Big Brother is watching you

Jag är inte särskilt rädd för att myndigheter skall veta saker om mig genom datorn. Vill de veta om mitt trista liv får de väl det då. Desto mer orolig är jag för gisslanvirus där viruset i princip håller all din information på datorn "gisslan" tills du betalat lösensumma - och då kanske man inte ens får allt tillbaka. Jag gillar mina foton väldigt mycket :p
Sedan har jag suttit med en kompis som är en fena på att hacka datorer när hen visade hur enkelt hen kunde hacka min dators webcam - så hemma tejpar jag min webcam.
Inte på jobbet dock - där låter jag den vara. Om någon vill sitta och glo på mitt extremt uttråkade fejs i åtta timmar så varsågod.
 
Jag har jobbat på ett par myndigheter och jobbar nu statligt igen. Alltså, är ni rädda för att någon samlar information om er så att någon får någon typ av helhetsbild så ska jag berätta att på statlig myndighet är det större kaos än någon annanstans. De vet inte ens vad de andra avdelningarna gör och de har noll koll på någonting, så att det skulle bedrivas någon forskning på alla medborgare tvivlar jag grundligt på.

Däremot att det finns privata intressen som vill kartlägga, men jag ser det inte som ett större hot. Och oavsett så ska jag inte vara rädd för att leva och göra som jag vill. Händer någonting så händer någonting, men jag kan inte gå omkring och vara rädd för allt hela tiden och försöka skydda mig. Jag kan dö i en bilolycka imorgon och jag vill gärna dö och ha tanken att jag levde mitt liv fullt ut och inte lät mig begränsas av konspirationsteorier eller foliehattar.

Nu vill jag förstås veta vilken statlig myndighet du jobbar på som har så dålig koll? Det om nåt är ju oroande :eek:
 
Fast det handlar på samma gång som du shoppar med alla najsiga rabatter om inhämtande om information om dig, dina inkomster, utgifter, din demografiska proofil, årsinkomst trolig politisk åsikt baserat på det ena och det andra vilket i slutänden vänds tillbaka till dig i läskiga algoritmer som formar DITT informationsflöde på alla möjliga sätt och vis. När du tror att du har samma googlesvar på samma fras som mig, eller ens samma sketna aftonbladetsida som vi klickat fram exakt ssamtidigt men ändå får upp olika nyheter i olika ordning som påverkar hur vi tror världen ser ut där ute.

Det är naivt attt tro att det enbart handlar om riktad reklam, så snart du öppnar din internetanslutna datr skickas information OM dig, så snart du går ut på en webbsida skickas riktad information TILL dig - och det handlar om väldigt mycket mer än rabatter och erbjudanden.

Fast alltså, alla tycker ju inte det är obehagligt. Nu kan jag ju inte tala för någon annan än mig själv, men jag vill ju ha sökmotorträffar som stämmer överens med det jag letar efter och sånt som troligtvis intresserar mig - inte som intresserar någon annan. Skulle det någon gång vara viktigt går det att surfa inkognito.

Jag tycker inte det är läskigt att företag har information om mig, för det påverkar inte mitt liv negativt. Jag ser möjligheter och jag ser framtiden och jag tycker den ska bli skitspännande.

Grejen är ju att allt kommer bli uppkopplat så småningom, så då blir det ännu svårare att hålla sig gömd. Redan nu förutspår man att mobiltelefoner kommer vara utdöda om inte alltför många år, ersättas med glasögon/linser. Kollektivtrafikens plastkort håller på att kunna ersättas med chip under huden.

Teknik är häftigt och även om man inte älskar det så kan det nog bli halvjobbigt i framtiden om man inte accepterar det. Fast det dröjer nog några generationer till innan folk gör det ordentligt.

I övrigt är det ju bara se här på Buke vad folk delar med sig av. Det är inte ens för något företags egen databas, utan fritt för precis alla att läsa. Så majoriteten kan ju inte tycka att det är så obehagligt att lämna ut information?
 
Jag skulle vilja att alla som oroar sig det minsta för detta ämne kunde sluta göra tester på Facebook om t.ex vilken Game of Thrones-karaktär de är.
Ibland räcker det med att "gilla" någon av dina vänners test för att man ska hamna i ett register man inte vill hamna i.

Här är lite läsning för dom som är intresserade och kom ihåg, allting handlar om makt och pengar, andras makt över dig och DINA pengar.

http://mattiashandley.se/gor-du-tester-pa-facebook/
 
Fast alltså, alla tycker ju inte det är obehagligt. Nu kan jag ju inte tala för någon annan än mig själv, men jag vill ju ha sökmotorträffar som stämmer överens med det jag letar efter och sånt som troligtvis intresserar mig - inte som intresserar någon annan. Skulle det någon gång vara viktigt går det att surfa inkognito.

Jag tycker inte det är läskigt att företag har information om mig, för det påverkar inte mitt liv negativt. Jag ser möjligheter och jag ser framtiden och jag tycker den ska bli skitspännande.

Grejen är ju att allt kommer bli uppkopplat så småningom, så då blir det ännu svårare att hålla sig gömd. Redan nu förutspår man att mobiltelefoner kommer vara utdöda om inte alltför många år, ersättas med glasögon/linser. Kollektivtrafikens plastkort håller på att kunna ersättas med chip under huden.

Teknik är häftigt och även om man inte älskar det så kan det nog bli halvjobbigt i framtiden om man inte accepterar det. Fast det dröjer nog några generationer till innan folk gör det ordentligt.

I övrigt är det ju bara se här på Buke vad folk delar med sig av. Det är inte ens för något företags egen databas, utan fritt för precis alla att läsa. Så majoriteten kan ju inte tycka att det är så obehagligt att lämna ut information?

Ja, teknik är häftigt, men kan också vara skrämmande i och med att vi lämnar ut vad vi kan tycka är harmlös information men som kan användas på sätt som är skrämmande bara av det lilla vi vet. Jag gillar olika, och jag vill ha objektivt samlad information och inte bara riktad. Om du och jag söker på samma fras på google får vi olika resultat. Vi får olika rubriksordning på våra nyheter, vi får kanske helt olika nyheter. Det är något som påverkar så mycket mer än bara vilka rabatter vi får och bekräftelse på våra intresseområden - det formar våra åsikter och påverkar våra vanor också. Vi leds in i en falsk verklighet att vi bläddrar i samma omvärld efter samma förutsättningar; ett fritt och anarkistiskt internet där alla information finns tillgänglig, men det gör vi inte. Vi blir serverade vad det tros att vi vill ha - av såväl shopping, rabatter och åsikter.
 
Ja, teknik är häftigt, men kan också vara skrämmande i och med att vi lämnar ut vad vi kan tycka är harmlös information men som kan användas på sätt som är skrämmande bara av det lilla vi vet. Jag gillar olika, och jag vill ha objektivt samlad information och inte bara riktad. Om du och jag söker på samma fras på google får vi olika resultat. Vi får olika rubriksordning på våra nyheter, vi får kanske helt olika nyheter. Det är något som påverkar så mycket mer än bara vilka rabatter vi får och bekräftelse på våra intresseområden - det formar våra åsikter och påverkar våra vanor också. Vi leds in i en falsk verklighet att vi bläddrar i samma omvärld efter samma förutsättningar; ett fritt och anarkistiskt internet där alla information finns tillgänglig, men det gör vi inte. Vi blir serverade vad det tros att vi vill ha - av såväl shopping, rabatter och åsikter.
Jag är väl medveten om att det är mer än rabatter och erbjudanden som påverkas, jag studerar som sagt ämnet i min utbildning. :) Vill du ha Google-svar som inte är anpassade efter dig går det att lösa genom att Googla inkognito.
 
Ibland räcker det med att "gilla" någon av dina vänners test för att man ska hamna i ett register man inte vill hamna i.

Här är lite läsning för dom som är intresserade och kom ihåg, allting handlar om makt och pengar, andras makt över dig och DINA pengar.

http://mattiashandley.se/gor-du-tester-pa-facebook/
Vad spelar det för roll om man skulle hamna i ett register? Jag skulle bry mig absolut noll. Finns säkert redan i ngt register, när jag jobbade i FM för flera år sen blev tex mina tatueringar fotade och säkert registrerade nånstans som kännetecken. De är lite ovanliga/sitter på ''ovanliga'' ställen för att vara på en kvinna så jag är ändå lätt att känna igen.

Lyssnade förresten på P3s dokumentär om register, den om 53orna tror jag det var. Helt ointressant, orkade inte ens lyssna klart. Hade väntat mig något superspännande typ Bond-drama men det var ju helt ointressant och verkade inte ens påverkat folks liv.
 
Jag är väl medveten om att det är mer än rabatter och erbjudanden som påverkas, jag studerar som sagt ämnet i min utbildning. :) Vill du ha Google-svar som inte är anpassade efter dig går det att lösa genom att Googla inkognito.
Ah, vad bra! Då är du påläst om och är insatt i problematiken i praktiken om tex EUs nätneutralitetsregler som facebook överträder, i samarbete med tex telia för oss i sverige vilket utreds av PTS och ja jag har inte så bra koll men de har utrett detta bra länge nu men jag vet inte om de kommit fram till något utslag på det..

Google har redan en massa information om dig även om du surfar på inkognito-tab, inkognito innebär egentligen inget mer än att kakor inte sparas lokalt på din dator. Men det är väl inte det vi diskuterar här egentligen? Är det inte lite läskigt att tex surfare från sverige kan bli helt blockerade från att läsa om en specifik sajt eller även nyhet? Jag klev in på intärnättet -94 när inte ens bilder fanns på nätet - jag vet hur att inte alltid surfa med googles produkter och jag vet att min ISP är läskigare i det hänseendet att de har än mer info än vad google har som ju bara är en produkt som väldigt många använder.
 
Ah, vad bra! Då är du påläst om och är insatt i problematiken i praktiken om tex EUs nätneutralitetsregler som facebook överträder, i samarbete med tex telia för oss i sverige vilket utreds av PTS och ja jag har inte så bra koll men de har utrett detta bra länge nu men jag vet inte om de kommit fram till något utslag på det..

Google har redan en massa information om dig även om du surfar på inkognito-tab, inkognito innebär egentligen inget mer än att kakor inte sparas lokalt på din dator. Men det är väl inte det vi diskuterar här egentligen? Är det inte lite läskigt att tex surfare från sverige kan bli helt blockerade från att läsa om en specifik sajt eller även nyhet? Jag klev in på intärnättet -94 när inte ens bilder fanns på nätet - jag vet hur att inte alltid surfa med googles produkter och jag vet att min ISP är läskigare i det hänseendet att de har än mer info än vad google har som ju bara är en produkt som väldigt många använder.
Det var väl snarare Telia som överträdde än Facebook, men jag håller inte riktigt med om att det skulle vara ett problem. Skillnad på att blockera specifika sidor och att låta kunderna spara data, kan jag tycka.

Gällande inkognito var det bara ett tips när du skrev att du inte ville ha Google-träffar baserat på vad du tidigare gjort på nätet. :)

Att man från vissa länder inte kan se vissa sajter är väl inte värre än att man inte kan se vissa TV-kanaler? SVT Play kommer du inte in på från utlandet, t.ex. Vi har ju trots allt bra mycket större möjlighet att hämta information från olika källor idag än vi hade för 20-30 år sen.

Jag accepterar att folk kan tycka att det känns läskigt och obehagligt, speciellt om man inte har nån större teknikkärlek. Men jag ser det annorlunda, då jag ser möjligheter i det hela. Det kanske också behöver accepteras att det inte är allas sanning att det är något negativt.

Det är ju jättebra att folk blir medvetna om vad som sker och hur, framför allt tänker jag att det kanske minskar på rädslan. Men oavsett tror jag att den rädslan kommer att försvinna med generationerna som inte är födda in i den tekniska värld som börjar etablera sig.
 
Det är ju jättebra att folk blir medvetna om vad som sker och hur, framför allt tänker jag att det kanske minskar på rädslan. Men oavsett tror jag att den rädslan kommer att försvinna med generationerna som inte är födda in i den tekniska värld som börjar etablera sig.

Detta ar en intressant vinkel - att folk ar "radda" for att de inte forstar vad som hander?
For mig ar det tvart om - ju mer jag lar mig om overvakning och sparning pa natet, hur data forvaras, sparas och saljs, hur information och makt konsolideras, desto mer orolig blir jag - och jag refererar an en gang till Kina's 'Social Credit Score'

Jag kan hantera Google annonser, men jag ser en skiftande maktbalans i samhallet i stort mellan medborgare, regeringar och stora teknikbolag, och tanker att det finns massor med jobb att gora for att reda ut de stora och svara fragorna.
 
Det var väl snarare Telia som överträdde än Facebook, men jag håller inte riktigt med om att det skulle vara ett problem. Skillnad på att blockera specifika sidor och att låta kunderna spara data, kan jag tycka.

Gällande inkognito var det bara ett tips när du skrev att du inte ville ha Google-träffar baserat på vad du tidigare gjort på nätet. :)

Att man från vissa länder inte kan se vissa sajter är väl inte värre än att man inte kan se vissa TV-kanaler? SVT Play kommer du inte in på från utlandet, t.ex. Vi har ju trots allt bra mycket större möjlighet att hämta information från olika källor idag än vi hade för 20-30 år sen.

Jag accepterar att folk kan tycka att det känns läskigt och obehagligt, speciellt om man inte har nån större teknikkärlek. Men jag ser det annorlunda, då jag ser möjligheter i det hela. Det kanske också behöver accepteras att det inte är allas sanning att det är något negativt.

Det är ju jättebra att folk blir medvetna om vad som sker och hur, framför allt tänker jag att det kanske minskar på rädslan. Men oavsett tror jag att den rädslan kommer att försvinna med generationerna som inte är födda in i den tekniska värld som börjar etablera sig.

Det klart att det finns massvis med möjligheter med ny teknik men det kan fortfarande vara ett problem att vi inte har kontroll på hur data om oss används eller en förståelse för vad som är möjligt.

Jag föredrar absolut att få reklam som är intressant för mig, men från det till att hela min onloine-upplevelse anpassas för att jag inte ska vilja logga ut och under tiden få min världsbild förstärkt bara för att företag ska få in mer i reklamintäkter? Nej tack.

Privata företag såsom google och facebook använder big data och machine learning för att få oss att spendera mer tid på deras sidor så att de kan få in mer annonsintäkter. Vi får se det vi gillar och håller med om, det andra döljs. Eftersom vi spenderar allt mer tid online så tycker jag att det är ett stort problem att innehåll filtreras och att det blir svårt att se andra åsikter än de som förstärker våra egna.

Det här en video som visserligen tar upp problemet rätt ytligt, men jag tycker att man får en överblick över vad som faktiskt är möjligt redan idag
https://www.ted.com/talks/zeynep_tu...ia_just_to_make_people_click_on_ads#t-1174832
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Den som inte läser noga vad @honung skriver, bör söka på begrepp som "bekräftande information" och "group polarization".

Sedan kan hen fundera lite på vad det innebär för dem att platt-jordarnas nyhetsflöde alltid kommer att innehålla texter som bekräftar att klimathotet är en kinesisk konspiration och att det hur som helst vore bra med ett par grader varmare väder. Eller för den delen att folie-hattarna kommer att läsa texter som beskriver hotet från rymdödlorna som ödesfrågor inför valet 2018. Eller att hela Sveriges SD får läsa varje gång en invandrare/flykting har, kan tänkas ha, påstås ha... Det finns många element i min omgivning som jag önskar ska utmanas i sitt nyhetsflöde och inte automatiskt matas av en algoritm med det hen vill tro.
 
Detta ar en intressant vinkel - att folk ar "radda" for att de inte forstar vad som hander?
For mig ar det tvart om - ju mer jag lar mig om overvakning och sparning pa natet, hur data forvaras, sparas och saljs, hur information och makt konsolideras, desto mer orolig blir jag - och jag refererar an en gang till Kina's 'Social Credit Score'

Jag kan hantera Google annonser, men jag ser en skiftande maktbalans i samhallet i stort mellan medborgare, regeringar och stora teknikbolag, och tanker att det finns massor med jobb att gora for att reda ut de stora och svara fragorna.
Absolut, det finns risker och det finns saker att passa sig för. Och det är lite så jag tänker, med mer medvetenhet och kunskap om hur det fungerar kan man påverka mer själv.

Jag antar att jag hellre ser att vi anpassar oss efter utvecklingen än att utvecklingen ska bromsas och anpassas efter oss.
 
Myndigheterna är det minsta problemet i den här historien. De har inget vinstintresse av dig. Däremot har en del privata företag och kriminella aktörer det.
Inte bara kriminella aktörer, andra länders underrättelsetjänster men vi har väl lärt oss att "en svensk tiger" ända tills det kostar för mycket för att inte bli en bricka i ett tvivelaktigt spel och tvingas att spela med. På andra sidan östersjön har det ju varit kutym att först samla information för att i ett senare skede tvinga den man riktat in sig på att spela med. Det finns många aspekter på detta och den som tror på att informationsinhämtning i sådana syften inte längre sker bör få skygglapparna borttagna för nätet scannas hela tiden efter lämpliga offer, kanske inte användbara just nu men i en framtid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp