Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

P

PernillaS

Det är så tröttsamt att via Blocket och vägverkets hemsida försöka hitta en bil som får dra 2000 kg på E-kort.
Ni som drar så tungt, vad har ni för bil?
Finns det några normala bilar eller är det bara jeep, SUV?

Letar efter det bensinsnålaste alternativet, årsmodell 03 eller nyare.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vi har en Toyota RAV4 från 2006 som på pappret drar 2000 kg.

Vi har dock aldrig haft så tungt bakom, så jag kan inte ge något omdöme på den med den vikten. Den funkar mycket bra vid lägre vikter dock, ca 14-1500 kg. :)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Land Rover Freelander får dra 2000 kg.

Mvh

Tora
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Det är så tröttsamt att via Blocket och vägverkets hemsida försöka hitta en bil som får dra 2000 kg på E-kort.
Ni som drar så tungt, vad har ni för bil?
Finns det några normala bilar eller är det bara jeep, SUV?

Letar efter det bensinsnålaste alternativet, årsmodell 03 eller nyare.

Vi har en BMW x3, den får dra 2000 kg. Det är en diesel, den är riktigt stark.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Skall nog tillägga att jag vill inte betala mer än 150 000 så då går vissa märken bort.
Någon som har erfarenhet av Kia Sorento,
Den får dra 2800 på E-kort. Finns MÅNGA till salu...
9,3 landsväg
12,6 blandad körning

Hmm hade nog velat hitta en mer bensinsnål än så, dock bäst av dem jag hittat hittills. Skall kolla på dem ni rekommenderar...
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vi har idag en Subaru Legacy 97 som bara får dra 1800 kilo, men jag har för mig att mellan 04-07 fick de dra 2000.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

I annonserna för nya VW Tiguan står det att den drar 2500 kg (häst och transport med på bilden!) men jag vet inte hur den är att köra. Finns nog inte så många beganade än heller.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

En kompis har en BMW 530 som får dra 2000 kg. Drar runt 0,8 l/mil på landsväg (utan släp).
Jag har också för mig att någon modell av Audi Quattro A6 får dra 2000 kg. Också en "vanlig" personbil.
En bekants Subaru Legacy som är chippad får dra strax över 1950 kg har jag för mig, nästan 2000 kg.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

kl

Är det nån som vet en bil med plats för minst 7 personer som får dra minst 2000kg?

Inte lätt att kombinera bra dragbil med storfamilj...

Kör en Chevrolet transsport idag, men den får bara dra 1600kg med e-kort.
Kanske går att typa upp på nåt vis:confused:
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Har för mig att de nyare modellerna av Hyundai Santa Fe finns i 7-sits modell.

Jag har en 5-sits, jätte nöjd med bilen, dock inte speciellt bensinsnål. Får dra 2300kg.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vi har en Nissan Terrano som får dra 2800 kg och är sjusittsig.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Nissan X-trail får dra 2000 kg med E-kort. Kompisen har en sådan bil och den är både trevlig att köra och att åka i. Stort utrymme både i fram och baksäte men lastutrymmet där bak är nog något mindre. Känns inte stor att köra heller. Borde finnas en hel del på begagnat marknaden nu.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Subarus olika modeller (impreza, legacy, outback forester) får dra 2000kg i totalvikt och är superbra bilar på alla sätt. Bra dragbilar och relativt snåla. Jag tycker det är prisvärda bilar med kvalitetskänsla. Själv har jag en nissan king cab men det är ju en helt annan typ av bil :)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

kl

Är det nån som vet en bil med plats för minst 7 personer som får dra minst 2000kg?
:

Renault Espace är 7sitsig och får dra 2000kg.
Dieseln drar 6,6 landsväg och 7,6 blandad.
Trevlig att köra, men har aldrig dragit så tungt...
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

OT men..
Får ni verkligen köra dessa ekipage på "bara" E-kort.
Tågvikten lär väl i många fall bli över 3500 kg och då krävs det C-kort eller vad kommer ni upp i totalt?
Är både fundersam och nyfiken!
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

C är lastbil. En personbil blir inte en lastbil för att man hänger på ett släp.

Tågvikten får givetvis överstiga 3,5 ton med BE, det är ju hela vitsen.

En intressant ändring om/när direktiven om förändringar körkort inom ESS är bl a att . med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen).

Vidare säger direktivet i punkt 5 att den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo). Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

Direkt hämtat från www.vv.se
 
Senast ändrad:
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

WV Touareg kan dra 155ton!!! hehe
Jo, jag skämtar inte - de testar precis på Discovery:
drar en Boeing 747 bakom sig!
Hur lätt som helst! ...underligt...
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Jag har uppenbarligen blivit felinformerad!
Tyvärr av folk som borde veta detta (en polis):eek:
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: aiquen
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 363
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 979
Senast: Centaur
·
Utrustning Vi är på jakt efter en ny bil att kunna dra hästtransport med och behöver lite tips. :) Idag har vi en Kia Sorento och vi är egentligen...
Svar
6
· Visningar
2 159
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp