Billiga hästar

cajo1312

Trådstartare
Jag letar efter häst just nu men är dock inte stressad. Har inte en jättestor plånbok så har därför kollat på hästar som ligger runt 45 (jag söker en häst att tävla hoppning med framöver). Idag hittade jag en häst för 10 000 som jag har kollat på en hel del förut. Tror den då kostade över 30 000. Priset är alltså rejält sänkt och jag ser att dom har kvar alla sina hästar som dom haft ute på annons den närmaste månaden. Även dom är sänkta i pris. Det är ett väldigt fint sto som på videon har fint steg och arbetar trevligt. Hon är 4 år.

Frågan är nu om jag ska åka och provrida.. Det är en bra bit bort och jag kan inte låta bli att tveka pga priset. Samtidigt vill jag ge hästen en chans och det känns som en häst som skulle kunna passa mig.

Har precis försökt ringa ägaren som då inte svarade. Kommer självklart fråga varför hästen säljs så billigt men skulle vilja veta vad ni tänker då jag inte riktigt kan släppa detta!
 
Det beror helt på vad det är för häst. En okänd korsning, kallblodsmodell, import, swb? Om det sistnämnda, absolut en hund begraven.
 
Det framgick inte i annonsen, jag tycker definitivt att det ser ut som ett halvblod men ska fråga detta.
 
Efter att ha kikat tror jag att jag hittat "din" häst, och att det är en fd galoppör. Deras andra, liknande hästar kostar 25. Frågan är ju varför denna inte ens ligger ute för hälften så mycket.
 
Du får helt enkelt fråga varför den är så billig. Det kan ju finnas hur många olika orsaker som helst. Är det ett fullblod från banan som inte är så utbildad kan det vara en rimlig orsak.
 
Framgår det någonstans att det är en fd galoppör?

Ja om det är den så undrar jag samma sak!

Nja, tycker det syns på den. På rörelserna, exteriör och de andra hästarna säljaren har. Var inte så längesen jag letade häst och jag tror H haft flera gamla galoppörer till salu.
 
Jag köpte min 4åring väldigt billigt, dock inte så billigt som 10k. Vi undrade också varför han var så billig men det var för att han var en tjuvbetäckning mellan knabstupper/fjording och varmblod, oinriden och 152 (alltså alldeles över ponny måttet så det förlorade han i värde av). Absolut inget fel på han alls och världens trevligaste häst (+ägare som sålde). Tycker du kan ringa och fråga om det är så. :)
 
Prissänkningen är ju ganska rejäl och personligen så tycker jag 10 000 låter lite för ett fullblod. Men priset kanske inte har någon betydelse i detta fallet. Jag fick ju min Islandshäst vedervärdigt billigt. Spännande, återkom! :)
 
Jag letar efter häst just nu men är dock inte stressad. Har inte en jättestor plånbok så har därför kollat på hästar som ligger runt 45 (jag söker en häst att tävla hoppning med framöver). Idag hittade jag en häst för 10 000 som jag har kollat på en hel del förut. Tror den då kostade över 30 000. Priset är alltså rejält sänkt och jag ser att dom har kvar alla sina hästar som dom haft ute på annons den närmaste månaden. Även dom är sänkta i pris. Det är ett väldigt fint sto som på videon har fint steg och arbetar trevligt. Hon är 4 år.

Frågan är nu om jag ska åka och provrida.. Det är en bra bit bort och jag kan inte låta bli att tveka pga priset. Samtidigt vill jag ge hästen en chans och det känns som en häst som skulle kunna passa mig.

Har precis försökt ringa ägaren som då inte svarade. Kommer självklart fråga varför hästen säljs så billigt men skulle vilja veta vad ni tänker då jag inte riktigt kan släppa detta!
Det är ett fullblod, va själv där och kollade på en häst för ett tag sen. Vet att de hade massa "gamla" galoppörer till salu då med och hade jag velat hade jag kunnat komma därifrån med ett dussin.
Den jag va intresserad av va dock tydligt halt.
 
Tumregel för hästköp: Om det verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen för bra för att vara sant. Stämmer i 99% av fallen!

exakt det tänkte jag också.. men TS - ta och kolla upp hästen... Kolla om det finns skador eller annat som påverkar priset.
 
Är det en fd. galopphäst så ska du verkligen göra som duplo skriver. Jag var intresserad av en (dock dyrare) fd galopphäst där tränaren sa att hon aldrig varit skadad. En koll på galoppsport så kom det fram att hon blivit struken två gånger på grund av skada, bland annat den sista gången hon var anmäld, inte ens en månad innan jag svarade på annonsen.
 
@cajo1312
Tror jag hittat hästen du menar. I annonsen står det i såfall ett S i slutet på den första delen av namnet, men hos Galoppsport stavas namnet utan S.
 
Borde ju röra sig om någon skada med tanke på strykningarna. Jag hade letat vidare om jag var TS, att de inte svarar tror jag tyder på enormt intresse och lång kö på potentiellt trasig häst.
 
Att ägaren inte svarar ser jag som ett större hinder för köp än att hästen är billig!

Det finns sjukt många fina hästar till larvigt lite pengar :(
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag letar efter en egen islandshäst, men priserna är ju hutlösa just nu! Så när man hittar en lite billigare häst blir man ju...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 482
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 528
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 321
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp