Beviljande av medlemskap brf - hur går det till?

Philosophia

Trådstartare
Jag mejlade nyss mäklaren som sålde vår bostadsrätt för att fråga hur det gick med medlemskapet i föreningen för våra köpare. Vi får ju inte handpenningen förrän det är klart och det börjar närma sig flytt för oss, så vi behöver ju den. Mäklaren svarade att Riksbyggen just nu har "så sjuuuuukt långa handläggningstider" så att det hade dragit ut på tiden. Observera att det nästa vecka är två månader sedan kontraktet skrevs.

Jag tycker ärligt talat att det låter som bullshit och att mäklaren helt enkelt har varit slarvig och glömt bort att skicka in pappren för ansökan om medlemskap. Det känns inte rimligt att det i Riksbyggens stadgar ska stå att det ska ta max en månad för styrelsen att fatta beslut om medlemskap och att Riksbyggen själva sedan har en handläggningstid på två månader för att registrera ärendet! Jag tror helt enkelt att mäklaren ljuger.

Finns det någon mäklare som vet hur rutinerna kring detta ser ut och hur lång tid det brukar ta? Eller någon annan som vet?
 
Hos oss var det styrelsen som tog det beslutet. De hade nyss haft möte när jag köpte, så vi fick snällt vänta till nästa styrelsemöte. Det gick inte att skynda på och de ville inte hålla extramöte.
 
Hos oss var det styrelsen som tog det beslutet. De hade nyss haft möte när jag köpte, så vi fick snällt vänta till nästa styrelsemöte. Det gick inte att skynda på och de ville inte hålla extramöte.

Jo, precis så är det. Styrelsen är den som fattar beslutet. Men det ska registreras hos Riksbyggen och det är registreringsärendena som mäklaren menar just nu tar "sjuuukt lång tid".
 
Hos oss var det styrelsen som tog det beslutet. De hade nyss haft möte när jag köpte, så vi fick snällt vänta till nästa styrelsemöte. Det gick inte att skynda på och de ville inte hålla extramöte.

För övrigt, vilka dåliga rutiner i din förening! I min förra förening så var uppdraget att godkänna medlemskap delegerat till vår kassör som tog en UPC och sedan godkände. Det är förfärligt onödigt att behöva vänta till ordinarie styrelsemöten för sådana beslut.
 
Jo, precis så är det. Styrelsen är den som fattar beslutet. Men det ska registreras hos Riksbyggen och det är registreringsärendena som mäklaren menar just nu tar "sjuuukt lång tid".
Men ni behöver inte vänta på att det ska registreras. Det har aldrig hänt i min förening som jag var ordförande i (hos RB). Jag ringde alltid mäklaren så fort en ny medlem var godkänd och talade om att allt var ok. Visst, var inflyttningen långt in i framtiden hann det ju registreras färdigt. När jag själv sålde och köparen hade bråttom att flytta in så ringde nuvarande ordförande till mäklaren så fort hon lagt kuvertet med godkännandet i postlådan.
En mäklare har varit lite tjorvig och velat prata med styrelseledamoten som arbetade för Riksbyggen innan hen trodde på mig. Men annars har det alltid gått väldigt smidigt.
 
Men ni behöver inte vänta på att det ska registreras. Det har aldrig hänt i min förening som jag var ordförande i (hos RB). Jag ringde alltid mäklaren så fort en ny medlem var godkänd och talade om att allt var ok. Visst, var inflyttningen långt in i framtiden hann det ju registreras färdigt. När jag själv sålde och köparen hade bråttom att flytta in så ringde nuvarande ordförande till mäklaren så fort hon lagt kuvertet med godkännandet i postlådan.
En mäklare har varit lite tjorvig och velat prata med styrelseledamoten som arbetade för Riksbyggen innan hen trodde på mig. Men annars har det alltid gått väldigt smidigt.

Det styrker nog det jag misstänker, att det är mäklaren som hittar på när det i själva verket är hon som har klantat sig.
 
Jag får pudla, det är inte mäklaren som är skyldig till soppan, utan styrelsen som det verkar.

När jag frågade styrelsen vad som felade så hävdade de att den överlåtelse som de hade fått in från Riksbyggen (bestående av framsidan på köpekontraktet, UC och själva överlåtelseblanketten, och som skickas per mejl till styrelsen) så var den felaktig. De påstår att de begärt en korrigering av RB men utan att få någon respons alls. De har styrelsemöte på måndag och hinner en korrigerad ansökan inkomma före det så hinner de godkänna i tid - annars inte.

Jag ringde upp Riksbyggen och förberedde mig på att inte ge mig förrän jag hade ett löfte om ett korrekt dokument senast på måndag, om jag så skulle åka och hämta det själv. Efter att ha suttit i telefonkö i en timme lyckades jag beveka en person vid Riksbyggens kundtjänst att koppla mig till den annars så svårnådda överlåtningsgruppen. Där fick jag prata med en mycket trevlig och hjälpsam person. Där fick jag reda på följande: Inget i överlåtelsen som de hade skickat var felaktigt och ingen från vår styrelse har kontaktat dem angående något önskemål om korrigeringen. Däremot hade de ändrat utseendet på överlåtelseblanketten och personen jag pratade med funderade på om styrelsen helt enkelt hade tolkat det som att det var något felaktigt.

Hur som helst. Personen trippelkollade överlåtelsen och skickade den sedan återigen till styrelsen med brasklappen att blanketterna är korrekta och att styrelsen måste kolla igenom dem och höra av sig i god tid före måndagens möte om de tror att något är felaktigt.

Så nu hoppas jag att det var något så enkelt och fånigt som ett missförstånd orsakat av nytt utseende på blanketten. :banghead:
Om inte så ligger vi tämligen risigt till eftersom vi behöver handpenningen om en vecka.
 
Jag får pudla, det är inte mäklaren som är skyldig till soppan, utan styrelsen som det verkar.

När jag frågade styrelsen vad som felade så hävdade de att den överlåtelse som de hade fått in från Riksbyggen (bestående av framsidan på köpekontraktet, UC och själva överlåtelseblanketten, och som skickas per mejl till styrelsen) så var den felaktig. De påstår att de begärt en korrigering av RB men utan att få någon respons alls. De har styrelsemöte på måndag och hinner en korrigerad ansökan inkomma före det så hinner de godkänna i tid - annars inte.

Jag ringde upp Riksbyggen och förberedde mig på att inte ge mig förrän jag hade ett löfte om ett korrekt dokument senast på måndag, om jag så skulle åka och hämta det själv. Efter att ha suttit i telefonkö i en timme lyckades jag beveka en person vid Riksbyggens kundtjänst att koppla mig till den annars så svårnådda överlåtningsgruppen. Där fick jag prata med en mycket trevlig och hjälpsam person. Där fick jag reda på följande: Inget i överlåtelsen som de hade skickat var felaktigt och ingen från vår styrelse har kontaktat dem angående något önskemål om korrigeringen. Däremot hade de ändrat utseendet på överlåtelseblanketten och personen jag pratade med funderade på om styrelsen helt enkelt hade tolkat det som att det var något felaktigt.

Hur som helst. Personen trippelkollade överlåtelsen och skickade den sedan återigen till styrelsen med brasklappen att blanketterna är korrekta och att styrelsen måste kolla igenom dem och höra av sig i god tid före måndagens möte om de tror att något är felaktigt.

Så nu hoppas jag att det var något så enkelt och fånigt som ett missförstånd orsakat av nytt utseende på blanketten. :banghead:
Om inte så ligger vi tämligen risigt till eftersom vi behöver handpenningen om en vecka.

Tillägg: Tydligen hade det stått på överlåtelsen att jag var ensam överlåtare. Får ringa och dubbelkolla det i morgon så att det inte står så på den nya blanketten som Riksbyggen skickade in.
 
Nu är våra köpare beviljade medlemskap och därmed kan vår lägenhet äntligen betraktas som såld - fyra dagar innan vi behövde ha handpenningen på vårt konto. :meh: Det löste sig till slut, men behöver jag säga att jag är ganska irriterad på vår mäklare som inte följde upp saken och som inte ens lade två fingrar i kors för att försöka lösa det hela när paniken uppdagade sig?

Det verkar finnas ett ansvarsglapp någonstans. Mäklaren har ett visst ansvar (har jag sett när jag har läst ansvarsnämndens beslut) att följa upp medlemskapet inför köparens tillträde. Men jag kan inte hitta något gällande i god tid inför säljarens tillträde till den nya bostaden, trots att det är det senare som oftast initierar det förra och att en bostadsrätt inte kan betraktas som såld förrän säljarnas medlemskap har beviljats.

Jag kan därför inte låta bli att fundera på om mäklaren överhuvudtaget hade haft något ansvar gentemot oss om handpenningen inte hade kunnat utbetalas i tid för vårt köp. Någon jurist som vågar sig på att spekulera?
 
Jag kan därför inte låta bli att fundera på om mäklaren överhuvudtaget hade haft något ansvar gentemot oss om handpenningen inte hade kunnat utbetalas i tid för vårt köp. Någon jurist som vågar sig på att spekulera?

Inte jurist, men jag har svårt att se att mäklaren för försäljningen av ert objekt skulle vara ansvarig för er likviditet och fullgörande av köp av annan fastighet.

Visst hade ni rent teoretiskt kunnat kräva ersättning för liden skada p g a försening, men har ni avtalat om sista datum för handpenning till er?
 
Inte jurist, men jag har svårt att se att mäklaren för försäljningen av ert objekt skulle vara ansvarig för er likviditet och fullgörande av köp av annan fastighet.

Visst hade ni rent teoretiskt kunnat kräva ersättning för liden skada p g a försening, men har ni avtalat om sista datum för handpenning till er?

Inte ansvarig för vår likviditet (det vore ju absurt!), men ansvar gentemot oss som uppdragsgivare. Det finns ju en tämligen generellt formulerad paragraf i FML som rör god fastighetsmäklarsed - den så kallade allmänna omsorgsplikten, där mäklaren bland annat uppmanas att särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Huvudregeln är att handpenning ska överlämnas snarast, men den har ju delvis avtalats bort i och med att vi har ett dispositionsavtal med ett svävarvillkor som säger att handpenningen ska överlämnas när köparen har blivit godkänd som medlem i brf. Ett sådant avtal förutsätter rimligen(!) att svävarvillkoret följs upp, särskilt som det är mäklaren som enligt kontraktet har åtagit sig att sköta ansökan om medlemskap.
 
Inte ansvarig för vår likviditet (det vore ju absurt!), men ansvar gentemot oss som uppdragsgivare. Det finns ju en tämligen generellt formulerad paragraf i FML som rör god fastighetsmäklarsed - den så kallade allmänna omsorgsplikten, där mäklaren bland annat uppmanas att särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Huvudregeln är att handpenning ska överlämnas snarast, men den har ju delvis avtalats bort i och med att vi har ett dispositionsavtal med ett svävarvillkor som säger att handpenningen ska överlämnas när köparen har blivit godkänd som medlem i brf. Ett sådant avtal förutsätter rimligen(!) att svävarvillkoret följs upp, särskilt som det är mäklaren som enligt kontraktet har åtagit sig att sköta ansökan om medlemskap.

Tror det är en väldigt svår bedömning. Ja, det kan tyckas att mäklaren inte följt upp som denne bör, men hur långtgående är skyldigheten?
 
Jag frågade en annan mäklare som även jobbar med mäklarfrågor och god mäklarsed. Hon svarade att enligt god mäklarsed så ska mäklaren snarast ska ansöka om medlemskap (det har mäklaren gjort, min kommentar). Hon tyckte att det överhuvudtaget känns konstigt att det har kunnat gå mer än en månad utan att mäklaren har reagerat. Om inte föreningen fått in alla handlingar så ansökan kan ske, ska de kontakta mäklaren för komplettering (styrelsen kontaktade Riksbyggen men inte mäklaren, min kommentar). Har inte detta skett så bör mäklaren kontakta föreningen efter en månad för att följa upp det.

Enligt denna mäklare så borde rimligen mäklaren ha följt upp saken för en månad sedan. Om det är praxis eller hennes egen tolkning av god mäklarsed vet jag dock inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp