Bilder på atletiska, vältränade och slimmande hundar

Grejen är att de sällan lägger på sig något på revbenen. Först lägger de på sig runt midjan, blir tjockare och tjockare där och sedan kommer det fett på revbenen.

Men, med det sagt. Här är en till dagsfärsk bild. Den tog jag för några sekunder sedan just för den här tråden:

Med andra ord, det kan se väldigt(!) olika ut beroende på hur hon står, beroende på hur ljuset ligger osv. Eftersom hon har en så "extrem" bröstkorg (jämfört med vanliga hundar) så kan hon växla mellan att se nästan för smal ut och nästan åt det rundare hållet bara beroende på om hona andas in eller andas ut :p

Ja, att foton är foton och att det är ögonblicksbilder är jag helt med på :)
Bilderna man lägger upp i den här tråden tänker jag ändå speglar hur man vill visa upp hundarna när de är i fin fysisk form, och det var pga de senaste bilderna på Ebrah som jag ställde frågan.

På bilden ovan ser det ju ut att vara stor skillnad, även om det egentligen bara har med ljuset och vinkeln att göra :)
 
Ja, den var ju helt utmärglad.
Men om man anser att @Red_Chili s hundar skulle vara småtjocka om de gick upp lite i vikt, så förstår jag som sagt ändå att den där stackars hunden kunde bli så otroligt smal utan att någon verkar ha reagerat.
Håller med. Här tex är Ebrah för drygt ett år sedan när hon ställdes ut.
15241922_749696111845438_834270224828165063_n.jpg

Jämfört med många på utställningen var hon tjock. Många såg henne som tjock också och jag fick höra från mer än en person att hon borde gå ner i vikt. Visst var hon åt det lite rundare hållet med salukimått mätt, men man kan ju fortfarande ana revbenen även på bild, kände revbenen och höftknölarna med lätthet och tja, hon hade inga som helst problem att hålla ett sjuhelvetes tempo ute på promenaderna. Jag var inte så brydd här heller, utan var bara noga med att inte ge "mer extramat" och sedan blev hon lite smalare när vi ökade motionen.

Det var inga konstigheter, inte i mina ögon. Då tycker jag att det är ett betydligt större problem att många vinthundar inte har ordentligt med muskler, för det, det är extremt vanligt!
 
Jag har inte sagt att hon är för smal? Att hon är smal är det ju ingen tvekan om, var gränsen sedan går är nog mest ett personligt tyckande. Att hon inte har särskilt mycket reserver att ta till vid en typ magsjuka tycker i alla fall jag syns tydligt.
Om många racaeande salukis är mycket smalare än henne skulle jag nog tycka att det är för smalt dock. Har du några bildexempel?

Hon är normal, skulle jag säga. Jag tänker att det är ett konstigt resonemang att hålla en helt frisk och sund hund i lite överhull bara för att ha något att ta av vid sjukdom.
 
Hon är normal, skulle jag säga. Jag tänker att det är ett konstigt resonemang att hålla en helt frisk och sund hund i lite överhull bara för att ha något att ta av vid sjukdom.

Nej, det är inte så jag menar heller. Mer att det finns ett spann på normalhull (där normal = smal) och att en del hundar ligger i det nedre spannet.

Jag tycker t ex att Floyd är helt normal och i lämpligt hull, men om Ebrah (förlåt att jag tar upp din hund som exempel hela tiden @Red_Chili :p ) är i normalt hull som i att "hon inte får gå upp i vikt för då blir hon tjock", ja, då är ju Floyd tjock.
 
Håller med. Här tex är Ebrah för drygt ett år sedan när hon ställdes ut.
15241922_749696111845438_834270224828165063_n.jpg

Jämfört med många på utställningen var hon tjock. Många såg henne som tjock också och jag fick höra från mer än en person att hon borde gå ner i vikt. Visst var hon åt det lite rundare hållet med salukimått mätt, men man kan ju fortfarande ana revbenen även på bild, kände revbenen och höftknölarna med lätthet och tja, hon hade inga som helst problem att hålla ett sjuhelvetes tempo ute på promenaderna. Jag var inte så brydd här heller, utan var bara noga med att inte ge "mer extramat" och sedan blev hon lite smalare när vi ökade motionen.

Det var inga konstigheter, inte i mina ögon. Då tycker jag att det är ett betydligt större problem att många vinthundar inte har ordentligt med muskler, för det, det är extremt vanligt!

Jag kan förstå att man vill hålla vinthundarna tunnare än vad som visas på utställningsbilden ovan, men som hon är på denna bilden (och som det ser ut på den dagsfärska du lade upp innan också för den delen), så tycker jag personligen att det här är ett optimalt hull för hundar av vanlig typ, t ex mina egna :)
 
Nej, det är inte så jag menar heller. Mer att det finns ett spann på normalhull (där normal = smal) och att en del hundar ligger i det nedre spannet.

Jag tycker t ex att Floyd är helt normal och i lämpligt hull, men om Ebrah (förlåt att jag tar upp din hund som exempel hela tiden @Red_Chili :p ) är i normalt hull som i att "hon inte får gå upp i vikt för då blir hon tjock", ja, då är ju Floyd tjock.

Fast man måste ju se till hundtypen och vad som är hälsosamt och normalt för kroppstypen. En saluki har en helt annan kroppstyp och hade Floyds bröstkorg sett ut som Ebrahs, ja då hade han varit på tok för smal. Jag hade också tyckt att det hade varit för tunt på mina whippar, eftersom man hos dem bara ska ana revbenen, t.ex. kunna se dem i vissa ljus (just nu är de dock lite för runda). En del racewhippar har dock en annan kroppskonstitution och de kan ha mer framträdande revben utan att de ser undernärda ut. Man får se till helheten, midjan och att de inte tappar muskler, helt enkelt.
 
Man ska nog inte stirra sig blind på revbenen. De syns i vissa vinklar, i vissa sekunder väldigt tydligt på vissa hundar utan att de är ett dugg magra. Nedan är två bilder på Helix när han vägde 19,4 kg vilket är lite mer än han brukar väga. Det skiljer bara någon sekund mellan bilderna.

N_3vFPV1XGXcBkRdM5Nu-PBGq9CM2GMhS65NvPXrEcme9_5qmoqNAojVX_0_Nh1JTfrBrvdv0Pb1rsuGXyxBawjNLNUkc_rm4EFoWfjXy_sv7l7pZ1lBxfkQWu3kcILDCfhajsaajIoUIppcr2Zkt_VtJdEXfRYcIYGvyDrRCxzOmJvgH0HlEdQrVlQQ8RdybOJClfVb3deBqN3rDNKIW1NIJ6TDn_Mp61suYAoiJgfR-nh3HF90v98YxeUs2WJlJRt8sGNmdMmLjh6sh5nWoBi54Kiy5Q0uywtdYuhgfs8QJQ-gjDOF45sqCnf9x0YjKAZP3eM9wcbrf8YnQUckvE943HAhsoxDxOj4Y_Prqs0iR1LxxKg2N9YN2sXqCcyf8KbLa1gmcDieKHGi3zEpsXlDzoq00ZqXwv1GX7Wk6eJLpuDFw06wsJFsMGdc2BS1Uz_uEOazdIcm7_qBM6Ru28h3lV-U7SN9kBmIHdnotDzT861tnDVpJo7B4aF8PhddGa8VKykj1CNApVk_wkv2x4QQtAQaTkoaiY7DSdtsp9i0to2tMQpnh5PHzfGbpc1HzHC-BGW7MiTEQfuq8nG6wmzYvtc9NbTfDjM3ddo=w1337-h885-no

xtnnvM5xhCFPVfsgMUEo0RJd9WVT32SjIlEE-M0NNwRWWyLqFJZ8290JI4pNXH3RGsQTyY4BBVGwVW5vIhPHRCduiYSGwImzRjneVaOJBZkRPu066diiieEbikW3OPC0N8oM5IlHnX87bQHIVbyM4T0YUMLdrFdZr3poR6b5wsAAzWzTvUBBEN7HaW3t5WZqvqTDbS4ptwtT7wDY6K5OTnvwmejiff-HAwGiKppXi5OD6JFqf9NmdESftdDbNqCY8u8cVPFhMRIP8lnENgF89hm2Kg8VfhUDP0-1J7U_GOSs9BkDlyHEex8_MayW1UUX3UL1rgeJ_3R5i7cu7Ol9WeTWJmA6fN88BqxVW_h1KCP0zQGHqD2AbtXa54VrTgeLOVfuWz6JQzU8sdoKj0p3hDVj_ntTTfBOq7G84pKGiwtkOzqVnKHAr3xKpBvWPLNq4YdEaJMcxgmfi24Dzc9WTTaAaNDQBQgq3hWjRiWZMtBNx4SebuGco54KVwUpR7x8tuBcjLyt-MJojqpnpCB72qnU9rLUtk_vD-O1mK8LX34H9qVin-Edh3EX-B61J2M-idpqGkjYllrhYwVsPmH25X2RRjuelZ6NLQtqVmw=w1337-h885-no

Han är på gränsen till lite rund i mitt tyckte men hans fett lagras inte över revbenen vilket gör att han alltid ser lite "smal" ut. Jag är rätt säker på att han har reserver även om de inte sitter just över revbenen. Samma med min andra hund. Hans revben känns lika bra när han väger 16,5 kg (lite rund) som när han väger 15 kg (lite tunn). Han reserver sitter någon annanstans.
 
Han är på gränsen till lite rund i mitt tyckte men hans fett lagras inte över revbenen vilket gör att han alltid ser lite "smal" ut. Jag är rätt säker på att han har reserver även om de inte sitter just över revbenen. Samma med min andra hund. Hans revben känns lika bra när han väger 16,5 kg (lite rund) som när han väger 15 kg (lite tunn). Han reserver sitter någon annanstans.

Jag funderade på det här häromdagen, min kelpietjej är ganska tunn och har alltid varit men jag tror att man skulle känna och se hennes revben lika tydligt i princip även om hon var rundare. Hon är liksom byggd så, revbenen är väldigt framträdande...

Såhär ser hon ut nu, vi jobbar på mucklerna men jag tycker hon är rätt fin :love: 14 månader gammal.

b3HJq6T.jpg
 
Bild tagen på labben häromdagen. Rena utställningslinjer :).
Behöver dock muskler runt ryggen, pratat med jobbets sjukgymnast och fått ett litet träningsprogram så nästa vecka ska vi komma igång.
 

Bifogade filer

  • 20180310_140507.jpg
    20180310_140507.jpg
    131,1 KB · Visningar: 160
Får man skryta i denna grupp att man har fått ned fläskwhippeten i vikt? :angel: Jag har redan lagt upp en plan hur jag ska få henne musklad igen så fort snön och all is är borta, så i slutet av året kanske Corinne ser vältränad ut igen. :cool:

Hur mår hon förresten? (Vi är med i samma grupp på fb) :)
 
Hur mår hon förresten? (Vi är med i samma grupp på fb) :)
Mycket bättre, hon har tillbaka all rörlighet i bakbenen och är endast något lite kort på ena sidan som vi fortfarande jobbar på.
När svullnaden la sig från ryggen upptäckte vi att Corinne förmodligen har slitit av en muskel i ryggen, inget som hon har påvisat någon smärta för sedan hon började träna och stretching där emellan vilket är jätteskönt.
Hon är mycket gladare, hänger på alla promenader igen och håller samma tempo som dom andra hundarna, hon kan till och med bjuda in till lek nu för tiden vilket är ovanligt för Corinne. ;)
Sedan har hon haft något släng med njurarna igen som ska kollas upp noggrannare, njurarna kan vara orsaken till en del av hennes övriga problem, hon börjar t.ex. få sämre syn, men förutom det tycker jag att hon är piggare än vad hon har varit på flera år. :)
 
Mycket bättre, hon har tillbaka all rörlighet i bakbenen och är endast något lite kort på ena sidan som vi fortfarande jobbar på.
När svullnaden la sig från ryggen upptäckte vi att Corinne förmodligen har slitit av en muskel i ryggen, inget som hon har påvisat någon smärta för sedan hon började träna och stretching där emellan vilket är jätteskönt.
Hon är mycket gladare, hänger på alla promenader igen och håller samma tempo som dom andra hundarna, hon kan till och med bjuda in till lek nu för tiden vilket är ovanligt för Corinne. ;)
Sedan har hon haft något släng med njurarna igen som ska kollas upp noggrannare, njurarna kan vara orsaken till en del av hennes övriga problem, hon börjar t.ex. få sämre syn, men förutom det tycker jag att hon är piggare än vad hon har varit på flera år. :)

Vad skönt att hon mår så mycket bättre! :) Jättekul att höra!
 
Jag funderade på det här häromdagen, min kelpietjej är ganska tunn och har alltid varit men jag tror att man skulle känna och se hennes revben lika tydligt i princip även om hon var rundare. Hon är liksom byggd så, revbenen är väldigt framträdande...

Såhär ser hon ut nu, vi jobbar på mucklerna men jag tycker hon är rätt fin :love: 14 månader gammal.

b3HJq6T.jpg

Hon ser fin ut. Inte fullt utvecklad i kroppen såklart men det är inte konstigt med tanke på åldern. Unghundar kan gärna vara lite tunnare anser jag. Sen skulle hon ju inte bli tjock av ett halvkilo till men mager ser hon inte ur att vara. Vilka är hennes föräldrar?
 
Inte vältränad någonstans men på god väg i alla fall, isen är nu borta och vi traskar nu fritt i skogen utan att slå ihjäl oss över stock och sten. Bakbenen ser mycket bättre ut nu så jag mår inte lika dåligt längre när jag ser hennes kassa hasor när hon rör sig (tidigare såg det ut som om hunden skulle falla ihop). :angel:
Blir typ överlycklig att jag skymtar lite muskler nu när jag tittar tillbaka på gamla bilder. Får hoppas att hon snart blir av med namnet fläskwhippan. :p

Bild tagen 2018-04-16
30725285_2402396979786504_7650747148421562368_n.jpg


Bild tagen 2017-08-17
20914452_2046417878717751_3032399837476848859_n.jpg
 
Husse hittade en trevlig vinkel på Helix som annars är hopplös att ta sidobilder på:

--YtWpDpxpyq6n7gydVzcQ8GlhKIDDPjbFu9GbdMdTgfe155lpv2TqnbH1_5WLJ2FLQJAOuGnEzvyhDRM_v75M8kJVTiFuOIgNQy9-jkRnkZlnsIWe3-KB-KHD_5XXjJVypX0GAwtIBshuiuDTYx62TyU9bhu3iODkW0yjcqmMQGKshPTfcmvNEBYBHjRVch8YeOrLQ0aRbZ0cEoysVKb8fihSCDAzJh7MAfFg3Jo7oQ2EnQUTIOIbT1przApk9-dXNlpHwNLj74A8LoLr4obNidVb3Mz7FvL2GUAsg45D39JzmpBmJsxfR69VzGzMrtsbvpmEibUBq94X2KJ2hIdtHPOHGYVTKEumNYFq--kAsYL8Jib4M8S6g_6Zwwi5HIXbZcuSFTnx7KZgshKjKdoYboQ6a6ioV7mA6YSfEtqjA6yjXwB8u-7Ug3FwEJPrJ9Mwi_27lSyWCNZUfG7XpPp7mkwdOaR26QoMEagpLKGeCWxn95DJc0x3TpUGU6tcCESFOqKQ-BzvJ5FJ4UBcfUUSlUJI7CWG1PWsT2zQSdfDEQfyRJW4u02Nujs_w5ZUSq04-POcL2eFfiaGtIRSJI5avSB0-P0UT4dX1NOvA=w1574-h885-no


Han är fin i kroppen just nu tycker jag. Får se hur den utvecklas i sommar med förhoppningsvis både drag och simning regelbundet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp