Biothaneträns

Paulina

Trådstartare
Tänkta höra med er om det är någon som har ett träns i Biothane eller hört några åsikter om träns i det materialet. Vad tycker ni om tränsen? Ligger materialet bra på hästarna? :)

Jag har ett par tyglar i Biothane som jag är så nöjd med så funderar på att även köpa ett träns då det är lättskött och dessutom vore det bra att ha ett träns som inte blir stelt och tråkigt efter regniga höstdagar. ;) Men som sagt - jag vill gärna höra om era erfarenheter!
 
Tänkta höra med er om det är någon som har ett träns i Biothane eller hört några åsikter om träns i det materialet. Vad tycker ni om tränsen? Ligger materialet bra på hästarna? :)

Jag har ett par tyglar i Biothane som jag är så nöjd med så funderar på att även köpa ett träns då det är lättskött och dessutom vore det bra att ha ett träns som inte blir stelt och tråkigt efter regniga höstdagar. ;) Men som sagt - jag vill gärna höra om era erfarenheter!

Jag har en nackrem, använder inte nosgrimma. Funkar bra tycker jag, men en sak som retar mig är att den där som ska hålla flärpen på plats efter spännet, åker ner så den fyller inte sin funktion utan ligger längst ner på huvudlaget mot fästet till bettet.
Inte hela världen, men retligt. Gillar inte spretiga remmar.

Använder nackremmen ca 1-2 ggr i veckan. Eftersom det har snabbspännen använder jag den till de två bett som jag har som variation till mitt favoritbett. Till favoritbettet har jag ett blingat nackstycke som jag tycker är snyggt. :)
Så jag har egentligen inte valt bort det utan det har mest blivit en praktisk och estetisk grej att det inte används hela tiden. Har inte vågat blinga biothanetränset, tror inte det fäster så bra på materialet.
 
photo.php
Vi har ett! Underbart! Lätt att hålla rent, mjukt och skönt. Lite stort för min häst i början men går lätt att göra nya hål.
 
Jag har ett. Jag gillar det skarpt och använder inget annat än det sen jag köpte det. Det är mjukt, sitter bra och är enkelt att sköta. Jag har ett rött och det är jättefint på min rödblacka häst :)
 
Jag håller inte med om att de är lättare att göra rent. Jag har ett träns i biothane och de blir lika mkt stövsmuts på insidan på de som måste med hjälp av svamp skrubbas bort som de blir på alla mina läderträns.

Däremot är ett stort plus att man inte behöver en varm sadelkammare för att förhindra de vita möglet som blir på lädret.
Så jag har mitt träns ute i stallet där vi har en garderob vardera=) Lätt och smidigt att komma åt=)
 
Vi har ett vitt med tyglar och stenar i vitt, rött och blått och sen ett babyrosa med tyglar.

Använder dem typ aldrig då jag tycker att passformen varit sådär. Plus att den hästen vi har nu absolut inte passar i remontnosgrimma.
Men de är fina att titta på iaf :)
 
Håller med här, ofta spektakulära att titta på, men jag måste säga att passformen och priset har allt annat att önska.
 
Jag är inte som modig så hade tänkt mig ett svart biothanträns till min vita valack. :d Men vad tråkigt med passformen. Kan det vara lite beroende på märke?
 
Jag är inte som modig så hade tänkt mig ett svart biothanträns till min vita valack. :d Men vad tråkigt med passformen. Kan det vara lite beroende på märke?

IMG_3786.jpg


Jag har varit precis så traditionell - satsade på ett svart biothaneträns - och jag är MKT nöjd med det!!! Både när det gäller passformen och att det blir rent och fint av att ligga en stund i varmt vatten med lite diskmedel! Samt att det inte far illa av att användas ute i ösregnet!
 
Ett tips är att lägga en tråd om detta på distans med, i princip alla distansryttare använder biothaneträns, och skulle aldrig tänka sig att använda något annat.
 
Jag är jättenöjd med mitt ur material-synpunkt. Klarar fukt, regn, kyla osv hur bra som helst, smidigt att blaska av i en hink med ljummet vatten mellan varven, och lägga i tvättmaskinen tillsammans med schabraken efter tävling.
Tycker remmarna i nacken är lite smala så jag har satt en neoprenpadd där o då upplevde jag att passformen på hela tränset blev bättre, då stämde väl storleken helt enkelt bättre för min häst. Han har haft det på upp till 10-11 timmar utan problem, inga skav eller liknande. Sen så är mitt träns mer som en grimma vilket gör att käkremmen är lite tight, men det är inget som stör oss vid mängdträning. Jag sitter ändå inte och rider dressyr och kräver den typen av form när jag använder det. Mitt träns är ett "onesize" o även om det har rätt stort justeringsspann, så är det i grunden anpassat för en helt annan typ av häst än min.
Köpte mitt begagnat i kanonskick för vettigt pris och är som sagt väldigt nöjd.
 
Är det bara jag som tycker att tyglarna blir snorhala vid regn? Finns de med stoppar på? Tycker annars att det är väldigt praktiskt och tåligt men det slår inte läder när det gäller "rätta känslan".
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 108
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp