emindy

Trådstartare
Jag gillar att rida bettlöst och red min gammtant på lindell (en variant av sidepull) även när vi jobbade på banan, dvs akademiskt. Nu rider jag hennes dotter på Bitless Bridle och tycker det funkat bra när vi ridit i skogen men nu när jag försökt med lite mer finlir är jag inte lika nöjd. Jag köpte för ett bra tag sedan ett hackamore med kapsonnosdel men jag håller bara precis på att lära in det igen nu så jag kan inte säga varken bu eller bä. Men ni som rider akademiskt med bettlöst träns, vad har ni och vad har ni för tankar kring det?
 
Hej!

Rider alltid bettlöst då min häst har diverse problem i munnen. Växlar mellan kapson(hemmagjord) och ponnyhackamore men rider AR på hacket för då jobbar jag mer med min kropp och behöver använda "bettet" mindre. I vanlig ridning blir hästan gärna lite för kort och hög på hacket.

Rid med det som funkar bäst för hästen är min inställning!

/Lavinia
 
Hej!

Rider alltid bettlöst då min häst har diverse problem i munnen. Växlar mellan kapson(hemmagjord) och ponnyhackamore men rider AR på hacket för då jobbar jag mer med min kropp och behöver använda "bettet" mindre. I vanlig ridning blir hästan gärna lite för kort och hög på hacket.

Rid med det som funkar bäst för hästen är min inställning!

/Lavinia
Tack! Jo jag har tänkt prova lite olika nu, men det är alltid bra att få ta del av lite olika erfarenheter
 
Jag använder ett "cross under" från Barefoot, helt suveränt! Man kan finlira, ställa, böja och det är logiskt för hästen. Vid uteridning där jag mest vill åt gas och broms har jag ett vanligt ponnyhackamore. Vid arbete från marken/longering har jag en vanlig lädregrimma + longerlina (denna pålle är väldigt lydig och lyhörd)
 
Tycker akademiskt fungerar väldigt bra bettlöst, vad som är bäst beror väl egentligen på hästen och vad hästen trivs bäst med. Jag använder två olika huvudlag, dels en kapson med fast järn och dels ett centerhackamore. Har ridit mest på centerhackamoret då jag haft det längst men aldrig upplevt att det begränsar mig jämfört med tex bett. Kapsonen har tillkommit senare och har jobbat med den för hand då min häst är konvalecent just nu men upplever att det är lite lättare att få till ställning och böjning med den och att den är lite tydligare så ska bli spännande att rida på den sen. Valde fast järn eftersom kedja som jag provat tidigare bara halkar runt på min häst.

12053326_10200917347091798_1859595495_n_560d22802a6b22a53dd04ad7.jpg

Centerhack in action!
 
Jag föredrar huvudlag som inte inverkar med hävstång och där tygeltaget verkar endast ledande/direkt. Dvs hackamore, bitless bridle och liknande skulle jag aldrig använda. Jag rider i regel på sidepull men ibland använder jag kapson. På kapsonet kan man vara tydligare tex mot en unghäst, eller vid arbete vid hand. Men i övrigt föredrar jag sidepull. Det förvirrat inte hästen, inverkar direkt med samma tryck som du har i din hand och i den riktning du tar i tygeln. Det behövs inte mer än så, resten kommunicerar man genom sin kropp. Vikt, sits, balans.
 
11903991_10205771543620165_9214891343830514899_n.jpg

Det här rider jag med, kanske lite svårt att se ordentligt på bilden, men det är alltså inget cross-under el dyl utan fungerar som ett sidepull, men är lite nättare i modellen. Har mest haft det vid uteritt, men testade att ha det på senaste dressyrträningen. Vi jobbade med skolor, piaff och övergångar trav/passage och det fungerade alldeles utmärkt!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 569
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 082
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 344
Senast: machafuko
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp