Big Brother is watching you

Som sagt, risken att obehörigen loggas/avlyssnas/positioneras/etc är proportionell mot hur ens övriga hotbild ser ut. En "vanlig medborgare" har inte mycket att vara orolig för ifråga om riktad verksamhet medan redan en riksdagspolitiker i vår del av världen har ett annat säkerhetsläge - för att inte tala om oppositionella och människorättskämpar i exil från somliga stater.

Mobiltelefoner är mycket användbara redskap för den som har intresse att övervaka och/eller lokalisera någon annan. För - håll i foliehatten nu - med rätt mjukvara installerad är det svårt eller omöjligt att ens känna till huruvida mobilen är påslagen eller avslagen.

Flera kommersiella företag säljer mjukvara specifikt framtagen för att omärkligt fjärrstyra mobiltelefoner. Ett av de mer kända företagen är brittisk/tyska Gamma Group, ett annat uppmärksammat är det rejält anonyma israeliska (amerikanskägda) NSO Group. Mjukvaran som NSO tillverkar är en serverlösning med klientmjukvara som målanvändaren smittas med genom exempelvis en fejkad pdf-bilaga eller en adressändrad klicklänk. Mobilen bootar om vid ett smidigt tillfälle, förslagsvis på natten när användaren inte märker det, och därefter körs trojanen i bakgrunden. Mobilen kommunicerar via en kedja av anonyma servrar med den server som övervakaren använder för styrning och informationshämtning. Mjukvaran har add-ons med olika funktionaliteter och prislappar; i det mest kompletta fallet har övervakaren total åtkomst till hela måltelefonen. Det inkluderar kontaktuppgifter, SMS, fotoalbum, mailkorgar, display, högtalare och mikrofon, kameror, accelerometrar, GPS etc. Det innebär t ex att mobilen kan fås att uppträda som om den är avstängd trots att den fortfarande är aktiv och kör trojanmjukvaran.

Dessa mjukvaror är komplexa och mycket dyra, bland annat eftersom de utnyttjar säkerhetsluckor i telefonernas operativsystem, information om sådana säkerhetsluckor handlas med för mycket höga belopp. Den som tycker att det låter intressant kan lätt googla sig vidare, en bra första hållplats med gott om vidarelänkar är här.

(Och återigen, den här typen av hotbild har de flesta av oss här inne sannolikt inte.)
 
Jag tycker att det är mycket mer obehagligt med den information som företag samlar om mig. Jag avskyr reklam och tycker riktad reklam är obehaglig. Det värsta jag varit med om var att jag efter att ha googlat ett hästtäcke av en viss modell få reklammail om samma täcke från en firma som jag alltid har gillat. Jag avregistrerade mig från deras nyhetsbrev på en gång eftersom det fick mig att känna mig förföljd och kontrollerad.

Jag har börjat använda kontanter i mycket större skala de senaste åren eftersom jag är trött på att mina inköp registreras. Jag använder endast medlemskort om det ger mig rabatt på något.

De företag som sålt uppgifter om mig till andra företag kontaktar jag och talar om varför jag inte längre vill ha kontakt med dem.

Jag är inte där ännu men min målsättning är att bara betala med kort när det inte finns andra alternativ, förutom när jag köper bensin för det köper jag på kort på samma mack varje gång.
 
Som sagt, risken att obehörigen loggas/avlyssnas/positioneras/etc är proportionell mot hur ens övriga hotbild ser ut. En "vanlig medborgare" har inte mycket att vara orolig för ifråga om riktad verksamhet medan redan en riksdagspolitiker i vår del av världen har ett annat säkerhetsläge - för att inte tala om oppositionella och människorättskämpar i exil från somliga stater.

Mobiltelefoner är mycket användbara redskap för den som har intresse att övervaka och/eller lokalisera någon annan. För - håll i foliehatten nu - med rätt mjukvara installerad är det svårt eller omöjligt att ens känna till huruvida mobilen är påslagen eller avslagen.

Flera kommersiella företag säljer mjukvara specifikt framtagen för att omärkligt fjärrstyra mobiltelefoner. Ett av de mer kända företagen är brittisk/tyska Gamma Group, ett annat uppmärksammat är det rejält anonyma israeliska (amerikanskägda) NSO Group. Mjukvaran som NSO tillverkar är en serverlösning med klientmjukvara som målanvändaren smittas med genom exempelvis en fejkad pdf-bilaga eller en adressändrad klicklänk. Mobilen bootar om vid ett smidigt tillfälle, förslagsvis på natten när användaren inte märker det, och därefter körs trojanen i bakgrunden. Mobilen kommunicerar via en kedja av anonyma servrar med den server som övervakaren använder för styrning och informationshämtning. Mjukvaran har add-ons med olika funktionaliteter och prislappar; i det mest kompletta fallet har övervakaren total åtkomst till hela måltelefonen. Det inkluderar kontaktuppgifter, SMS, fotoalbum, mailkorgar, display, högtalare och mikrofon, kameror, accelerometrar, GPS etc. Det innebär t ex att mobilen kan fås att uppträda som om den är avstängd trots att den fortfarande är aktiv och kör trojanmjukvaran.

Dessa mjukvaror är komplexa och mycket dyra, bland annat eftersom de utnyttjar säkerhetsluckor i telefonernas operativsystem, information om sådana säkerhetsluckor handlas med för mycket höga belopp. Den som tycker att det låter intressant kan lätt googla sig vidare, en bra första hållplats med gott om vidarelänkar är här.

(Och återigen, den här typen av hotbild har de flesta av oss här inne sannolikt inte.)

Intressant!

Har förstått sen innan att mobiltelefoner inte är välkomna vid vissa möten på grund av denna risk. T ex att försvarsmakten och liknande myndigheter kan ha mobilfria möten pga risken att trojantelefoner lyssnar.
 
Jag har jobbat på ett par myndigheter och jobbar nu statligt igen. Alltså, är ni rädda för att någon samlar information om er så att någon får någon typ av helhetsbild så ska jag berätta att på statlig myndighet är det större kaos än någon annanstans. De vet inte ens vad de andra avdelningarna gör och de har noll koll på någonting, så att det skulle bedrivas någon forskning på alla medborgare tvivlar jag grundligt på.

Däremot att det finns privata intressen som vill kartlägga, men jag ser det inte som ett större hot. Och oavsett så ska jag inte vara rädd för att leva och göra som jag vill. Händer någonting så händer någonting, men jag kan inte gå omkring och vara rädd för allt hela tiden och försöka skydda mig. Jag kan dö i en bilolycka imorgon och jag vill gärna dö och ha tanken att jag levde mitt liv fullt ut och inte lät mig begränsas av konspirationsteorier eller foliehattar.
 
Som sagt, risken att obehörigen loggas/avlyssnas/positioneras/etc är proportionell mot hur ens övriga hotbild ser ut. En "vanlig medborgare" har inte mycket att vara orolig för ifråga om riktad verksamhet medan redan en riksdagspolitiker i vår del av världen har ett annat säkerhetsläge.
Det finns dock andra skäl till att 'avlyssna' en "vanlig medborgare" med t.ex en laptops webkamera än vad som syns i dennes hotbild.
https://arstechnica.com/tech-policy...e-men-who-spy-on-women-through-their-webcams/

FYI: På den mörka sidan säljs idag access till hackade laptops, vars webkameror displayar ett rum där en kvinna bor. Den med livlig fantasi kan för sin inre syn se hur prisbild ändrar sig omvänt proportionellt mot kvinnans ålder och utseende.

Det är nu helt ok även för er som inte bryr er om nån 'storebror ser er' att gå och hämta tejp, och tejpa för er webkamera.
Och glöm inte era döttrars. Eller, för all del, inte era söners heller.
 
sånt är nog absolut grejer som en smart person en tråkig lördag skulle kunna få för sig att göra, se hur många datorer i lägenhetshuset han/hon kan haxa sig in på. Tidsfördriv liksom.
Nja riktigt så är det inte längre, scriptkiddies är inte så aktiva som dom var tidigare, nu är det andra aktörer som har tillgång till gigantisk datakraft som pollar trafiken. Enda sättet att "försvinna från kartan" är att lämna fånen, plattan och allt som innehåller nån form av kommunikationslänk hemma om man ska nånstans där det är nödvändigt att vara osynlig. Måste man ha nåt sånt med sig gäller "batteri ur" för även om dom är avstängda så kan dom läcka eller aktiveras och det syns inte, det kallas "ghost script" och det är nåt som flyter igenom både brandväggar och antivirusprogram. Med dagens flora av appar vet man aldrig vem man bjuder in att ta en bit av kakan eftersom sakerna snackar med varann genom bluetooth och wifi eller via nätet.
 
De vet inte ens vad de andra avdelningarna gör och de har noll koll på någonting, så att det skulle bedrivas någon forskning på alla medborgare tvivlar jag grundligt på.

Däremot att det finns privata intressen som vill kartlägga,
Det finns flera aktörer som inte finns i landet, "rätt" färg på regering och riksdag KAN vara skäl nog att kartlägga och försöka påverka ett val.
 
Jag tejpar såväl kamera som ljudingång (som ganska lätt slås på av ev avlyssnare utan att det alls märks på datorn). Pratar nästan uteslutande med vänner utomlands där man är mycket mer medvetna än vi svenskar generellt är om att privatliv inte alltid är så privat så jag tänker mig nog för vad jag säger såväl säger i närheten av min smartphone där google assistant (som jag använder frekvent) alltid lyssnar. Detta gäller även på jobbet där jag hanterar många telefoner och känsliga uppgifter, våra jobbsamtal där vi måste använda personuppgifter är tex krypterade.

Jag är inte speciellt konspiratoriskt lagd, men är däremot realist och försöker se saker och ting ur andra perspektiv. Jag må vara en obetydlig mench idag, men av outgrundlig anledning kan jag vara viktig i något helt annat avseende eller sammanhang en annan dag, man vet aldrig.
 
En annan teori är ju att vissa sjukdomar är skapade eftersom medicin och vaccin världen är multimiljarder, cancer bl a

Hmm
 
En annan teori är ju att vissa sjukdomar är skapade eftersom medicin och vaccin världen är multimiljarder, cancer bl a

Hmm
Där är du ju inne på konspirationsteorier. Googla och youtuba lite på bilderberggruppen, new world order eller denver airport conspiracy med bland annat AUAG-hepatitsteorierna tex.
 
Vad myndigheter vet eller snokar reda på via t.ex. mobil, dator osv är jag inte så oroad över. Det mest spännande de kan se är mig glufsa i mig en stor skål chips eller peta lite i näsan, typ. Och vad de kan höra är mig prata barnsligt med djuren. Så inte mycket att oroa sig för.

Däremot på ett större plan, fast kanske mest gällande olika företag, är det lite mer oroande. I stort sett "allt" registreras ju nånstans, varje grej man gör nästan. Det känns inte som ett problem för mig nu, och jag är inte så väldigt insatt, men lite då och då kryper det ju fram att det t.ex. finns register som inte borde finnas och så. Så tänker jag på det blir det lite mer obehagligt, men inget jag oroar mig för själv, nej.
 
Jag har jobbat på ett par myndigheter och jobbar nu statligt igen. Alltså, är ni rädda för att någon samlar information om er så att någon får någon typ av helhetsbild så ska jag berätta att på statlig myndighet är det större kaos än någon annanstans. De vet inte ens vad de andra avdelningarna gör och de har noll koll på någonting, så att det skulle bedrivas någon forskning på alla medborgare tvivlar jag grundligt på.

Däremot att det finns privata intressen som vill kartlägga, men jag ser det inte som ett större hot. Och oavsett så ska jag inte vara rädd för att leva och göra som jag vill. Händer någonting så händer någonting, men jag kan inte gå omkring och vara rädd för allt hela tiden och försöka skydda mig. Jag kan dö i en bilolycka imorgon och jag vill gärna dö och ha tanken att jag levde mitt liv fullt ut och inte lät mig begränsas av konspirationsteorier eller foliehattar.
Du kan inte dra alla statliga verk och myndigheter över en och samma kam, många har en väldigt stor koll på vad som händer och sker och även vad andra avdelningar och organisationer gör. Det låter som du jobbar på en mycket märklig statlig myndighet. :confused:
 
Jag bryr mig inte. Min dator kan inte filma mig annat än när jag sitter där eftersom den står vänd mot en vägg. Men visst, börjar man tänka efter så kan man nog lätt bli paranoid. Därför tänker jag inte efter :angel:
 
Jag inbillar mig inte att jag är så sabla intressant att någon myndighet/stat vill detaljstudera mig :p

Googles informationsinhämtande stör mig, just för att det är ett företag som tjänar stora pengar på sin information men som försöker framställa sig som "good guys". Det är ju ingen slump att det ofta är artiklar om hur bra det är att jobba åt dem och hur idylliskt deras kontor är...

Men visst, jag stör mig inte så mycket på dem att jag inte använder deras tjänster (naturligtvis förstår jag att ett företag måste ha intäkter, jag stör mig som sagt på deras skenhelighet).

Riktad reklam har jag inga problem med, jag gillar att nätshoppa och gillar rabatter :p
 
Riktad reklam har jag inga problem med, jag gillar att nätshoppa och gillar rabatter :p

Fast det handlar på samma gång som du shoppar med alla najsiga rabatter om inhämtande om information om dig, dina inkomster, utgifter, din demografiska proofil, årsinkomst trolig politisk åsikt baserat på det ena och det andra vilket i slutänden vänds tillbaka till dig i läskiga algoritmer som formar DITT informationsflöde på alla möjliga sätt och vis. När du tror att du har samma googlesvar på samma fras som mig, eller ens samma sketna aftonbladetsida som vi klickat fram exakt ssamtidigt men ändå får upp olika nyheter i olika ordning som påverkar hur vi tror världen ser ut där ute.

Det är naivt attt tro att det enbart handlar om riktad reklam, så snart du öppnar din internetanslutna datr skickas information OM dig, så snart du går ut på en webbsida skickas riktad information TILL dig - och det handlar om väldigt mycket mer än rabatter och erbjudanden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp