Bladlöss...

clusia

Trådstartare
Jag har fått bladlöss på mina växter på balkongen. :arghh: Några chiliplantor och gurkplantor.

Hur får jag smidigast bort de och hur förebygger jag bäst? Såpvatten? Går det ens att bli av med problemet eller är det kasta? Jag skiter i chilisarna men gurkorna vill jag inte slänga. :cry:
 
Jag brukar nypa av de blad som stora familjer bor på. Såpvatten är effektivt, se till spruta hela bladen på båda sidorna. Sen kan du ju alltid gå ut på nyckelpigejakt. :D
 
Jag brukar nypa av de blad som stora familjer bor på. Såpvatten är effektivt, se till spruta hela bladen på båda sidorna. Sen kan du ju alltid gå ut på nyckelpigejakt. :D
Jag tror inte nyckelpigor uppskattar att bo på en inglasad balkong på 5e våningen, tyvärr. :(
 
Om de står i krukor som är någorlunda mobila kan du ta in dom i duschen och försöka spola av så många som möjligt efter klämmandet och sedan på det spraya med såplösning.
+ @Mia_R

Några är inte så stora så det borde gå. Gurkorna har snort in sig i det mesta däremot.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: Rie
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 056
Senast: Glimra
·
Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 984
Senast: kolblakkur
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 473
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp