Billig,god mat

vinkelina

Trådstartare
juni kommer vara en månad med sämre pengar.

Så släng in en massa förslag på billig mat att laga. 40kr/portion är budgeten och då skall pasta/potatis osv ingå
 
40 kr per portion tycker jag är en ganska bra/normal budget. Mina grundtips är att undvika hel-/halvfabrikat och att minska på kött och fisk. Välj grönsaker i säsong.
Köpte svensk färskpotatis häromdagen. kostade 45 kr/kg. Trots att det måste anses som lyx blir det inte mer än kanske 10 kr/portion.
Billig mat:
Pasta med sås. T ex tomat, lök och och paprika. Även köttfärssås bör rymmas inom budgeten
Potatis och purjolökssoppa (måste vara på "gammal potatis").
Nässelsoppa med ägghalvor
Paj med äggstanning och nässlor/spenat eller skinka och purjolök
Blodpudding
Pastasallad
Cous cous med stekta grönsaker
Auberrgine fylld med svamp och tomat, gratinerad i ugnen
Fläskpannkaka med lingonsylt
 
Utöver @mammans lista:

Gryta med tomatbas, blandade bönor/linser och mathavre. Går lätt att fylla ut med ex majs, champinjoner eller liknande. Paprikakrydda gör susen för att få mustig känsla! Är min "go-to"-lunchlåda när jag ska fixa mat inför veckan och inte orkar vara innovativ.

Gör en stor lasagne och frys in, en långpanna blir många portioner. .

Soppa - går att göra i massor av olika versioner och blir billigt, ett enormt smidigt sätt att maximera vad som finns i skåpen dessutom. Köp rotfrukter att ha i, billigt, nyttigt, och matigt.

Rotfrukter är även underbart gott att ugnsrosta, och äta med ex halloumi.

Falafel, bönbiffar, rödbetsbiffar... Gör lite olika sorter och frys in. Smidigt att fram och steka upp med ex potatis, pasta, eller bulgur och en enklare sås.

Gör ni pannkakor så använd rågmjöl istället för vete, grövre pannkakor mättar mer. Det går även att ha i spenat, kikärtor, rårivna morötter eller potatisar... utan att tappa pannkaksmaken.

Det handlar mycket om att maximera det som finns, och använda mycket utfyllnad.
 
40 kr per portion är mycket pengar!

Om man minskar andelen kött och fisk så blir det stora portioner för de pengarna. Det är många grönsaker och potatis, pasta, bönor etc som kostar långt mindre än 40 kr per kilo. Och ett kilo mat per portion är inte så vanligt.... ;)

Egentligen är det bara att slå upp närmaste receptsamling och räkna. Om man inte väljer dyra styckdetaljer av köttet så kostar nog det mesta under 40 kr??
 
40 kr per portion är mycket pengar!

Om man minskar andelen kött och fisk så blir det stora portioner för de pengarna. Det är många grönsaker och potatis, pasta, bönor etc som kostar långt mindre än 40 kr per kilo. Och ett kilo mat per portion är inte så vanligt.... ;)

Egentligen är det bara att slå upp närmaste receptsamling och räkna. Om man inte väljer dyra styckdetaljer av köttet så kostar nog det mesta under 40 kr??
Det där med pris/portion är nåt jag saknar. Vore nåt för en nätsajt att ta upp. Så man kan söka efter rätter på pris. Eller finns det?
 
40 kr per portion är inte lite.
Men om jag skulle vilja äta riktigt billigt skulle jag göra gryta eller soppa på grönsaker, omelett.
Även wok tex grönsaker med kokosmjölk med ris är gott.
En billig variant är linssoppa. Dvs stek lite lök i olja. Sen häll på vatten och röda linser som får svälla och blanda i buljong och kryddor. Billigt och gott!
 
Kan ta min middag som exempel. Allt köpt idag.

Köpte svenska tomater för 29 kr kilot. Sex skivor grillkryddad karré till extrapris 59 kr kilot. Ett blomkålshuvud för 23 kr kilot.

Åt en av karréskivorna, ett par tomater med olja och gräslök och en liten del av blomkålshuvudet. Misstänker att jag hamnade på runt 15 spänn
 
Kålpudding. Laga i stoooor mängd, frys.

Soppa.

Passa på att köpa kött om det är extrapris och frys.

Jag lever normalt på bra mycket mindre än 40kr per portion.:D
 
Sommarfavoriter är:
  • Kokt färsk blomkål eller broccoli med skinksås
  • Omelett typ spansk tortilla eller bondomelett med lök, tomat, paprika, svamp, potatis, sparris eller vad man råkar ha hemma
  • Gazpascho - kall grönsakssoppa
Alla riktigt billiga.
Om man är en person och har begränsat med utrymme att förvara blir portionerna förstås lite dyrare än om man kan göra större "kok". Men borde ändå inte vara svårt att klara 40 kr.
När jag pluggade och hade en begränsad budget per middag så åt jag riktigt billig mat några dagar (t ex gröt och smörgås), då kunde jag lyxa till det andra dagar. Blev roligare och gav större variation.
 
Tycker inte att det finns stor anledning till att tipsa om extremt billig mat om budgeten tillåter 40 kr per portion. :D

Två mål varm mat skulle i så fall göra 80 kr om dagen. Med frukost runt 3000 kr i månaden. Dyrt tycker jag. Eller är jag galet ute?
Räknar jag min egen budget (och dessutom ingår schampo, tål och lite annat i de pengarna) så hamnar jag på runt 65 kr per dag. Och jag lever GOTT.
 
40 kr/måltid är gott om pengar som flera redan skrivit.

Billiga råvaror är: Vitkål, bönor, linser, rotfrukter, ägg.

Vill man göra köttfärssåsen/lasagnen billigare ersätter man en del (eller allt) av köttfärsen med linser, bönor eller rivna rotfrukter. Man kan även byta ut blandfärsen mot fläskfärs vilket är billigare.

Kolla vad butikerna har bra pris på varje vecka och planera måltiderna efter det.

Ägg! Ibland gör jag denna billiga rätt (när butikerna har billiga champinjoner): Stek lök och champinjoner tills allt har fått en fin färg. Jag steker ganska ordentligt för jag tycker att både lök och champinjoner blir goda när de är välstekta. I slutet steker jag med skivad vitlök. Sen blandar jag detta med nykokt pasta och serverar med stekt ägg.
 
Tycker inte att det finns stor anledning till att tipsa om extremt billig mat om budgeten tillåter 40 kr per portion. :D

Två mål varm mat skulle i så fall göra 80 kr om dagen. Med frukost runt 3000 kr i månaden. Dyrt tycker jag. Eller är jag galet ute?
Räknar jag min egen budget (och dessutom ingår schampo, tål och lite annat i de pengarna) så hamnar jag på runt 65 kr per dag. Och jag lever GOTT.
Enligt konsumentverket så får man "normalkost" för ca 1700/mån.
Jag uppfattar det inte som svårt att klara det. Som att man hoppar över lyxen men inte direkt behöver snåla.
Om TS menar 40 kr enbart för dagens huvudmål och inte för hela dagen så tycker jag inte heller att man behöver tänka direkt budgetmat.
 
40 kr per portion är jättemycket! Du kan äta fläskytterfilé och potatisgratäng för det portionspriset ju. Det mesta kött- och fisk.

Men moussaka eller lasagne ger lågt portionspris tex. Potatis och purjolöks-soppa. Grytor av alla slag. Kyckling och klyftpotatis.
 

Liknande trådar

Mat Inspirerad från en annan tråd 😊 Vad lagar ni för billig, god, mat ? Gärna med kostnad per portion, bilder och recept :d
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp