Bibehållen avelsrätt (Hane)

MalinM

Trådstartare
Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och jobba mycket med min hund ville hon sälja den till mig med bibehållen avelsrätt. Det jag undrar är om JAG får avla ngt själv med denna hane? Jag äger ju hunden och hon som uppfödare får använda honom till 3 kullar fram tills han fyllt 5 år. Eftersom jag kommer ställa ut en hel del så vill ju jag kunna använda honom i avel om ngn annan tikägare vill använda honom sas. Har lusläst papperna men hittar inget om att jag INTE får använda honom utan bara att hon har rätt till 3 kullar. Ngn som vet??
 
Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och jobba mycket med min hund ville hon sälja den till mig med bibehållen avelsrätt. Det jag undrar är om JAG får avla ngt själv med denna hane? Jag äger ju hunden och hon som uppfödare får använda honom till 3 kullar fram tills han fyllt 5 år. Eftersom jag kommer ställa ut en hel del så vill ju jag kunna använda honom i avel om ngn annan tikägare vill använda honom sas. Har lusläst papperna men hittar inget om att jag INTE får använda honom utan bara att hon har rätt till 3 kullar. Ngn som vet??

Så länge hunden är under 5 år och ej fått sina 3 kullar är det uppfödaren som bestämmer när och med vem hunden ska gå i avel. Då har du ingen rätt att ta en kull själv så länge ni inte kommit överens om annat!
Uppfödaren är den som bestämmer, och det är ju mycket möjligt att denne låter dig ta en kull redan innan hunden är 5 år. Du äger hunden, men inte hundens avelsrätt dvs allt som rör avel är det uppfödaren som bestämmer om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt. Nuvarande ägare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 684
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp