Betydelsefull doppresent

Saile

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på betydelsefulla doppresenter.
Min brorson ska snart döpas och jag vill verkligen köpa något fint som betyder mycket för både honom och hans föräldrar men jag kan inte komma på vad!?
Jag tänker mig runt 800kr.
Någon som har förslag?
 
Oj hjälp! Höga krav på presenten.

Det som betyder något idag kanske inte betyder ett smack senare i livet.
Jag har t.ex. fått dopskedar och fick silverbestick från min släkt när jag var liten. För dem var det en viktig och betydelsefull present. Idag är det få som använder bordssilver. Jag gör det, men verkligen inte speciellt ofta. Inte ens varje år.
 
Mamma och min bonusfarsa har köpt superfina personliga filtar i bra kvalitet där det är invävt namn, födelsedatum och tid, vikt och längd.

Vet att jag hade nått halsband som jag fick i doppresent men helt ärligt har jag nog inte haft det sen jag hade det vid finare tillfällen som liten, vet inte ens var det finns längre.
 
Min mamma som är en rationell person har köpt sådant som obligationer till släktingbarn istället för saker som bara samlar damm.
Bor man någonstans där det är bostadsbrist är ett medlemskap i HSB eller SKB en bra gåva.
 
Inte superdupermeningsfullt, men... En tårtspade graverad med namn och dopdatum! Den kan man ju faktiskt använda hela livet och dessutom kommer den ju i stort sett bara fram i roliga sammanhang. Sök på typ "personalised cake cutter" (de jag hittat på svenska sidor ser helt sjukt deprimerande ut så här tror jag stenhårt på att beställa från UK/US). De flesta är stylade som bröllopsgåvor men de funkar ju precis lika bra som doppresent :)
 
Det känns väl ganska omöjligt att köpa något som är "betydelsefullt", eftersom det inte innebär samma sak för alla? Den som bäst vet vad som kan vara betydelsefullt för din bror med familj är väl du.
 
Jag har samma tanke som @Görel dopbarnet vet ju inte vad den får eller inte men senare i livet kommer den att bli oändligt mycket mer tacksam för en obligation eller liknande som vuxit under 18 år. Det kan bli en slant till boende, en resa eller liknande. Kanske tråkigt för föräldrarna men bäst för barnet ifråga. :)
 
Här kommer ett udda tips!
Köp fyra st säsongsmuggar vinter -16 av arabias Muminmugg. Kallas "Snöhästen" och kostar 199 st på shopping4net. En kan pojken använda och ev slå i kras. Resten kan behållas (obs med etiketten kvar) och säljas när han är vuxen för förhoppningsvis en vacker slant. Eller behålla en eller flera, vilket han föredrar. Han kommer ju att ha barndomsminnen till muggen. Vill kanske ge till egna barn?
Betydelsefullt är som sagt olika för olika människor.

Min kompis hade en doppresent som jag avundades henne. I hennes familj hade barnen fått var sin silversked med ingraverat ett pendelur med tid och datum när de föddes. Dessa skedar användes varje dag, till marmeladburken, efterrätten eller vad man nu behagade. Jättefina! Just att de användes varje dag tyckte jag var stor del av charmen med dem. Och då får man också barndomsminnen kopplade till dem.
 
Börja spara till barnet på ett vanligt bankkonto som du styr över. Nisses konto. Varje år lägger du till födelsedagspengen och på artonårsdagen får barnet en riktigt bra gåva. Nä du kommer inte att vara en populär födelsedagsgäst när barnet är 5 och räknar presenter som han kommer få i klasar - med skräp oftast. Men favvo när han är vuxen. Du kan under årens lopp ge ett kort så han ser pengen växa i ett roligt diagram.
 
Jag gav min systerdotter ett armband med namnet ingraverat. Köpte inget barnsmycke utan ett som är tänkt att ha när hon blir åtminstone tonåring. En "kedjelänk" som man kan fästa berlocker på (gjort det enkelt för mig till kommande födelsedagar :angel:) och en cirkel där namnet står.

Detta fast utan guldhjärtat i mitten, valde ett annat hänge vid sidan av, och så annat namn förstås.

9700389-origpic-7ccc1c.jpg
 
Jag har köpt en lykta från Majas lyktor. Superfina och en del går till barncancerfonden. Sedan har jag startat ett aktiesparande till dem där jag även sparar en liten summa vid jul och födelsedagar.
 
Jag köpte en fin nalle till min ena systerdotter då hon döptes, den gick loss på runt tusenlappen. Den blev väldigt uppskattad! Jag har själv en nalle som jag fick på BB när jag var nyfödd, och han hänger med än idag och jag har många fina minnen kring honom :)
 
Jag skulle vilja ha tips på betydelsefulla doppresenter.
Min brorson ska snart döpas och jag vill verkligen köpa något fint som betyder mycket för både honom och hans föräldrar men jag kan inte komma på vad!?
Jag tänker mig runt 800kr.
Någon som har förslag?

I min familj/släkt får alla flickor och pojkar ett halsband. Flickorna ett guldhjärta och pojkarna en lyckopeng eller ett fyrklöver. De flesta av oss använder smycket även som vuxna.
 
Jag gav min systerdotter ett armband med namnet ingraverat. Köpte inget barnsmycke utan ett som är tänkt att ha när hon blir åtminstone tonåring. En "kedjelänk" som man kan fästa berlocker på (gjort det enkelt för mig till kommande födelsedagar :angel:) och en cirkel där namnet står.

Detta fast utan guldhjärtat i mitten, valde ett annat hänge vid sidan av, och så annat namn förstås.

9700389-origpic-7ccc1c.jpg
Kan du inte PM:a mig om vart du köpt det? :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: Lyan
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Acto
·
Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp