Billig,god mat

Ärtsoppa, broilerlår (stora och billiga i Finland) med ris, hela kycklingar med ris, pulled pork av kassler med potatisgratäng (karre i Sverige, kassler i Finland), bolognese på svin-nöt malet med potatismos ena dagen och pasta andra dagen. Dessa är alla mycket mättande bra och billig mat.
 
Det där med pris/portion är nåt jag saknar. Vore nåt för en nätsajt att ta upp. Så man kan söka efter rätter på pris. Eller finns det?
Jag har en liten kokbok som Konsumentverket gav ut i början av 90-talet: "Recept på bra mat som inte är dyr". Ett liknande initiativ hade varit bra igen (fast på nätet). En del av priserna har ändrats så att det är annat som är billigt/billigare än då. Recepten kostar 2.50 - 17.50 per protion. Alla recept finns för 2 rep 4 portioner och kapitlen är indelade i t ex soppdag, järnrik dag, fiskdag, vegetariks dag och restdag. Även i övrigt ger den tips på hur man får till en varierad kost till bra pris. Även lite bakning är med. recepten är tydliga och enkla att följa, så de lämpar sig också för den som inte är van att laga mat från färska råvaror. Är man van matlagare så kan jag rekommendera en äldre kokbok, t ex Bonniers stora kokbok eller Vår kokbok från 50- eller 60-talet. (Vår kokbok är fortfarande en bra guide till lägre matkonto).
 
Jag blir nyfiken på vad du äter för något nu när du anser att du behöver snåla för 40 kr per potion? Jag ligger under det priset i min vardagsmat och då köper jag till största del ekologiska varor.
Jag kan i o f tänka mig att om man har en tillfälligt sämre ekonomi en månad, och normalt inte har/behöver ha så bra koll på vad maten kostar, så kan det bli lite stressande att räkna ut vad den får kosta. Grundtipset då blir väl att inte köpa på sig stora förpackningar eller mycket av något som är på extrapris, eftersom det inte kan göras ogjort om man t ex behöver pengar till något akut. Laga mat från billiga råvaror och dra ner på onödigt så kan det bli pengar över till buffert.
 
Håller med @tanten mfl om att 40kr för en portion är mycket. (!)
Har räknat mycket portionspris i jobbet, absolut m a x hälften är rimligt.

Grönsaker och vegetariskt är i regel billigast. Quorn osv är ju dyrt medan egna grönsaksbiffar är billigt.
Gratänger, grytor, soppor och pajer tex är drygt och det går inte lika mycket dyr huvudråvara (kött fisk etc) som det gör i en klassisk kött-potatis-grönsaker-sås-rätt.
 
Ska jag laga billig mat så är det älgkött som gäller .Det som kostar är potatisen och grönsakerna man använder vid tilllagningen när man gör köttgryta .Blir oftast storkok så det blir 10 matlådor och jag äter några gånger hemma åxo .Men nu jagar jag ju själv så det kostar mig ca 800:- med alla avgifter och vi brukar få 40-60 kg rent kött plus ett antal kg till på efterjakterna
Men tycker att köper man inte halvfabrikat så kommer man sällan upp i 40:- kanske runt 20:-om man inte lyxar till det ordentligt
 
Tycker inte att det finns stor anledning till att tipsa om extremt billig mat om budgeten tillåter 40 kr per portion. :D

Två mål varm mat skulle i så fall göra 80 kr om dagen. Med frukost runt 3000 kr i månaden. Dyrt tycker jag. Eller är jag galet ute?
Räknar jag min egen budget (och dessutom ingår schampo, tål och lite annat i de pengarna) så hamnar jag på runt 65 kr per dag. Och jag lever GOTT.
Håller med.

Jag tror jag äter för ca 3000 per månad och då äter jag det jag är sugen på samt äter ute någon gång ibland. Samt att även hygien, tvättmedel etc ingår i det. Hade garanterat kunnat äta billigare då jag äter en del kyckling, fisk etc som inte är nödvändigt.
Men jag antar att allt handlar om vana. TS kanske är van att lägga mer eller inte behöva tänka på vad saker kostar.
 
Jag tänker att mkt behöver inte bli så dyrt om man ser på extrapriser. Jag köpte ett paket kycklingfilé nyligen.
Det var svenskt, ekologiskt och nedsatt pris.
En kycklingfilé i ugn tillsammans med grönsaker / potatis i ugn samt lite olivolja och kryddor på. Jag tror inte det kostade så mkt mer än 40 kr.

Även fisk med nedsatt pris ryms i budgeten. Fisk är gott att tillaga i ugn med lite grönsaker eller groddar till eller potatis. Kan ringla lite olivolja eller ngt liknande över.

Jag är inte så förtjust i korv men någon gång ibland köper jag falukorv på nedsatt pris. På med lite tomatkross och några ostskivor
Lite kryddor och eventuellt kokt potatis till. :d
 
Senast ändrad:
Grönsaker handlas i det lokala växthuset, potatis direkt från odlare, ägg direkt från uppfödare av höns. Frågar man runt lite får man lätt tag på andra handsgrönsaker till slumppriser - sneda gurkor smakar ju som vanliga!
 
juni kommer vara en månad med sämre pengar.

Så släng in en massa förslag på billig mat att laga. 40kr/portion är budgeten och då skall pasta/potatis osv ingå

Oj. 40kr/portion är ju massor! Jag brukar hamna på 8-12kr/portion för vardagsmat.

Vad för mat äter/gillar du? (Jag själv äter ALLT t ex).
Kött? Fisk? Korv? Kyckling?
Allergier? Eco-krav? Varm och eller kall mat? Frysa in matlådor eller ej? (Jag t ex gillar inte att frysa in mat, jag äter hellre samma mat till lunch och middag 2-3 dagar i rad om jag gjort storkok. Men alla är ju olika där)

:)
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·
Mat Inspirerad från en annan tråd 😊 Vad lagar ni för billig, god, mat ? Gärna med kostnad per portion, bilder och recept :d
Svar
17
· Visningar
1 591
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 988
Senast: DeCloe
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp