Big Brother is watching you

Jag är rätt så insatt, men jag är inte speciellt orolig. Jag lever inte ett sådant intressant liv att jag har någonting att dölja. Det mesta är ändå offentliga uppgifter så vem som helst kan köra ratsit på mig och se vart jag bor, vad jag har för fordon, hur många hundar jag har etc.

Frågan är varför någon skulle vilja. Det är så långsökt hela grejen.
 
Jag är rätt så insatt, men jag är inte speciellt orolig. Jag lever inte ett sådant intressant liv att jag har någonting att dölja. Det mesta är ändå offentliga uppgifter så vem som helst kan köra ratsit på mig och se vart jag bor, vad jag har för fordon, hur många hundar jag har etc.

Frågan är varför någon skulle vilja. Det är så långsökt hela grejen.
Jag har ingenting att dölja så?... Men säg då att en mörkare tid randas och nu "makten" börjar bli intresserad av vad folk tycker och tänker för att kunna likrikta samhället?

Säg att storebror vill ha bort alla hästintresserade och börjar gå igenom nätet för att hitta och sedan neutralisera dem :cautious:
Eller vi bygger om fartkamerorna så att be bötfäller genomsnittsfarten mellan kamerorna, vilket kräver lagring av bilderna ngr minuter. Sedan kopplar vi in ansiktsigenkänning apparatur och vips har vi en väl fungerande kontrollapparat som står till en elak storebrors förfogande.
Det är därför vi ska vara förbaskat försiktiga med vilka ändamål vi helgar medlen med.
 
Det var mer att någon skulle börja vilja eliminera alla hästintresserade som är poängen. Varför skulle någon ens?
Ibland måste en tänka lite mer metaforiskt och inte bokstavligt i diskussioner. Ersätt "hästintresserade" med "människor med uttalat höger/vänster-åsikter" istället . Till exempel. Det är valfritt. Det behöver inte vara långsökt alls. För 35 år sedan var det oerhört långsökt att denhär diskussionen ens skulle kunna existera.
 
Det var mer att någon skulle börja vilja eliminera alla hästintresserade som är poängen. Varför skulle någon ens?
Byt ut hästintresserade mot fackligt intresserade istället. De svarta listorna som spreds i början av förra seklet omvandlade till datalistor som arbetsgivare kan använda vid nyanställningar...exempelvis.
 
Fn är jag lite tveksam över förslaget att Polisen skulle få rätt att övervaka misstänktas datorer.

Nu är jag inte särskilt intressant att övervaka, men om detta skulle ske via bakdörrar eller genom att polisen utnyttjar en svaghet i mjukvara (exploit?) istället för att tillkänna ge den så att den kan patchas, så är jag rädd att det innebär svagheter i datasystemen som andra kan utnyttja.

Problemet med dagens kommunikation är också att även om jag inte har skäl att vara rädd, så kanske andra i mitt nätverk har det. Och det kan vara folk i helt andra länder. Mina snälla myndigheter kanske samarbetar med hens elaka.
 
Fn är jag lite tveksam över förslaget att Polisen skulle få rätt att övervaka misstänktas datorer.

Nu är jag inte särskilt intressant att övervaka, men om detta skulle ske via bakdörrar eller genom att polisen utnyttjar en svaghet i mjukvara (exploit?) istället för att tillkänna ge den så att den kan patchas, så är jag rädd att det innebär svagheter i datasystemen som andra kan utnyttja.
Rätt tänkt, fel ordningsföljd.
Det är exploits som andra redan upptäckt, som en utredning vill att polisen ska få utnyttja.
 
Jag är ganska insatt. Problemet idag är inte myndigheter utan organisationer. Hur många gör inte facebook-tester med alla frågor mellan himmel och jord? Och inte vet eller förstår att alla dina svar kan köpas och på så sätt göra direktreklam till dig? Och då pratar jag inte om apelsinjuice.... Utan om alla som vill köpa information...Tex kan det bli så att en organisation eller parti ser att du svarat vissa saker och då påstår sig vilja göra xxxx om du röstar på de, medan de sedan skickar till din granne, som svarat annorlunda på testerna, att de ska göra yyyy om h*n röstar på de...
 
Rätt tänkt, fel ordningsföljd.
Det är exploits som andra redan upptäckt, som en utredning vill att polisen ska få utnyttja.
Fast det är just det som är läskigt. En känd svaghet ska lagas, inte utnyttjas. Har någon hittat den, kan fler göra det.

Och hur ska Polisen få tag i exploits - köpa dem av crackers?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp