Bipolär sjukdom

Jodå, jag blir dåsig då, men sover sen lika illa som förut. Har ju tidigare haft insomningstabletter och denna skulle ersätta för att jag skulle just SOVA, och inte vakna under natten....
Men jag hoppas att det blir bättre efter ett tag då:up:

Jag hoppas den hjälper snart. Annars kanske du behöver en högre dos. Jag hade 300 mg så kolla med din läkare om det är ett alternativ :)
 
Angående skillnaden på typ 1 och 2 har jag fått höra från sjukvården och läst att typ 2 personerna ofta får djupare depressioner och att det är mer depressioner i den typen än vad typ 1 har och att det är typ 2 gruppen som tar mest självmord. Men att typ 1 får kraftigare manier och kan hamna i psykos.

Ja, det var ju typ som jag skrev. Det är så jag uppfattar det också. Och jag är rätt påläst.
 
Ni som äter melatonin, hur lång tid innan ni ska sova tar ni tabletten? Upplevde ni några biverkningar när ni började med den? Blir ni trötta på morgonen?

Har hämtat ut mina tabletter (4mg) och funderar på om jag kan börja ta dom med en gång eller om jag ska vänta tills jag är ledig i några dagar..
 
Ni som äter melatonin, hur lång tid innan ni ska sova tar ni tabletten? Upplevde ni några biverkningar när ni började med den? Blir ni trötta på morgonen?

Har hämtat ut mina tabletter (4mg) och funderar på om jag kan börja ta dom med en gång eller om jag ska vänta tills jag är ledig i några dagar..
Jag har inte upplevt biverkningar. Jag blir dödstrött ganska omgående. Ibland tar det en kvart, ibland en timme, eller något där emellan. Men tar den precis innan jag borstar tänderna och ska gå i säng. Blir rätt trött hela dagen om jag inte sover tillräckligt och ibland klarar jag då inte att vara vaken en hel dag som jag borde. Dagens exempel: Hunden väckte mig efter 6 timmars sömn (två timmar för tidigt) och det går bra på morgonen, men nu måste jag gå och lägga mig en sväng innan middagen för att jag är så trött.
 
Vi kan nog enas om att dom flesta med sjukdomen är väl pålästa :)
Sen har man olika erfarenheter i bagaget.

Fast när man pratar om en sjukdom som sådan kan man inte främst utgå från sina egna erfarenheter. För mig kommer hypomanierna nästan alltid efter depressionerna och inte före som är generellt för sjukdomen. Det betyder inte att min egen erfarenhet ändrar hur det generellt är i sjukdomsbilden, och min erfarenhet är därför en dålig fingervisning för hur sjukdomen generellt ter sig.

Det var inte meningen att låta överlägsen när jag skrev att jag var påläst :(
 
Jag har inte upplevt biverkningar. Jag blir dödstrött ganska omgående. Ibland tar det en kvart, ibland en timme, eller något där emellan. Men tar den precis innan jag borstar tänderna och ska gå i säng. Blir rätt trött hela dagen om jag inte sover tillräckligt och ibland klarar jag då inte att vara vaken en hel dag som jag borde. Dagens exempel: Hunden väckte mig efter 6 timmars sömn (två timmar för tidigt) och det går bra på morgonen, men nu måste jag gå och lägga mig en sväng innan middagen för att jag är så trött.

Åh nej. Då ska jag definitivt vänta tills jag är ledig i några dagar. Vill inte behöva stanna hemma från jobbet.
 
Ni som äter melatonin, hur lång tid innan ni ska sova tar ni tabletten? Upplevde ni några biverkningar när ni började med den? Blir ni trötta på morgonen?

Har hämtat ut mina tabletter (4mg) och funderar på om jag kan börja ta dom med en gång eller om jag ska vänta tills jag är ledig i några dagar..

Jag tar ca en timme innan. Blir trött ungefär då. Upplever inga biverkningar men ingen större effekt heller. Eller ja, jag somnar men kan inte sova hela natten.
 
Fast när man pratar om en sjukdom som sådan kan man inte främst utgå från sina egna erfarenheter. För mig kommer hypomanierna nästan alltid efter depressionerna och inte före som är generellt för sjukdomen. Det betyder inte att min egen erfarenhet ändrar hur det generellt är i sjukdomsbilden, och min erfarenhet är därför en dålig fingervisning för hur sjukdomen generellt ter sig.

Det var inte meningen att låta överlägsen när jag skrev att jag var påläst :(

Det var därför jag svarade dig, för att du lät lite vass mot @Qelina men bra att du inte menade som det lät :)
Men givetvis är det så att diagnoskriterierna inte är baserade på egna erfarenheter utan på fakta men sen så kan man ju ha 1 eller 2 men samtidigt blandepisoder och känna mani i en depression så det är en så komplex sjukdom därav kommer dom egna erfarenheterna att spela lite roll. Två med bipolär 1 behöver inte ha det likadant men grundkriterierna ska givetvis stämma.
 
Jag är inte bipolär, men jag tänkte att jag kanske kunde få ventilera här iaf. Jag har fått 25 mg Quetiapin utskrivet till sömnen, högst motvilligt. Jag är en trygghetsnarkoman och med min MS och allt vad det innebär med symtom och behandling så vill jag egentligen INTE behöva ta hänsyn till nya mediciner och biverkningar. Till saken hör att det är insomningsvårigheter jag har (det här är tänkt som komplement till mina stilnoct), och jag lider dessutom av fatigue som jag medicinerar mot på dagarna. Det vore ganska katastrofalt för min del om det blir så att jag blir allt för seg dagen efter, eller om jag går upp i vikt (ätstörd bakgrund). Jag har fått berättat för mig att jag inte behöver oroa mig för det i så låga doser... men jag litar inte på det.

Läste på fass, som sig bör, i somras när medicinen kom på tal först och jag vägrade efter det. Nu är läget ett annat, och jag har lovat att åtminstone testa lite, dvs. vågar jag inte läsa på fass eftersom att det kommer resultera i panikångest och att jag inte tar tabletterna. Så jag undrar några saker, som kanske blir svåra att besvara i och med att ni kanske har högre doser. Men hur illa kan tröttheten bli dagen efter? Finns det biverkningar i stil med dimmig syn, domningar och känselbortfall? Problemet med de senare är att jag är rädd för att kunna urskilja vad som är mina MS symtom som blossat upp efter min senaste infusion, och vad som är en biverkning av medicinen... så jag skulle vara jättetacksam om någon vanlig själ som äter Quetiapin kan ta sig tid att besvara (och absolut inte länka till texten i fass...).
 
Det var därför jag svarade dig, för att du lät lite vass mot @Qelina men bra att du inte menade som det lät :)
Men givetvis är det så att diagnoskriterierna inte är baserade på egna erfarenheter utan på fakta men sen så kan man ju ha 1 eller 2 men samtidigt blandepisoder och känna mani i en depression så det är en så komplex sjukdom därav kommer dom egna erfarenheterna att spela lite roll. Två med bipolär 1 behöver inte ha det likadant men grundkriterierna ska givetvis stämma.

Så är det ju absolut. Jag är en av dom som har blandepisoder ibland. Och rapid cykling i perioder. Men jag är en solklar typ 2 för jag har aldrig haft en fullskalig mani och det är helt klart depressionerna som är mitt stora handikapp.
 
Är det flera här som har andra diagnoser också? Jag har läst flera i tråden som skrivit att dom också har AS/autism och annat som försvårar och komplicerar allt.
 
Är det flera här som har andra diagnoser också? Jag har läst flera i tråden som skrivit att dom också har AS/autism och annat som försvårar och komplicerar allt.

Jag har Asperger och en kronisk PTSD. Jag upplever dock att kombinationen av mina diagnoser är en fördel och förenklar mitt liv. De liksom kompletterar varandra. Svårt att förklara, men det som är en brist i en diagnos fylls ut av att det är en styrka i en av de andra diagnoserna.
 
Jodå, jag blir dåsig då, men sover sen lika illa som förut. Har ju tidigare haft insomningstabletter och denna skulle ersätta för att jag skulle just SOVA, och inte vakna under natten....
Men jag hoppas att det blir bättre efter ett tag då:up:
Har du provat theralen? Det är icke beroendeframkallande och jag sover hela nätterna på det. Man bör ta det en tid innan man lägger sig så man inte blir "bakis" dagen efter och i början kan man vara zombie dagen efter men det ger sig. Nozinan kan man också testa, inte heller beroendeframkallande.

Är det flera här som har andra diagnoser också? Jag har läst flera i tråden som skrivit att dom också har AS/autism och annat som försvårar och komplicerar allt.
Jag är bipolär 2, har ångest och panikångest.
Min medicinering har funkat bäst mot ångesten. Jag får i stort sett aldrig riktig panikångest längre. Panikattacker får jag, men förr slutade det på akuten.
Mot depressionen är det värre. Äter både antidepp och stämningsstabiliserande. Så just nu äter jag totalt 4 mediciner: 1 stämningsstabiliserande, 1 mot ångest och 2 mot depression.
Har problem med sköldkörteln också och medicinerar för det, det kan ju också spela in på måendet.

Jag känner väl att problemet med flera sjukdomar är att det var svårt att få rätt diagnos. Jag gick länge innan jag fick rätt diagnos, innan någon satte sig ner och såg helheten. Innan pratades det om olika ångesttillstånd, diverse depressionstillstånd, ätstörningar, fobier osv.

Jag är glad över att ha hyfsad koll på panikattackerna, även om jag fortfarande är ångestlagd. Önskar bara man kunde få mer ordning på depressionen så min hjärna börjar funka igen.
 
Nån mer med bipolär sjukdom? Fick min diagnos när ja va 19,varje dag är en utmaning. Känner mig ensam i min situation
Jag har en bipolär diagnos. Tog 13 år inom psykiatrin innan jag fick den diagnosen. Det har blivit lättare för mig att förstå o hantera mina problem med rätt diagnos. Men jag känner mig ensam i detta. Idag jobbar jag heltid o lever ett liv där få kan ana vad jag varit med om o/eller att jag har en sådan sjukdom. Det syns på min kropp att jag orsakat mig själv skador men att den delen är förbi. Är det fler som jobbar o liksom är "högfungerande" mellan skov? Pratar ni med folk omkring om er diagnos eller håller ni det privat? Om jag talar om att jag är sjuk upplever jag inte att någon kan förstå.
 
Ni som äter melatonin, hur lång tid innan ni ska sova tar ni tabletten? Upplevde ni några biverkningar när ni började med den? Blir ni trötta på morgonen?

Har hämtat ut mina tabletter (4mg) och funderar på om jag kan börja ta dom med en gång eller om jag ska vänta tills jag är ledig i några dagar..
Sover bra med dom och har inga problem dagen efter
 
Jag har en bipolär diagnos. Tog 13 år inom psykiatrin innan jag fick den diagnosen. Det har blivit lättare för mig att förstå o hantera mina problem med rätt diagnos. Men jag känner mig ensam i detta. Idag jobbar jag heltid o lever ett liv där få kan ana vad jag varit med om o/eller att jag har en sådan sjukdom. Det syns på min kropp att jag orsakat mig själv skador men att den delen är förbi. Är det fler som jobbar o liksom är "högfungerande" mellan skov? Pratar ni med folk omkring om er diagnos eller håller ni det privat? Om jag talar om att jag är sjuk upplever jag inte att någon kan förstå.

Jag arbetar också heltid och känner mig högfungerande i mina diagnoser. Jag upplever att jag gör ett bättre jobb tack vare mina egna erfarenheter. Jag pratar inte hur som helst om mitt liv, men jag har berättat för vissa kollegor. Jag mörkar inte, skulle någon fråga skulle jag svara ärligt. Jag vill gärna kunna bidra till att minska stigmat kring psykisk ohälsa och är därför generellt väldigt öppen. Det är egentligen bara på jobbet som jag är något reserverad.
 
Jag är också bipolär, typ två. Och jag känner att allt mest är en uppförsbacke, antagligen mycket för att jag jämför med hur det var förr. Innan sjukdomen bröt ut så orkade jag ju så mycket, kunde ta till mig så mycket kunskap.. och nu känns det som hjärnan bara blir sämre för varje år som går. Det är det absolut svåraste i min sjukdom, att acceptera att jag inte kan prestera som för tio år sen.

Ändå är jag stabil i sjukdomen, medicinerar med Lamotrigin, och sen Atarax för att kunna varva ner så jag kan sova. Och de bra dagarna utklassar de dåliga så det är sanslöst. Men minsta lilla stress i kroppen, och huvudet låser sig direkt. Vet inte om ni andra också är så här stresskänsliga att det bara slår bakut?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ugh, jag är inne på dag 8 med feber. Så trött, illamående och ont i kroppen nu att jag unnade mig en stilla, filmisk gråtstund idag...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Energi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
796
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 205
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 352
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp