Bilvänlig mat

sthu

Trådstartare
Jag kör väldigt mycket bil i mitt arbete med korta stopp hos kund emellanåt. Mina arbetsdagar är väldigt långa, ofta uppemot 12 timmar, så jag stannar ogärna någonstans för att äta. Ofta äter man medan man kör, en clementin eller en smörgås.

Men ofta sitter man och är småsugen på någonting hela tiden. Jag har en påse valnötter att mumsa på, men man blir ju så törstig av dem.

Så nu söker jag tips på mat man kan äta i bilen, som mättar bra, är enkelt att äta i farten (dvs utan bestick och så okladdigt som möjligt) och gärna håller suget borta ett tag.
 
Om du inte behöver någon ordentlig måltid utan nöjer dig med en liten bukfylla så är proteinbars otroligt smidiga som mellanmål :)
 
Man kan ju även göra egna bars, och då fokusera på det man behöver (energi, protein, fett, vitaminer, fibrer o.s.v) borde vara väldigt enkelt att göra och sedan linda in i aluminiunfolie eller något.
Annars är mackor inte dåligt heller, går ju att variera i det oändliga :)
 
Jag kör väldigt mycket bil i mitt arbete med korta stopp hos kund emellanåt. Mina arbetsdagar är väldigt långa, ofta uppemot 12 timmar, så jag stannar ogärna någonstans för att äta. Ofta äter man medan man kör, en clementin eller en smörgås.

Men ofta sitter man och är småsugen på någonting hela tiden. Jag har en påse valnötter att mumsa på, men man blir ju så törstig av dem.

Så nu söker jag tips på mat man kan äta i bilen, som mättar bra, är enkelt att äta i farten (dvs utan bestick och så okladdigt som möjligt) och gärna håller suget borta ett tag.

Vill man plocka med nåt kan man ju ha med fruktbitar, ex äpple, päron, vindruvor, jordgubbar osv! Dom större frukterna skär man i bitar, så har man att plocka med! Finns ju även diverse shaker/måltidsbarer. Visst dom är ju egentligen till för att man ska gå ner i vikt men smidiga att ha med sig! Jag gillar herbalife's produkter! Baka nyttigt bröd, pålägg kan ju varieras i oändlighet. Dryckyoghurt, man kan ju hälla i egen petflaska, borde bli billigare än att köpa massa små flaskor med dryckyoghurt! Man kan ju även mixa sig en egen smothie på morgonen, där kan man ju ha i, förutom frukt/bär, kvarg som innehåller protein, kanske någon form av frön som innehåller protein osv, allt för att öka mättnadskänslan! Jag kan tänka mig att det är lätt att sitta och äta massa onyttigt när man kör så mycket bil...
 
@sthu Jag brukar svänga in på ICA och plocka ihop lunch från deras salladsbar. Fräscht och gott och man får det man vill ha i den mängd man vill ha. Lättillgängligt och lättätet. Toppen.
 
@Sleepy Oj! Stanna och handla har jag inte tid med! Även utan raster jobbar jag nästan 12 timmar per dag, ibland ännu mer... Inte sugen på att lägga till ens en kvart på det. Sallad är dessutom svårt att äta när man kör..

@Fille, @bejkonfis och @whwycd Proteinbars låter bra! Ska prova tillverka några imorgon eller ikväll.
Frukt har jag haft tidigare, ja förutom clementin då, fast efter att ha tappat vattenmelon och äppelbitar över halva bilen.. Det blev klabbigt :p
Har dessutom insett att det är dumt att försöka öppna en banan med en hand (a lá "superknyck") när man kör, det kan sluta med splaschad banan på rutan. Man kanske ska vara lite försiktig ibland :angel:
 
Hur fasen äter man sallad när man kör? :confused: Krångla med bestick känns både farligt och besvärligt.. Var ska man ställa själva salladslådan? I knät? Kan lova att den kommer skvimpa ut, så som bilen hoppar och skakar på grusvägar (på vanliga vägar med för den delen). Den har väghållning som en blöt pirog ungefär..

Ja, för det första ska man hitta en mataffär. För det andra ska det inte vara någon kö. För det tredje har jag två miljoner kunder (eller kundtjänst) som ringer och undrar var jag är. Att då stanna för att handla (och hitta en mataffär med salladsbar, de är inte så vanliga ute i skogen..) blir ytterligare ett stressmoment. Nej, det är inte alls var jag behöver just nu.

Att förvara mat är inga problem. Jag har ett kallt handskfack i bilen. Att blanda till grejer hemma är inte heller ett problem, det kan till och med vara skönt att göra när man kommer hem. Avkopplande på något sätt.
 
Brukar ha flera termosflaskor med mig. Ett par med dryck , ett par nävar med krossad is och sedan ex citronvatten, the och en med cola.
Har även ett litet bord jag kan hänga på ratten när jag ska käka eller skriva ngt. Naturligtvis inte under gång...
 
Jag blir mest nyfiken på vad du jobbar med?

I övrigt följer jag tråden med intresse då jag har liknande problem. Dock har jag lyxen att ha tid att stanna för rast.
 
Jag kör väldigt mycket bil i mitt arbete med korta stopp hos kund emellanåt. Mina arbetsdagar är väldigt långa, ofta uppemot 12 timmar, så jag stannar ogärna någonstans för att äta. Ofta äter man medan man kör, en clementin eller en smörgås.

Men ofta sitter man och är småsugen på någonting hela tiden. Jag har en påse valnötter att mumsa på, men man blir ju så törstig av dem.

Så nu söker jag tips på mat man kan äta i bilen, som mättar bra, är enkelt att äta i farten (dvs utan bestick och så okladdigt som möjligt) och gärna håller suget borta ett tag.
Jag röstar för smoothie, kan varieras en hel del och mättar ordentligt med rätt ingridienser. Tips, chiafrön smakar inget men mättar ordentligt och är himla nyttiga!
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 736
Senast: Voeux
·
Mat Sitter i bil för det mesta på jobbet och behöver lite hjälp med mellanmål. Det behöver vara något som inte behöver vara kylt, inte...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: fejko
·
Övr. Hund Den lilla ligisten har plötsligt drabbat av akut förstörelselusta. Säkert för jag skrev att han 'minsann inte äter upp saker' i en annan...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp