Ewelina1998Felix

Trådstartare
Hej.
Jag har en fjording som jag rider en hel del i halsring, Hackamore och grimma. Men har tänkt mig skaffa ett bettlöstträns men i dressyren kan han hänga sig till och från i bettet och då är min fråga kan inte det bli obehagligt med trycket på näsan då? Han trivs ju bäst i bettlöst men har inte testat det i dressyren då han blir lite hängande till och från och är rädd att hans nos ska bli skadad.
Tillexempel Micklem tränset har ju en väldigt smal nosgrimma och då blir väl ett ganska hårt tryck mot nosen?
Är ett bett snällare än bettlöst?
 
Jag är ny på att faktiskt försöka rida på bettlöst, leka omkring har jag gjort sedan min häst satts in för snart 11 år sedan. För mig är det svårare att behålla den lätta kontakten med det bettlösa, min häst lägger sig gärna i handen istället då. Men det är precis samma som när man rider med bett att man får passa sig själv och bara erbjuda den lätta kontakten och försöka rida bättre så att hästen bär sig själv helt enkelt. Bra träning för mig! Men ja, viker min in nosen och blir stark o jag fegar o drar i tyglarna så tycker han det är obehagligt, precis som han tycker för stort tryck i bettet är obehagligt.
 
Hej.
Jag har en fjording som jag rider en hel del i halsring, Hackamore och grimma. Men har tänkt mig skaffa ett bettlöstträns men i dressyren kan han hänga sig till och från i bettet och då är min fråga kan inte det bli obehagligt med trycket på näsan då? Han trivs ju bäst i bettlöst men har inte testat det i dressyren då han blir lite hängande till och från och är rädd att hans nos ska bli skadad.
Tillexempel Micklem tränset har ju en väldigt smal nosgrimma och då blir väl ett ganska hårt tryck mot nosen?
Är ett bett snällare än bettlöst?


Definiera "snäll"? Men ja du måste dra hårdare för att göra illa den över nosen med en bred nosgrimma, än med en metallbit över laner och tunga.

Ju smalare rem desto högre tryck, det är därför repgrimmor är så tunna - för att du ska bli stark i din hjälpgivning.

Liksom ett hack har hävstång och därför är starkare än exempelvis ett sidepull.

Jag är lite osäker på din fråga. Du kan skada den med allt du använder, det beror på vad du gör. Men breda remma är "snällare" än tunna remmar. Bara tryck över nosen är "snällare" än tryck över både nos och nacke samtidigt (som m hacket).

Vill du rida dressyr så är det annars bra att läsa sig att rida med bett. Ett vanligt träns med tränsbett och utan nosgrimma? Blir den orolig i munnen av bett, eller vad är problemet med det? Är det bettet eller din hand den reagerar på?

Att den lägger sig i handen är en styrke- och lydnadssak som tränas bort. Jag har också ridit en hel del med halsring (för att de var lite fräsigt att testa och sedan fortsatt jag med det bara), men för dressyrträning behöver du iaf ett huvudlag. Vanligen om de ogillar bett så är det en fråga om ryttarens stabilitet i handen, snarare än själva bettet.
 
Definiera "snäll"? Men ja du måste dra hårdare för att göra illa den över nosen med en bred nosgrimma, än med en metallbit över laner och tunga.

Ju smalare rem desto högre tryck, det är därför repgrimmor är så tunna - för att du ska bli stark i din hjälpgivning.

Liksom ett hack har hävstång och därför är starkare än exempelvis ett sidepull.

Jag är lite osäker på din fråga. Du kan skada den med allt du använder, det beror på vad du gör. Men breda remma är "snällare" än tunna remmar. Bara tryck över nosen är "snällare" än tryck över både nos och nacke samtidigt (som m hacket).

Vill du rida dressyr så är det annars bra att läsa sig att rida med bett. Ett vanligt träns med tränsbett och utan nosgrimma? Blir den orolig i munnen av bett, eller vad är problemet med det? Är det bettet eller din hand den reagerar på?

Att den lägger sig i handen är en styrke- och lydnadssak som tränas bort. Jag har också ridit en hel del med halsring (för att de var lite fräsigt att testa och sedan fortsatt jag med det bara), men för dressyrträning behöver du iaf ett huvudlag. Vanligen om de ogillar bett så är det en fråga om ryttarens stabilitet i handen, snarare än själva bettet.
Hos hans föra ägare blev han nersågad för att gå i form. Vilket gör att han nu inte riktigt vill ta emot bettet och bitter sig fast i det. I grimma är det hur lätt som helst att få honom i en någorlunda form men med bett har det varit svårare (dock börjar han bli mjukare och mer accepterade) då han inte vill ta emot de och jag vill inte och kommer inte ta tag i bettet hårt så då blir det oftast att han går som en kamel.
 
Hos hans föra ägare blev han nersågad för att gå i form. Vilket gör att han nu inte riktigt vill ta emot bettet och bitter sig fast i det. I grimma är det hur lätt som helst att få honom i en någorlunda form men med bett har det varit svårare (dock börjar han bli mjukare och mer accepterade) då han inte vill ta emot de och jag vill inte och kommer inte ta tag i bettet hårt så då blir det oftast att han går som en kamel.


Så han biter sig fast för att skydda sig själv?

Sidepull är det som liknad ett vanligt tränsbett mest i funktionen, du kan använda ledande tygeltag och får inget tryck i nacken.

Han du en tränare som kan hjälpa till på marken? Jag förstår att det är svårt om den har negativa minnen av bettet och går i försvar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Leeelot
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: mily
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp