Biter/"attackerar"

Cinderella90

Trådstartare
Nu gäller inte detta min häst. UTAN en häst jag rider ibland som står på ridskolan, dem vågade ett tag inte ha med henne på lektionerna det man hörde var att hon vet en o bockade en massa. så hon stog i minst 4 veckor.

Nu har jag ridit henne minst 2 veckor o ridningen är inga problem, visst att hon kan vara lite smått tjurig men hon bockar aldrig, endast Lite stark imellanåt. och nu till själva problemet, hon kan bara vara med på lektionerna när jag eller ridläraren kan ta ut henne åt den personen som ska rida.
För ibland så hugger hon mot en eller ställer sej upp mot en, även försökt gå till "attack" 2 gånger vad jag sett. Detta är då i boxen.
så hur ska man försöka vänja bort detta, går det? eller hur ska man göra.
I hagen kan jag oftast ta henne, hon är lite tjurig o försökt nafsa mot mig 1g men inte mer.
 
Sv: Biter/"attackerar"

Hästen kanske inte trivs med allt spring som är på en ridskola och säger "låt mig vara", kanske inte borde vara ridskolehäst? Alla hästar passar nog inte i en sådan verksamhet.
 
Sv: Biter/"attackerar"

Ja, jag tror dte har lite med det att göra. att så många sprungit in-ut till henne. för tydligen var hon inte så när hon kom till ridskolan.

För om jag rider henne o så när jag ändå rider min så kan hon va jätte snäll o så. men då är det ju bara jag som tar hand om henne.
 
Sv: Biter/"attackerar"

Det verkar inte vara en lämplig ridskolehäst. Har ridskolan funderat på att sälja hästen? Det vore nog bäst innan någon elev blir skadad
 
Sv: Biter/"attackerar"

Dom hyr hästen, och har kontrakt på henne tills 1juni. o tydligen tar inte gubben tillbaka henne förens då.
 
Sv: Biter/"attackerar"

denna veckan gick hon 1 lektion. :crazy: o det är ju igenteligen ingenting. Så nu i helgen ska jag rida henne. Släppte henne lös i ridhuset idag, o hon sprang iaf !
 
Sv: Biter/"attackerar"

Det finns en häst på ridskolan som hugger efter folk som går in i spiltan. Ibland vägrar han helt att släppa in folk. Men är man bara bestämd och visar att man inte är rädd för honom lugnar han sig rätt kvickt (förutom ett par försök till tjuvnyp när man spänner gjorden). Jag tror han tycker det är obehagligt när osäkra personer håller på med honom, särskilt kring öronen som han är väldigt rädd om och att han helt enkelt testar hur säker personen är.

Det är kanske så att hästen bara litar på dig och på läraren?
 
Sv: Biter/"attackerar"

ja dte kan ju vara så. Fast ibland elr 1 gång för mig då har hon oxå gjort så, att hon går emot mig.
O en viss person, vill inte skriva vem om det läses här. Hon tar ett spö när hon ska in dit för det är så man sätter henne på plats. men man får ju aldrig väck det hon gör om man tar ett spö.
 
Sv: Biter/"attackerar"

på ridskolan ja gick på så va de många hästar som inte gick att göra iordning för att dom sparkade eller bet eller knödde in än i väggen, stog tillome varningar på box/spiltväggarna..

verkar vara ganska så vanligt på ridskolor..och ja förstår hästarna för de kan inte va kul med allt springande och stressande hela dagarna.

ja tror inte de går att göra så mycket åt om hästen inte trivs och mår bra på ridskolan.
 
Sv: Biter/"attackerar"

trodde inte d va många som hade "såna" hästar faktiskt. kanske vanligare än man tror.
Nä mkt har nog med att göra att hon ej trivs..
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 527
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 139
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp