Biltvätt - vad gör jag för fel?

R

Raderad medlem 19815

Jag har några gånger tvättat bilen själv i bilhall men tror att jag gör något fel för jag tror att lacken börjar mattas av och släppa...

Jag börjar med att spraya på fälggrengörning samt avfettning. Sköljer bort med högtryckstvätt direkt jag är klar och schamponerar med ren svamp och massor av vatten. Sköljer av med högtryck.

Problemet är att jag tycker det känns som att jag tvättar bort lacken varför jag inte vågar tvätta bilen för ofta. Om jag kollar noga på lacken närmast underredet runt om så har lacken liksom börjat mattas av och kan nästan gnuggas bort känns det som.

Vad kan jag göra för fel? Håller högtryckstvätten en bit ifrån och låter inte avfettningen sitta på länge utan sprutar bort så snart jag sprayat på runt om.

Bilen är en volvo v70 från 2008.

Jag vill gärna lära mig ordentligt för bilen blir finare när man tvättar själv jämfört med automattvätt tycker jag.
 
Varför avfettning? Det är jag oerhört restriktiv med, och aldrig på lackade ytor. Finns det rester av t ex asfalt etc tar jag specialprodukter för detta.

Varför? det står i alla instruktioner jag kollat. Men du kanske rätt i att jag inte behöver.
 
Varför? det står i alla instruktioner jag kollat. Men du kanske rätt i att jag inte behöver.
Jag använder avfettning OM det skulle behövas. T.ex. om jag färdats i asfaltareten mycket.
Jag använder inte ens avfettning varje år :)
Avfettning är rena giftet för lacken och dessutom så är vax ett fett och det vill du ju ha kvar!!

Hur ofta vaxar du? Vax är helt avgörande för att bilens lack ska hålla sig fin. i automattvättar får du vaxning som sista åtgärd. Tvättar du själv måste du vaxa för hand och göra ett rejält jobb.

Börja med att använda en lackrengöring så du får bort oxiderad lack. Vaxa sedan bilen hel och hållen, en liten yta i taget.

Tvättar du själv behöver du nog vaxa ofta, kanske inte varje tvätt men ofta ofta. Använder du dessutom avfettning måste du nog vara extra extra noga med vaxning.

Jag undrar dessutom hur du kan få bilen finare med handtvätt än i automat? Det lyckas inte jag med!
 
Avfettar typ aldrig bilen när jag tvättar den utom när det är vägsaltsäsong och då mest bara underredet.

Spolar med vanlig slang uppifrån och ned, schamponerar med ren svamp uppifrån och ned, behövs det så byter jag både vatten och svamp under tvätten, spolar sedan av uppifrån och ned samt avslutar med vaxning och eftertorkning och får ett glänsande resultat på mitt gamla blåbär till bil :up:
 
Jag använder avfettning OM det skulle behövas. T.ex. om jag färdats i asfaltareten mycket.
Jag använder inte ens avfettning varje år :)
Avfettning är rena giftet för lacken och dessutom så är vax ett fett och det vill du ju ha kvar!!

Hur ofta vaxar du? Vax är helt avgörande för att bilens lack ska hålla sig fin. i automattvättar får du vaxning som sista åtgärd. Tvättar du själv måste du vaxa för hand och göra ett rejält jobb.

Börja med att använda en lackrengöring så du får bort oxiderad lack. Vaxa sedan bilen hel och hållen, en liten yta i taget.

Tvättar du själv behöver du nog vaxa ofta, kanske inte varje tvätt men ofta ofta. Använder du dessutom avfettning måste du nog vara extra extra noga med vaxning.

Jag undrar dessutom hur du kan få bilen finare med handtvätt än i automat? Det lyckas inte jag med!

Jag har aldrig vaxat. Har bara tvättat bilen manuellt några gånger i mitt liv.

Jag personligen har inte fått bilen finare men tycker att andra får det. Och så får man bort mer smuts där hjulen sitter (vet inte vad det heter), där samlas ofta lera och grus.
 
@Diskurs: Har det gått så långt att lacken börjat mattas av pga tvättning skulle jag ha tagit bilen till en rekondare som får titta på det. De gånger jag rubbat lack är när bilen varit gravt eftersatt under många år (vid ett tillfälle en röd bil :wtf:).

Säger som @tanten, en bra automattvätt ger toppenresultat och sliter inte på lacken (som de gamla automattvättarna gjorde).
 
Jag har aldrig vaxat. Har bara tvättat bilen manuellt några gånger i mitt liv.

Jag personligen har inte fått bilen finare men tycker att andra får det. Och så får man bort mer smuts där hjulen sitter (vet inte vad det heter), där samlas ofta lera och grus.

Ajdå, där är problemet. Kör man avfettning måste man definitivt vaxa.

För att få bort grus etc i hjulhusen kan man köra högtryck där och sedan köra bilen genom automattvätten.
 
Varför? det står i alla instruktioner jag kollat. Men du kanske rätt i att jag inte behöver.

Avfettning sliter rejält på lacken, och är rena döden för miljön. Om det är ett absolut måste hade jag använt, men har hittills aldrig i mitt liv kört avfettning på bil. Just för att jag ser vad det gör med t ex lack på andra ytor.
 
Jag har aldrig vaxat. Har bara tvättat bilen manuellt några gånger i mitt liv.

Jag personligen har inte fått bilen finare men tycker att andra får det. Och så får man bort mer smuts där hjulen sitter (vet inte vad det heter), där samlas ofta lera och grus.
Det kan inte vara så att de vaxar mer? För helt seriöst så är en handvaxning gjrod av någon som kan jobbet elt överlägsen. Själv okar jag inte för det är så mycket pilljobb att få bort vaxester vid listkanter etc.

Gruset får du bort om du använder rätt tvättprogram.
 
Avfettning sliter rejält på lacken, och är rena döden för miljön. Om det är ett absolut måste hade jag använt, men har hittills aldrig i mitt liv kört avfettning på bil. Just för att jag ser vad det gör med t ex lack på andra ytor.

Då är det säkert där problemet ligger. Ska köra utan avfettning i fortsättningen.
 
Handvaxning utan proffsverktyg är kvalificerat självplågeri.

+ till resten: tack för alla svar! NI verkar vara överens om att problemet är avfettningen. Hoppas jag inte förstört bilen. Tror det kommer bli automattvätt i fortsättningen.
 
+ till resten: tack för alla svar! NI verkar vara överens om att problemet är avfettningen. Hoppas jag inte förstört bilen. Tror det kommer bli automattvätt i fortsättningen.
Fast nu HAR du skaffat problem och måste åtgärda det innan lacken blir ännu mer förstörd.

Skaffa ett bra vax, trassel och kanske låna en polermaskin för billack?

Hur som helst bara måste du vaxa upp bilen igen så den inte blir ännu mer förstörd. I och med att du tagit bort en stor del av lackskyddet så kan rost för rejält fäste.

Vaxa bums!
 
All avfettning är skit, antingen är den "miljövänlig" = funkar inte alls eller också är den "aktiv" och kvaddar klarlacken. Vanlig hederlig diesel - lacknafta - fotogen - varnolen (ungefär samma sak) fungerar allra bäst för att ta bort tjärfläckar och annan svårlösbar smuts och skadar ingenting och som tvättmedel är vanlig hederlig Yes diskmedel helt outstanding.

Alla typer av avfettning mattar lacken pga. att vaxet man lägger på som skyddshinna försvinner.
 
Nu måste jag fråga er som inte avfettar bilen. Hur i hela fridens dar lyckas ni med det? Jag avfettar en gång om året. Det sker på våren och då sitter det millimetertjocka lager av asfalt kring hjulhusen och bakluckan är mer svart än blå av asfaltstänk.
 
Fast nu HAR du skaffat problem och måste åtgärda det innan lacken blir ännu mer förstörd.

Skaffa ett bra vax, trassel och kanske låna en polermaskin för billack?

Hur som helst bara måste du vaxa upp bilen igen så den inte blir ännu mer förstörd. I och med att du tagit bort en stor del av lackskyddet så kan rost för rejält fäste.

Vaxa bums!

Okej, men jag antar att jag ändå måste tvätta först. Annars polerar man ju in skiten. Automattvätt med vax borde väl funka?
 
Nu måste jag fråga er som inte avfettar bilen. Hur i hela fridens dar lyckas ni med det? Jag avfettar en gång om året. Det sker på våren och då sitter det millimetertjocka lager av asfalt kring hjulhusen och bakluckan är mer svart än blå av asfaltstänk.
Brukar du vaxa?
 
Det sker på våren och då sitter det millimetertjocka lager av asfalt kring hjulhusen och bakluckan är mer svart än blå av asfaltstänk.

Såna små bagateller bryr jag mig inte när jag sådär vartannat år tvättar bilen, här är grusväg så den blir lika fort smutsig igen ändå.
 
Okej, men jag antar att jag ändå måste tvätta först. Annars polerar man ju in skiten. Automattvätt med vax borde väl funka?

Är du osäker hade jag åkt till en bra rekondare för råd. Blir lacken så dålig att den inte skyddar mot rost längre blir det dyrare i längden. En yttre rekond kan löna sig och det behöver inte bli så dyrt. En vanlig vaxning går väl på ca 800 kr (givetvis då med rengöring etc) och en riktig lackförsegling på ca 2 500 kr.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 255
Senast: Jissa
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp