Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fyller Linus 4 år. Tyvärr är jag inte hos honom, men mamma skickade en bild.
20479521_1565120110207132_5049013211316005475_n.jpg
 
Länge sen jag la upp någon bild... Med Frasse har vi åkt skytteltrafik till och från veterinären otaliga ggr men för tillfället är han pigg och glad och leker till och med tillsammans med Freja :love: När han varit dålig har han blivit sur när hon lekt med leksaker och råkat passera honom :angel:

Bilderna är dock någon vecka gamla :o

20248382_10155072374594317_3032529696999685003_o_598ac6a29606ee2cafa8fb46.jpg


20280539_10155072376069317_4749078196582072639_o_598ac6a5e087c351f3208c1c.jpg


20413970_10155072372979317_785467592229864621_o_598ac6a9e087c3521ec6ad64.jpg


Alltid redo att ställa upp som modell, även när hon inte behövs :D

20507345_10155081586804317_6561634265713975254_o_598ac6afe087c35215737e0d.jpg
 
Senast ändrad:
Blåpadda :) (blå och cremé)
Är inte creme en dilated(stavning?) version av rött? Och lila av blått, eller minns jag fel?
Kan bara den ena färgen vara dilated (återigen ber om ursäkt för stavning)?
Jag har glömt alltför mycket om färger :cautious:
 
Är inte creme en dilated(stavning?) version av rött? Och lila av blått, eller minns jag fel?
Kan bara den ena färgen vara dilated (återigen ber om ursäkt för stavning)?
Jag har glömt alltför mycket om färger :cautious:
Det stämmer att både créme och lila uppkommer av dilutionsgener. Men i de fall som det handlar om paddor så tror jag att dilutionsfärger får en paddfärg som är med dilution. I era fall är både lila och blått färger med dubbel dilution och det har även blåsköldpadd och lilasköldpadd. De kan inte bara ha ett enkelt dilutionsanlag. Brunpaddor blir ju istället bruna och röda, eftersom de inte har dilutionsgen i dubbel uppsättning. :)
 
Det stämmer att både créme och lila uppkommer av dilutionsgener. Men i de fall som det handlar om paddor så tror jag att dilutionsfärger får en paddfärg som är med dilution. I era fall är både lila och blått färger med dubbel dilution och det har även blåsköldpadd och lilasköldpadd. De kan inte bara ha ett enkelt dilutionsanlag. Brunpaddor blir ju istället bruna och röda, eftersom de inte har dilutionsgen i dubbel uppsättning. :)
Min hjärna måste vara supertrög men jag är inte helt klar över vad du menade :o Se det fetade i citatet. Och brunpaddor, vad är det? :o
Det är nog sommaren som förstört min hjärna :angel:
Vad för färger är lila och blått dilution av? Om du förstår vad jag menar :o
 
Min hjärna måste vara supertrög men jag är inte helt klar över vad du menade :o Se det fetade i citatet. Och brunpaddor, vad är det? :o
Det är nog sommaren som förstört min hjärna :angel:
Vad för färger är lila och blått dilution av? Om du förstår vad jag menar :o
Det finns ju flera olika paddfärger. Brunsköldpadd (rag f), lilasköldpadd (rag j), blåsköldpadd (rag g) och chokladsköldpadd (rag h). Så brun är inte diluterad färg och därmed består den paddan av brunt och rött. Choklad är inte heller diluterad och därmed blir den paddan choklad och röd. Lila och blå däremot är diluterade och får paddfärg med lila respektive blå och créme.

Blå är diluterad från svart (som visar sig som brunt hos ragdoll) och lila är diluterad från choklad.

Lyckades jag reda ut något eller bara röra till det ytterligare :)?
 
Det finns ju flera olika paddfärger. Brunsköldpadd (rag f), lilasköldpadd (rag j), blåsköldpadd (rag g) och chokladsköldpadd (rag h). Så brun är inte diluterad färg och därmed består den paddan av brunt och rött. Choklad är inte heller diluterad och därmed blir den paddan choklad och röd. Lila och blå däremot är diluterade och får paddfärg med lila respektive blå och créme.

Blå är diluterad från svart (som visar sig som brunt hos ragdoll) och lila är diluterad från choklad.

Lyckades jag reda ut något eller bara röra till det ytterligare :)?
Mycket klarare nu även i min röriga hjärna! :up: Tusen tack :love:
Jag googlade lite på bilder (:love:) och undrade en sak ... är det egentligen så stor skillnad på rött och creme egentligen? Rent färgmässigt/estetiskt sett alltså (genetisk har jag förstått att det är det), eller lurar bara den mörka färgen runt den röda mina ögon och får den att se lika ljus ut som cremen?
Bara en iakttagelse och undran.

Och grattis på födelsedagen!! :banana::banana::banana::banana::banana: Hoppas att du får mycket ragdollmys på din speciella dag :D
 
Mycket klarare nu även i min röriga hjärna! :up: Tusen tack :love:
Jag googlade lite på bilder (:love:) och undrade en sak ... är det egentligen så stor skillnad på rött och creme egentligen? Rent färgmässigt/estetiskt sett alltså (genetisk har jag förstått att det är det), eller lurar bara den mörka färgen runt den röda mina ögon och får den att se lika ljus ut som cremen?
Bara en iakttagelse och undran.

Och grattis på födelsedagen!! :banana::banana::banana::banana::banana: Hoppas att du får mycket ragdollmys på din speciella dag :D
Det bör (ska)vara rätt stor skillnad på rött och cremé men som med alla katter/raser så är det olika från individ till individ hur intensiv färgen är. Hur långhårig katten är spelar också in. :)
Rött är också en färg som tar tid på sig att intensifieras på maskade katter (som ju föds helt 'vita')så ju yngre katten är ju blekare ser färgen ut.
 
Senast ändrad:
Det bör (ska)vara rätt stor skillnad på rött och cremé men som med alla katter/raser så är det olika från individ till individ hur intensiv färgen är. Hur långhårig katten är spelar också in. :)
Rött är också en färg som tar tid på sig att intensifieras på maskade katter (som ju föds helt 'vita')så ju yngre katten är ju blekare ser färgen ut.
Låter rimligt. Tack för svar! :love:
 
Mycket klarare nu även i min röriga hjärna! :up: Tusen tack :love:
Jag googlade lite på bilder (:love:) och undrade en sak ... är det egentligen så stor skillnad på rött och creme egentligen? Rent färgmässigt/estetiskt sett alltså (genetisk har jag förstått att det är det), eller lurar bara den mörka färgen runt den röda mina ögon och får den att se lika ljus ut som cremen?
Bara en iakttagelse och undran.

Och grattis på födelsedagen!! :banana::banana::banana::banana::banana: Hoppas att du får mycket ragdollmys på din speciella dag :D
Du har ju redan fått bra svar, så jag passar mest på att säga att jag inte förstår hur folk ser skillnad på rött och créme på kattungar framförallt ;). Jag är inte intresserad av att avla på rött och créme själv, så jag är inte jätteinsatt :). För mig ser de typ likadana ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 506
Senast: Exile
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 346
Senast: Tilly_85
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 503
Senast: Ajda
·
Katthälsa Min ena kisse fick diagnosen astma som 2-åring och har sen dess behandlats med Flutide via andningskammare. Hon blir 9 i februari och...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp