Biverkningar av cortison?

prusiluskan

Trådstartare
Har en häst med diagnosen copd som behandlats med cortisonspray (dock utan effekt, ska nu föröka med cortison i tablettform enl vet).

Är alldeles för dåligt insatt i vad cortisonet gör med kroppen. Tycker att hästen efter ca 2 veckor har matt hårrem, ser nästan insjunken ut i huden (svårt att förklara) samt har fått mindre, mjuka "bulor" på halsen.
Cortisonkuren via inhalator är avslutad sedan drygt en vecka tillbaka, och jag väntar på att de nya tabletterna ska komma, så just nu är han "cortisonfri" men ser fortfarande väldigt raggig ut.

Vad har jag att vänta mig? Vad är "normalt" och vad bör jag se upp med? (Ska tillägga att jag självklart tar kontakt med vet om jag märker några tydliga symptom, men det känns alltid bra att vara informerad om riskerna).
 
Sv: Biverkningar av cortison?

Min häst fick fång av opticorten tabletter, men fick en hög dos och ingen nedtrappning. Det är som tur vad ganska ovanligt, men be din vet vara tydlig med dosering och ge samtidigt något för magen( probimin, Magtarm,m,m)
 
Sv: Biverkningar av cortison?

Jag hade en häst som fick Opticorten-tabletter under en hel månad för länge sedan, inga biverkningar.
 
Sv: Biverkningar av cortison?

Ja, just fång har jag hört om. Förra gången hästen gick på cortisonkur fick han lågdos just på grund av fångrisken (han har tidigare haft fångpuls vid ett tillfälle). Dessutom fick han då mugg, vilket tyvärr har kommit tillbaka även denna gången. Antar att det har med cortisonet att göra, eftersom han aldrig haft det förut, men nu fått det vid de två tillfällen i livet som han fått cortison.

Ingen som haft problem med hårremmen, eller hullet? Tycker som sagt att han ser matt och att han magrat av (trots att han med god aptit äter lika mycket som förut).
 
Sv: Biverkningar av cortison?

på min asthmaspray som också innehåler kortison så står det att en av biverkningarna är cushings... :crazy:

(därför har jag inte börjat ta den än, har hört om så många olustiga biverkingar från cortison.... men tror risken för biverkningar är extremt mkt större om man intar det oralt istället för rakt ner i lungarna!)
 
Sv: Biverkningar av cortison?

Hm, jag och läkemedelsnamn....
Första kuren utan kortison bestod av Farbrol, Trimediacin samt Ventipulmin. Han blev då bättre en kortare tid, men behandlades sedan med ventipulmin kort därpå. Blev bättre kortare tid, men efter ett tag satte vi in cortison i sprutform (minns ej namnet) - en lågdos pga fångrisken. Detta hjälpte också endast kortvarigt, och har nu provat andningsmask med, eh, ja vad hette det nu igen - ( aeroflot :rofl: ?).
Då inte heller detta hjälpte ska han nu få en 30-dagarskur med två olika orala preparat. Då mitt recept ligger hos apoteket kommer jag inte ihåg namnet. Vet att den ena medicinen skulle beställas för tillverkning, och kostar 1400 kr för 100 tabletter. Kanske någon som har en gissning? Vore intressant att läsa ev biverkningar.

Kan tycka att det är knepigt att läsa fass eftersom det är många grejer som jag inte greppar där :confused:

Enligt vet är detta sista chansen för hästen - då hon anser att vi annars har provat allt. Tyvärr kan jag inte annat än instämma :cry:
 
Sv: Biverkningar av cortison?

Jo, det är en klok fundering. Det som talar emot det är att hästen varit sjuk under en längre tid (i olika omgångar) men då har han aldrig någonsin sett raggig eller matt ut i hårremmen. Och hull har han alltid haft alldeles för gott om :smirk:. Och det blev en så snabb förändring när jag la till cortisonet nu för några veckor sedan.

Fast - sen är det ju fällning fortfarande, och han är ju såklart ur kondition.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 791
Senast: Lime
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 776
Senast: vtok
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 093
Senast: pews1972
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp