Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Dressyrtjejen och Herr Häst goes LA:3... :D
Säsongsavslutning idag för min och H.Hs del. Rundade av med att testa en LA:3 på en "mycket fin klubb far from home".

Uppladdningen var väl egentligen långt ifrån optimal. Igår var han som en tickande bomb = kunde inte rida igenom på det sättet jag ville/hade tänkt. Imorse blev det tidigt och min groom blev snuvad på sitt morgonkaffe = mindre roligt framåt 10 snåret. :grin:

Hade faktiskt seriösa tankar på att bara kasta in handduken där ett tag, då det kändes helt dömt att misslyckas. Men H.H gör mig aldrig besviken :love:
Han var helt fantastiskt fin på framridningen! Inte ens det minsta överilad i galoppen!
Collectingring var utomhus, och dessvärre verkar inte de sista insekts-jvlarna ha dött än. En av dessa tog ett smakprov på H.Hs högra bog, vilket gjorde honom mycket irriterad. Jag försökte hjälpa till att klia både ute och precis när vi kom in i ridhuset, men tyvärr räckte in det, och han ryckte/skakade/var lite irriterad i vissa av programmets första moment, vilket såklart (tyvärr) drog ner betygen där. Men annars var han helt jäkla grym på ren svenska! :love: Hans halvor-igenom i galopp var verkligen to die for :love: Samt den ena förvända galoppen :love: (i den andra låste jag mig för mycket i handen precis i början på bågen = han blev sur på mig = kastade med huvudet. Idiot är vad jag är :banghead:). Inte heller var skänkelvikningarna och uppridningen i galopp så himla pjåkiga :d
Överlag tycker jag också att LA:3an verkar vara ett program som passar oss rätt bra. Vi funkar som bäst när "saker händer snabbt" och det är mycket "mentalt jobb", som i LB:3 och alltså även LA:3.
Det som däremot lämnar mycket att önska är min sits. Jag sitter verkligen som en sån där Hay-Bag. :banghead: Sen har ju travlängningar/mellantrav aldrig varit vår cup of tea, och dessa blev definitivt inte bättre av högre krav.
Detta blev också ett ganska tydligt kvitto på att det brister främst hos mig - inte hos honom. Han sätter de "svåra" grejerna fast piloten bara är med till 90% - det är min sits och inverkan som om något drar ner honom. Så nu i vinter ska jag hem och lära mig sitta.........:up:
Men jag är ändå så nöjd att jag spricker nästan spricker av glädje! :love: Särskilt med tanke på den dåliga uppladdningen, hade jag verkligen inga som helsta förväntningar på dagen, men H.H bjöd verkligen upp till dans! :love:

Det jag rent allmänt kommit underfund med denna säsong är att det är vissa typer av program som passar mig och H.H bra (t.ex. LB:3, LA:2 - som jag red förra året, LA:3), medan andra inte ens är någon idé att rida för att de bara framhäver våra svagheter (LC:1, LB:2).
Nästa säsong tänker jag mig att primärt tävla typ LB:3 och LA:1-3. LA:4 är fortfarande för svårt för oss anser jag. Det skulle möjligen vara om jag testar någon typ nästa höst. Däremot tycker jag att hans kvalitéer framhävs bäst när kraven ökar lite - som i ovan nämnda klasser. Kan jag bara lyckas lära mig sitta ordentligt nu under vintern tror jag inte alls att ca. 60% i LB:3 och ca. 55% i LA:1-3 är något orimligt i slutet av nästa säsong/om 1 år från nu.

Några bilder från dagen:
22554738_1315595771897085_78383747516249895_n.jpg


22687663_1315596028563726_6585236043418390892_n.jpg


22728779_1315596148563714_343787729661864819_n.jpg
 
25396028_10155336467949426_149133620161587960_n.jpg

Jag och Fendi idag. Kul träning, jag fick många tips. När jag ser bilden undrar jag varför tränaren inte sa något om stolsitsen haha.
Hästen var ganska spänd, tyckte ridhuset var läskigt. Hon är ju ganska pigg nu när hon rids tre dagar i veckan. Men hon är ju supersnäll så hon gör liksom inget, mer att kanske blir lite svårare att få henne lösgjord.
 
Gissa vem som blivit 22 år gammal nu? :love:
Klippte honom häromdagen, i skottkärran ligger vad som kom av bakre delen av magen och rumpan... Gissa om han hade lång och tjock päls innan? :D
ubbas180105.jpg


Igår flyttade vi till nytt stall, eftersom jag köpt hus ute på landet och inte hade lust att åka 5 mil till stallet varje dag. :D Han verkar väldigt lycklig i nya stallet, står på halm inne och fick en ponnytjej som sällskap i hagen. :love: Han gillar ju att äta och pilla på saker, och älskar andra hästar. Där vi stod innan var det tyvärr ingen som han fick gå med.
 
Gissa vem som blivit 22 år gammal nu? :love:
Klippte honom häromdagen, i skottkärran ligger vad som kom av bakre delen av magen och rumpan... Gissa om han hade lång och tjock päls innan? :D
ubbas180105.jpg


Igår flyttade vi till nytt stall, eftersom jag köpt hus ute på landet och inte hade lust att åka 5 mil till stallet varje dag. :D Han verkar väldigt lycklig i nya stallet, står på halm inne och fick en ponnytjej som sällskap i hagen. :love: Han gillar ju att äta och pilla på saker, och älskar andra hästar. Där vi stod innan var det tyvärr ingen som han fick gå med.

Hade inte du en annan häst/ponny när du köpte honom? Eller minns jag fel? Har för mig att jag tyckte den var fin :o
 
Gissa vem som blivit 22 år gammal nu? :love:
Klippte honom häromdagen, i skottkärran ligger vad som kom av bakre delen av magen och rumpan... Gissa om han hade lång och tjock päls innan? :D
ubbas180105.jpg


Igår flyttade vi till nytt stall, eftersom jag köpt hus ute på landet och inte hade lust att åka 5 mil till stallet varje dag. :D Han verkar väldigt lycklig i nya stallet, står på halm inne och fick en ponnytjej som sällskap i hagen. :love: Han gillar ju att äta och pilla på saker, och älskar andra hästar. Där vi stod innan var det tyvärr ingen som han fick gå med.
Det var inte igår jag såg något från er! Kul att se honom still going strong :love:
 
Hade inte du en annan häst/ponny när du köpte honom? Eller minns jag fel? Har för mig att jag tyckte den var fin :o

Nej, Prinsen är den första häst jag köpt och innan honom red jag bara på ridskola. :) Jag köpte en kallblodstravare ungefär ett halvår efter Prince också men henne var vi tyvärr tvungna att ta bort för 9 år sen. :(
 
Nej, Prinsen är den första häst jag köpt och innan honom red jag bara på ridskola. :) Jag köpte en kallblodstravare ungefär ett halvår efter Prince också men henne var vi tyvärr tvungna att ta bort för 9 år sen. :(

Då var det nog kallblodet jag tänkte på. Vet att hon försvann men vilken tråkig anledning:(
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
55 554
Senast: Görel
·
Svar
556
· Visningar
29 578
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 137
Senast: gulakatten
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 531
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp