Birdcatcher spots

I

Invinciblestables

Undrar hur vanligt det är här i Sverige att hästar har Birdcatcher spots? Skulle vilja veta om fler här som har hästar med BCS. Och hur gammal hästen var när dom kom, hästen ska ju ha uppnåt "mogen" ålder innan det brukar synas. Kommer dom och går eller är det konstant, hur stora är dom och hur många. Vad det är för stam på hästen skulle åxå vara kul att veta.

Har ett sto som är f.91 (rödbrun) och när hon var c:a 7 år så dök dom upp från ingenstans. Hon har inte så mycket att man hoppar högt när man ser henne men dom syns väl. Kommer och går i olika storlek och antal. Fick lite huvudbry när hon fick det här, hade först ingen aning om vad det var. Min häst är efter Little Boy som i sin tur är efter Lady Killer xx, på pappas sida har hon The Tetrarch men hans spotar (tetrarchs spot) ska egentligen endast finnas på skimmlar som extra stora runda fläckar och smälter så småningom in i skimmelfärgen när hästen har blivit väldigt vit.

Kicki :)
 
Sv: Birdcatcher spots

Min gamling har det. Kom när han var 18 år om jag minns rätt. Kommmer och går och förra året var dom helt borta men i år har dom börjat komma igen.

Han är fux, född 1987 e: Modesto - Nepal.
 
Sv: Birdcatcher spots

Mitt sto e. Classic DV 477 - Onyx (iofs inte svenskt halvblod, utan registrerad danskt varmblod men stammen är mest franska belgare :D ) har dem, kom när hon var 5 år. De minsta flyttar sig varje gång hon fäller, men de stora stannar. Hon är fux och har ungefär 200 stycken över hela kroppen.

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=1599211
 
Sv: Birdcatcher spots

Min gamling har det. Kom när han var 18 år om jag minns rätt. Kommmer och går och förra året var dom helt borta men i år har dom börjat komma igen.

Han är fux, född 1987 e: Modesto - Nepal.

Att han var så pass gammal när dom dök upp, kul att se att det kan vara så olika.

Kicki :)
 
Sv: Birdcatcher spots

Mitt sto e. Classic DV 477 - Onyx (iofs inte svenskt halvblod, utan registrerad danskt varmblod men stammen är mest franska belgare :D ) har dem, kom när hon var 5 år. De minsta flyttar sig varje gång hon fäller, men de stora stannar. Hon är fux och har ungefär 200 stycken över hela kroppen.

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=1599211


Vad tydligt dom syns. :) På min häst rör prickarna på sig med jämna mellanrum ingen stannar på samma ställe konstant.

Kicki :)
 
Sv: Birdcatcher spots

Jag har ett arabsto som har dessa vita "prickar" som kommer och sen försvinner, dom finns på flera ställen på kroppen.
Dom är inte stora ca 3-5 mm i diameter, mitt sto är mörkfux e. Ghazal u. Dobrah och hennes föräldrar hade också dessa "prickar".
Dom började visa sig när hon var 14 år och på hennes mor när hon var 16 år.
Ingela
 
Sv: Birdcatcher spots

...Min häst är efter Little Boy som i sin tur är efter Lady Killer xx, på pappas sida har hon The Tetrarch men hans spotar (tetrarchs spot) ska egentligen endast finnas på skimmlar som extra stora runda fläckar och smälter så småningom in i skimmelfärgen när hästen har blivit väldigt vit.

Kicki :)

Min hingst (avataren) som är far till Ingelas sto (se fg inlägg från Gomir) hade Birdcatcher spots. De kom när han var ca 18-19 år har jag för mig, och som sagts.. de kom och gick, olika ställen och olika många. Fast vissa år fanns det inga alls! Läste nyligen på ett utländskt forum att vetegroddolja i fodret kan 'ta bort' prickarna, men det har ingen vetenskaplig grund!!

På kul så kollade jag stammen för Little Boy. Ladykiller xx har 67 led till hingsten Birdcatcher. Marietta har 40 led till hingsten Sir Hercules som är far till Birdcathcer, vilket gör att Little Boy har Sir H. i 107 led!
Inte undra på att ditt sto får prickar!!:D The Tetrarch skulle jag tro har nåt som kallas Candy spots, det är mera 'penslade' markeringar jämfört med BCS som oftast är runda och distinkt vita.
Här är fbl-hingsten Candy Spots:
CandySpots.jpg


The Tetrarch har jag inte kollat så noga (stammen) men snabbkollen gav att där finns Sabino och även Rabicano, bl.a en med tydlig 'Skunktail'. Det förekommer på alla färger, inte endast på skm!
Här är några fördjupningssidor (engelsk text): http://www.equinecolor.com/color.html
http://www.mustangs4us.com/Horse Colors/sabino.htm

Bia
 
Sv: Birdcatcher spots

Min hingst (avataren) som är far till Ingelas sto (se fg inlägg från Gomir) hade Birdcatcher spots. De kom när han var ca 18-19 år har jag för mig, och som sagts.. de kom och gick, olika ställen och olika många. Fast vissa år fanns det inga alls! Läste nyligen på ett utländskt forum att vetegroddolja i fodret kan 'ta bort' prickarna, men det har ingen vetenskaplig grund!!

På kul så kollade jag stammen för Little Boy. Ladykiller xx har 67 led till hingsten Birdcatcher. Marietta har 40 led till hingsten Sir Hercules som är far till Birdcathcer, vilket gör att Little Boy har Sir H. i 107 led!
Inte undra på att ditt sto får prickar!!:D The Tetrarch skulle jag tro har nåt som kallas Candy spots, det är mera 'penslade' markeringar jämfört med BCS som oftast är runda och distinkt vita.
Här är fbl-hingsten Candy Spots:
CandySpots.jpg


The Tetrarch har jag inte kollat så noga (stammen) men snabbkollen gav att där finns Sabino och även Rabicano, bl.a en med tydlig 'Skunktail'. Det förekommer på alla färger, inte endast på skm!
Här är några fördjupningssidor (engelsk text): http://www.equinecolor.com/color.html
http://www.mustangs4us.com/Horse Colors/sabino.htm

Bia

Tack!! :) Ja då har det snarare varit konstigt om hon inte hade fått prickar med dom förutsättningarna. :)


Kicki :)
 
Sv: Birdcatcher spots

I går träffade jag Dijanahs dotter Devatschkah (e. Red Baron) som nu är tio år och hon hade många " prickar " så det nedärvs starkt.
Devatschkah är fux med bläs och tre vita strumpor och hon har också en bukfläck.
Ingela
 
Sv: Birdcatcher spots

I går träffade jag Dijanahs dotter Devatschkah (e. Red Baron) som nu är tio år och hon hade många " prickar " så det nedärvs starkt.
Devatschkah är fux med bläs och tre vita strumpor och hon har också en bukfläck.
Ingela

Min arab e Red Baron, har nu under vintern fått vita fläckar. Det kom en i höstas under dec/jan förökade det sig och nu har hon över hela kroppen, ser ut som Pippis Lilla Gubben fast tvärtom!
Hon är brun med bläs och strumpor i grunden. Fyller 14 nu i år.:o:confused:
 
Sv: Birdcatcher spots

Min valack hade sådana ett par år (när han var 7-11 ca) spec i vinterpälsen. Ungefär 10 st på var sida - de största var som 5 kronor. Försvann när sommarpälsen kom o satt inte på samma ställe år från år. Fux med vita ben, bukfläck o bläs. Stam - Granith-Rex-Hartung. De senare åren har jag inte sett några sådana alls på honom...??? Hans (halv)-syskon (har 2) har aldrig visat upp några fläckar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp