffle eller snaffle bit betyder tränsbett. Vet inte om man använder det om hela paketet (="träns") på samma sätt som vi gör på svenska?

Nån som är riktigt duktig på hästengelska? :)
 
Hej! Jag hade som någon annan skrivit börjat med en remontgrimma där man fäster tyglarna i ringarna. Dock ska den sitta lite längre upp än vad den normalt gör. Funkar det så hade jag satsat på ett rambo micklem multibridle. Fungerade kanon på min häst. Red endast med det och det var nyttigt eftersom jag tvungen att BARA använda ben och sits. Annars är väl ett sidepull att föredra. De där bitless bridle tror jag inte på, har hört flera hästar som blivit förvirrade av trycket. Micklem/sidepull liknar mer "vanliga" träns.
 
En lärare sa för ett antal år sen till en annan ryttare som jag ''råkade'' höra och har haft med mig i ridningen. Tänk dig att du har ett fullt vattenglas
utan att spilla ut vattnet. Så pass lätt och stadig på handen bör/ska man helst vara. :)
 
Man bör vara rutinerad för att använda hackamore korrekt. Alltså inget för ''nybörjare''. Har i alla fall lärt mig så. :)
 
@Strul83 Jag vet inte om jag håller med om det du skriver. Jag har svårt att se att man kan använda det okorrekt.

Men det är ju klart att man alltid ska tänka efter två gånger innan man använder saker.

Jag tänker också att bettlöst inte heller är till för nybörjare.
 
@Strul83 Jag vet inte om jag håller med om det du skriver. Jag har svårt att se att man kan använda det okorrekt.

Men det är ju klart att man alltid ska tänka efter två gånger innan man använder saker.

Jag tänker också att bettlöst inte heller är till för nybörjare.


Okej. Har dock fått höra det och läst så om hackamore. Men jag kan ha fel. :)
 
Jag vet inte riktigt exakt hur "bridle" skall översättas om man skall vara jättepetig, men är inte "betsel" bra? Det är ju i så fall ett samlingsord för alla typer av "styranordningar", precis som på svenska. De delas sedan upp i tränsbett, hävstångsbett, gagbett osv.

Snaffle eller snaffle bit betyder tränsbett. Vet inte om man använder det om hela paketet (="träns") på samma sätt som vi gör på svenska?

Nån som är riktigt duktig på hästengelska? :)
Nix
Snaffle är bara bettet. ..Bridle är tränset.
Men oftast fattar man ju att det ska ett bridle med oxå så många gånger pratade man om vilket bett som fanns på vilken träns.
Alltså " put the pelham on him " eller " the loose ring Snaffle " eller vilken nosgrimma som skulle vara på. Kandar heter ju dubble bridle på engelska så man hör ju tydligare där vad de handlar om.
 
Hej!
Jag har kommit överens med min ridlärare att jag ska få testa att rida min skötponny bettlöst, dock måste jag köpa tränset själv. Ponnyn är ganska lugn och snäll, men ibland är det svårt att få stopp på henne. Jag vill inte rida med hackamore. Så jag undrar vad ni tror passar henne, hur det tränset ska sitta och vad man ska tänka på när man rider bettlöst, och kanske några tips på hur vi kan lära henne signalerna.
Min ridlärare håller på att testa sig fram för vad som funkar bäst på den häst jag oftast rider(Jag är försökskaninen, vilket är jätteintressant!) så de sista månaderna har jag testat ett par olika varianter på bettlöst och/eller dubbla tyglar. Så jag skulle nog som ett par andra här skrivit testat att sätta tyglarna i remontgrimman till och börja med. Hur det ska sitta borde ridläraren kunna visa. Att lära in nya signaler tror jag inte att behövs egentligen , tyglarna är ju ändå mest för finliret så att säga. I huvudsak så styr du ju ändå med kroppen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 839
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp