Beviljad semester

peace

Trådstartare
Jag jobbar på ett demensboende.Jag la in om semester över jul och nyår redan i juni månad,men har fortfarande inte fått svar om det är beviljat. Vi har bokat in resa,och nu ska den slutbetalas här i dagarna.Chefen säger att dom inte kan ge besked förrän 14 dgr innan?? Hur ska man kunna planera in och boka resa då??? Någon som vet reglerna?
 
Är du med i facket är mitt förslag att kolla med dem. Har för mig det finns en regel om det du tar upp men är osäker på hur den ser ut idag.
 
Vi har samma hos oss. Ibland får man svar direkt, ibland får man vänta tills veckolistan presenteras. Beror på personalläget.
 
Den enda semester som är lagstadgad är sommarsemestern. Övriga dagar styr verksamheten om det är möjligt att bevilja. Det beror alltså på om det finns vikarier som kan arbeta under din frånvaro.

Vi hade planer på att åka till Thailand i 3 veckor innan jul, innan jag bokade resan så pratade jag med min chef om möjlighet att få ledigt och när jag fått OK, bokade jag resan. Tyvärr blir resan ändå inte av pga ett olycksfall med allvarliga skador som följd hos en av medresenärerna.
 
Den enda semester som är lagstadgad är sommarsemestern. Övriga dagar styr verksamheten om det är möjligt att bevilja. Det beror alltså på om det finns vikarier som kan arbeta under din frånvaro.

Vi hade planer på att åka till Thailand i 3 veckor innan jul, innan jag bokade resan så pratade jag med min chef om möjlighet att få ledigt och när jag fått OK, bokade jag resan. Tyvärr blir resan ändå inte av pga ett olycksfall med allvarliga skador som följd hos en av medresenärerna.

Jo det är ju det dom säger...om verksamheten tillåter det. Men visst borde dom ha hittat vikarier när dom har haft mer än fem månader på sig ? Samtidigt hör man att dom säger nej till folk som vill skola in sig och jobba som vikarier/timmisar. Jag tycker det är himla "fult" av dom att vi som söker semester ska behöva gå och oroa oss om vi har "slängt" ut massa pengar på en resa,och sen inte kan åka.
 
Jo det är ju det dom säger...om verksamheten tillåter det. Men visst borde dom ha hittat vikarier när dom har haft mer än fem månader på sig ? Samtidigt hör man att dom säger nej till folk som vill skola in sig och jobba som vikarier/timmisar. Jag tycker det är himla "fult" av dom att vi som söker semester ska behöva gå och oroa oss om vi har "slängt" ut massa pengar på en resa,och sen inte kan åka.
Nu ser du bara till ditt eget. Ni kan vara flera i verksamheten som sökt ledigt och vikarierna är heller inte livegna på så sätt att man kan tvinga dom att jobba jul och nyår. Chefen är ansvarig för att trygga verksamheten. Jag vet inte om ni har någon turordning för hur ni får semester under storheter. En del verksamheter säger att man ska jobba vart annat år, andra säger att den som söker först får ledigt osv. Hur rättvist blir det i gruppen om en och samma person alltid bokar en resa över jul och nyår och använder det som argument? Jag tycker att för brukarnas skull BÖR minst halva personalstyrkan bestå av ordinarie personal - oavsett tid på året.
 
Risken med att kräva ett besked är att få nej om det inte finns någon säker lösning för din frånvaro. Då tvingas ju chefen säga nej.
 
Nu ser du bara till ditt eget. Ni kan vara flera i verksamheten som sökt ledigt och vikarierna är heller inte livegna på så sätt att man kan tvinga dom att jobba jul och nyår. Chefen är ansvarig för att trygga verksamheten. Jag vet inte om ni har någon turordning för hur ni får semester under storheter. En del verksamheter säger att man ska jobba vart annat år, andra säger att den som söker först får ledigt osv. Hur rättvist blir det i gruppen om en och samma person alltid bokar en resa över jul och nyår och använder det som argument? Jag tycker att för brukarnas skull BÖR minst halva personalstyrkan bestå av ordinarie personal - oavsett tid på året.
Nu vet jag ju att mer än halva personalstyrkan kommer att jobba,jag vet oxå att det är timmisar/vikarier som mer än gärna vill jobba, men inte blivit tillfrågade. Och det är timmisar/vikarier som brukar jobba med jämna mellanrum,så dom är ju inte helt okända för våra gamlingar.
 
Jo det är ju det dom säger...om verksamheten tillåter det. Men visst borde dom ha hittat vikarier när dom har haft mer än fem månader på sig ? Samtidigt hör man att dom säger nej till folk som vill skola in sig och jobba som vikarier/timmisar. Jag tycker det är himla "fult" av dom att vi som söker semester ska behöva gå och oroa oss om vi har "slängt" ut massa pengar på en resa,och sen inte kan åka.

Det kostar pengar att skola in folk.
Anledningen att man får svar sent om just storhelger brukar bero på föräldraledigheter eftersom de inte får nekas
 
Nu vet jag ju att mer än halva personalstyrkan kommer att jobba,jag vet oxå att det är timmisar/vikarier som mer än gärna vill jobba, men inte blivit tillfrågade. Och det är timmisar/vikarier som brukar jobba med jämna mellanrum,så dom är ju inte helt okända för våra gamlingar.
Oavsett så vad gäller ursprungsfrågan så behöver inte chefen meddela din semester förrän 14 dagar i förväg.

Det är ingen rättighet att få ta ut sina semesterdagar när man vill. Det enda semesterlagen säger är att du, som arbetstagare, har rätt till 4 veckor sammanhängande semester under juni-augusti. Men egentligen får du inte bestämma själv när den ska placeras.
 
Jo det är ju det dom säger...om verksamheten tillåter det. Men visst borde dom ha hittat vikarier när dom har haft mer än fem månader på sig ? Samtidigt hör man att dom säger nej till folk som vill skola in sig och jobba som vikarier/timmisar. Jag tycker det är himla "fult" av dom att vi som söker semester ska behöva gå och oroa oss om vi har "slängt" ut massa pengar på en resa,och sen inte kan åka.
Fast det funkar inte så. Den som begär julledigt först är inte den som får - det vore ju orättvist om någon bad om ledigt lite i smyg i juni för att hinna före alla andra.

För rättvisans skull brukar arbetsplatser ha system för julledigheter, som @Kivina ger exempel på.

Hur man får lösa det i praktiken, om man vill resa någonstans, är att man får fråga chefen informellt om det kommer att finnas möjlighet att vara ledig. Om hen då svarar typ "vi ska försöka se till så att alla får den ledighet de önskar", då kan man vara hyfsat lugn. Men formellt har man inget att kräva.
 
Jag jobbar på ett demensboende.Jag la in om semester över jul och nyår redan i juni månad,men har fortfarande inte fått svar om det är beviljat. Vi har bokat in resa,och nu ska den slutbetalas här i dagarna.Chefen säger att dom inte kan ge besked förrän 14 dgr innan?? Hur ska man kunna planera in och boka resa då??? Någon som vet reglerna?
De kan inte neka semester om det är inlämnat minst en månad innan, det har jag fått lära mig. De kan däremot neka om det hade rört sig om t ex ledighetsansökan. Men kanske bäst att dubbelkolla med facket vad som gäller för just dig?

Det enda jag kunde hitta rörande semesterlagen var detta:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/
 
De kan inte neka semester om det är inlämnat minst en månad innan, det har jag fått lära mig. De kan däremot neka om det hade rört sig om t ex ledighetsansökan. Men kanske bäst att dubbelkolla med facket vad som gäller för just dig?

Det enda jag kunde hitta rörande semesterlagen var detta:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/
Jo arbetsgivarn kan neka semester.
Det enda du kan kräva är fyra veckor sammanhängande juni-aug.
 
De kan inte neka semester om det är inlämnat minst en månad innan, det har jag fått lära mig.

Källa på det, tack.

Det stämmer inte, om det inte finns ett kollektivavtal som överrider lagstiftningen och inget av de jag sett hittills gör ditt påstående gällande.

Fyra sammanhängande semesterveckor under sommaren har man i de flesta fall rätt till (inte som sommarvikare t ex), men inte vilka veckor. Det står arbetsgivaren fritt att förlägga semester utifrån verksamheten.

Här jobbar alla över jul, eftersom vår verksamhet i stort täcker upp för andras ledighet. Ingen ledighet beviljas alltså över jul.
 
Det var ganska vanligt på mitt jobb att folk köpte resor under de mest önskade tider kring jul o nyår och hade såklart betalt. Men ett år blev det kaos för de upptäckte att jag hade semester som måste tas ut och jag var den som ofta flyttade min för att andra skulle få ledigt på lov så det blev alltså jag som fick hela fina jullovet ledigt. Jag erbjöd mig att flytta dagarna till efter nyår men se så kunde man inte göra. När de frågade vad jag skulle göra med den fina ledigheten sa jag som det var, ingenting bara vara hemma med hästen. Surt
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 499
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
833
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 639
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp