Bil som tjuter

Som sagt, en bil består av offentligt många delar, tycker inte det är konstig alls. Vad är en för-service? Aldrig hört uttrycket.
Jadu, en koll så bilen fungerar typ okej när den ska in på service?
Någon sa ett mer fancy ord men min hjärna är trött efter en veckas nattjobb så ordet sitter fast där inne.
 
Fast att lämna in bilen på service och förvänta sig att mekanikern ska leta rätt på bilens fel är för mig helt orimliga förväntningar.

Jag tycker att om man lämnar in så kollas åtminstone bromsar och sådant som är direkt farligt för motorn (och personer, såklart).
Bromsarna kom de på nu, på fjärde besöket, var dåliga. Hur kan man inte kolla det på en bil som man ber om att få genomgången?
 
Jag har inte läst hela tråden. Men min sambo har en rem som tjuter, det är något som är dyrt att fixa, så han har spänt den vid något tillfälle. En gång gick den dock av och slog av samtliga remmar. Bogsering och ett antal timmar skruvning blev resultatet. Den tjuter främst innan den blivit varm och när man sätter igång ac:n :p
 
För att uppdatera då.. Det var vevaxeln som var sliten, och generatorremmen var "väl använd" så den byts den med. Ljudet kom pga vevaxeln.

Bromsljud tycker jag låter annorlunda, de brukar inte vara så högfrekventa. :)
Litet sen på bollen, men det låter som en missuppfattning eller felsägning.
En vevaxel blir i princip aldrig sliten på en personbil i standardutförande, ffa inte på 13000 mil, och det finns ingenting som kan gnissla om vevaxeln är sliten. Det blir andra felsymptom då. Dessutom kostar det mer än 2300 kr att byta vevaxel, uppåt en nolla till. Det skulle kunna vara remskivan som sitter fast i änden av vevaxeln som var sliten, och då stämmer priset bättre. På en motor där drivremmen/generatorremmen varit otillräckligt spänd under mycket lång tid skulle remskivan kunna bli märkbart sliten, men i normalfallet räcker det att byta själva remmen även om remskivan skulle vara hyfsat sliten.
(Kamremmar kan varken gnissla eller slira, de är utan undantag kuggremmar och ger helt andra felsymptom än gnissel om de skulle kugga över.)
 
Litet sen på bollen, men det låter som en missuppfattning eller felsägning.
En vevaxel blir i princip aldrig sliten på en personbil i standardutförande, ffa inte på 13000 mil, och det finns ingenting som kan gnissla om vevaxeln är sliten. Det blir andra felsymptom då. Dessutom kostar det mer än 2300 kr att byta vevaxel, uppåt en nolla till. Det skulle kunna vara remskivan som sitter fast i änden av vevaxeln som var sliten, och då stämmer priset bättre. På en motor där drivremmen/generatorremmen varit otillräckligt spänd under mycket lång tid skulle remskivan kunna bli märkbart sliten, men i normalfallet räcker det att byta själva remmen även om remskivan skulle vara hyfsat sliten.
(Kamremmar kan varken gnissla eller slira, de är utan undantag kuggremmar och ger helt andra felsymptom än gnissel om de skulle kugga över.)

Det är vad som står på både offerten och fakturan, men du har säkert helt rätt.

Märks det inte om generatorremmen är för lös?
 
Märks det inte om generatorremmen är för lös?
Jo. Dels med en enkel koll med handen, dels så småningom genom just karakteristiskt gnissel när remmen börjar slira på remskivorna. Det vanligaste är dock tvärt emot vad du beskriver; att det gnisslar en liten stund direkt efter start och sedan avtar. Det beror på att generatorn är litet extra trög att dra runt just efter att startmotorn förbrukat en del av batteriets laddning.
(Sen kan man förstås tänka sig att en rem som slirat en liten stund blir varm och därmed slirar+gnisslar ännu litet mer. Det är bara en spekulation, har inte varit med om just det själv.)
 
Fast att lämna in bilen på service och förvänta sig att mekanikern ska leta rätt på bilens fel är för mig helt orimliga förväntningar.
Fast det beror väl lite på vad man menar med fel? Lämnar jag in bilen på service så förväntar jag mig en service av bilen, dvs den kollas över på slitdelarna och följer service programmet. Sen säger jag till om sånt jag har upptäckt, tex så var en säkring till cigarettuttaget trasigt sist jag lämnade in, jag hade kunnat bytt själv men bad min servicekille fixa det. Jag bad honom även att kolla bromsarna eftersom jag misstänkte att det var något där.
När han hade kollat över bilen så ringde han, det var lite grejer med bromsarna, precis som jag misstänkte men hade hade inte tid med det just då utan vi bokade in en ny tid för det. Dessutom frågade han om jag ville ha vindrutetorkarna bytta, något som jag ville men helt hade glömt bort när jag lämnade in bilen.

Vi lämnar in på en märkesverkstad men har haft samma servicekille i 10 års tid så jag känner mig rätt trygg i att han upptäcker grejer när jag har lämnat in bilen. Han bad nästan om ursäkt när förra bilen rasade en vecka efter att den hade varit på service även om det hade varit omöjligt för honom att upptäcka det felet, och såg till att vi fick gratis bärgning till den närmsta märkesverkstaden ifrån där bilen hade rasat trots att det inte längre ingick i garantin på bilen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 482
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 883
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp