Bjuda på middag

Glamoroza ox

Trådstartare
Efter att läst nån tråd här nyss om nån som skulle bjuda på tofu så började mitt huvud & google spinna.

Kom in på en sida (Bjuda en vegetarian) där man kunde läsa lite om vad som är vad.
När jag kom till följande,
Gästen:
Som vegetarian bör man när man blir inbjuden erbjuda sig att ta med egen mat eftersom det kan bli ganska mycket extra jobb för värden
så blev jag ganska konfunderad O_o
VILL man inte anstränga sig för sina gäster?
 
Haha men herregud.... Nej verkligen inte!

Om nån extremt strikt vegan blir bjuden på middag hos mig kan det dock bli lite knixligt men man får väl lösa det också. Hur svårt kan det va?
 
Haha, va?

Det skulle väl vara en sak om exempelvis min gluten-/laktosintoleranta vän erbjöd sig ta med eget bröd om det skulle göras typ hamburgare eller något, för det är verkligen en djungel tycker jag :p (Men absolut inte något jag förväntar mig! fixar det gärna själv annars) Eller något annat liknande där det bara gäller nån enstaka sak som kan vara svår för någon icke-insatt. Men skulle någon ta med en helt egen måltid när jag bjuder på middag tror jag nog nästan att jag skulle bli lite förolämpad :o Tycker att det är himla kul att laga mat och anstränger mig gärna lite extra om det finns några speciella preferenser, det blir ju lite av en utmaning liksom!
 
...Som en vegetarian så finner jag det där konstigt. Om man ska bjuda sina gäster på mat, så bjuder man dom.
*Suckar*
 
Puh, det var inte bara jag :up:

Vill man bjuda på middag så får man väl räkna med att man får tänka till lite.
Är det så att någon inte kan/vill äta något så får man väl ta det och anpassa måltiden så att den passar alla/de flesta & även göra alternativ till.

Är man osäker så kan väl alltid fråga den inbjudne, men att själv låta denna/e ta med sig sin mat, Nä!
 
Puh, det var inte bara jag :up:

Vill man bjuda på middag så får man väl räkna med att man får tänka till lite.
Är det så att någon inte kan/vill äta något så får man väl ta det och anpassa måltiden så att den passar alla/de flesta & även göra alternativ till.

Är man osäker så kan väl alltid fråga den inbjudne, men att själv låta denna/e ta med sig sin mat, Nä!
Det fanns en lååång tråd om detta relativt nyligen. Om ursprungsfrågan var som din eller om det
utvecklade sig åt det hållet efter hand minns jag inte. Ska se om jag kan hitta den.
 
Efter att läst nån tråd här nyss om nån som skulle bjuda på tofu så började mitt huvud & google spinna.

Kom in på en sida (Bjuda en vegetarian) där man kunde läsa lite om vad som är vad.
När jag kom till följande,

så blev jag ganska konfunderad O_o
VILL man inte anstränga sig för sina gäster?

Öhm skulle inte räkna med något annat än att jag som värd lagar mat oavsett matgäst. Kanske jag skulle fråga en vegan om lite matförslag och recept. Men vegetariskt äter jag själv trots icke vegetarian.
 
Jag anstränger mig jättegärna för mina gäster men när det gäller maten så är faktiskt första fokus att alla ska kunna njuta av den. Om en gästs matpreferenser är så specifika att det övergår mina kunskaper så tror jag det blir trevligare för oss alla om gästen hjälper till med en del. Aldrig så att denne ska ta med all sin mat själv men tips på recept/produkter och medtagande av enstaka tillbehör tycker inte jag är orimligt. Jag har ett par vänner med flertalet matallergier och de är alltid väldigt bra på att erbjuda sig att hjälpa till med just tips och förslag. Hellre det än att de sitter vid bordet och inte kan äta av maten på grund av att mina kunskaper har sviktat.
 
Efter att läst nån tråd här nyss om nån som skulle bjuda på tofu så började mitt huvud & google spinna.

Kom in på en sida (Bjuda en vegetarian) där man kunde läsa lite om vad som är vad.
När jag kom till följande,

så blev jag ganska konfunderad O_o
VILL man inte anstränga sig för sina gäster?

vafan, är det nån jävla stofil som skrivit den sidan?

jag har många vegetarianvänner och det är inte det misnta svårt.

Däremot så har jag sämre koll på veganer. Men jag skulle fråga om jag tvekade. Aldrig vid min fot att jag skulle räkna med att någon lagar sin egen mat när JAG bjuder.
 
@Koltrast
Just det, den tråden har jag läst lite i innan (inte hela)
På restaurang borde man väl hoppas på att kocken fått någon utbildning i annat än att steka på en köttbit.

Men tar man sig för att bjuda in sina vänner på middag så känns det lite skamligt att någon får "räkna med" att ta med sig egen mat :crazy:
 
@Koltrast
Just det, den tråden har jag läst lite i innan (inte hela)
På restaurang borde man väl hoppas på att kocken fått någon utbildning i annat än att steka på en köttbit.

Men tar man sig för att bjuda in sina vänner på middag så känns det lite skamligt att någon får "räkna med" att ta med sig egen mat :crazy:
Jag har för mig att den gled in på ämnet att bjuda vegetarianer på mat i sitt eget hem rätt snabbt, det var därför jag länkade den.:)

För övrigt håller jag med dig - bjuder man så bjuder man och känner man sig osäker går det ju bra att fråga.
 
Jag är allätare men förstår inte hur folk kan tycka att det är så svårt med vegetarisk och vegansk mat alls. Visst får man tänka ett steg längre - t.ex brukar jag steka i smör och då får jag ju komma ihåg att steka i olja istället, men jag ser det inte som någon särskild ansträngning att servera en helt vegansk trerätters måltid som alla kan njuta av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: miumiu
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 900
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp