Bukefalos 28 år!

Blåmärke eller blodpropp??

Agapi

Trådstartare
Igår upptäckte jag ett litet blåmärke på knäet och imorse när jag vaknade hade det blivit mycket större och det är liksom en liten mörk prick i det (vet inte om den alltid varit på knäet eller om det kommit nu). När jag tar på det ömmar det precis som ett blåmärke, men det är inte svullet. Minns inte att jag har slagit mig men å andra sidan slår jag mig så ofta så jag brukar inte ens tänka på det.

PhotoEffects_zps26243a02.jpeg


ghjk_zps6cc2a02c.jpeg


Hypokondriker som jag är så är jag galet rädd för blodproppar, men då brukar det väl bli svullet och göra jätteont? Jag äter p-piller men ingen i min släkt har haft blodproppar och när jag kollade blodtrycket för två veckor sedan så var allt ok (om det nu spelar nån roll?).
Eftersom det är helg så kan man bara ringa nödläkare. Känns som att det skulle vara lite pinsamt att göra det om det nu bara är ett blåmärke...
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Har du blivit biten av en fästing? Själv fick jag ett mörkt mä
rkt som visade sig vara borrelia. Det var säkert en månad efter att jag hade fästingen.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Tänker också fästingbett. Haft någon krypandes på dig, hund eller katt i närheten eller i sängen som skulle kunna smugglat med sig en rackare?
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

+ hemlig :

Brukar det kännas när man blir biten av en fästing? Jag har aldrig ens sett en i verkliga livet så jag vet inte... Har inte varit i närheten av någon hund eller katt och har inte heller gått i högt gräs. Däremot har jag legat i gräset och solat (senast i förrgår).
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Jag har haft ett par fästingar i mitt liv. Nej, jag har inte känt när de bitit, men däremot hittat dem och dragit bort dem (blä...!). Vet inte hur vanligt det skulle vara att bara bli biten och fästingen sedan inte sätter sig? På knät borde du ju definitivt ha sett en fästing.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Fick vad jag trodde var ett myggbett som kliade alldeles otroligt och som aldrig lade sig. Eftersom jag är överkänslig mot myggbett trodde jag det var en allergisk reaktion och började äta min allergimedicin men det hjälpte inte heller. Fick komma till läkaren och det visade sig att jag fått borrelia! Hade ingen aning om att jag fått ett fästingbett! Bettet satt på överarmen och jag hade inte märkt ngt alls av själva fästingen.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

jag har ahft en del fästingar på mig, ofta känner man när dom biter sig fast, och det kliar efteråt, tycker inte alls det liknar ett fästingbett, tror på ett vanligt blåmärke. :)
dessutom tror jag inte på knät är vanligt med fästingbett, hellre i knävecket då.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Jag får liknande märken ganska ofta, och misstänker att det är små ytliga blodproppar. Ibland känner jag när de kommer, men lika ofta så upptäcker jag dem senare.

De uppkommer särskilt ofta när jag åkt flygplan (av tryckförändringen?). Har dock inte kommit mig för att söka läkare. Kanske slarvigt...? Så nu är jag lite nyfiken på vad du får för svar. ;)
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

För mig liknar det ett insektsbett av något slag som blivit infekterat. Det finns tusentals olika små kryp som kan bitas/stickas.

Blodpropp tror jag absolut inte på.

Gå till din vårdcentral på måndag och visa det.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Det där ser ut som helt vanliga blåmärken.

Absolut ingen blodpropp. Om det mot förmodan skulle bli väldigt mycket större eller svullna upp så kan du kontakta din vårdcentral, annars inte.
 
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

+ hemlig :

Brukar det kännas när man blir biten av en fästing? Jag har aldrig ens sett en i verkliga livet så jag vet inte... Har inte varit i närheten av någon hund eller katt och har inte heller gått i högt gräs. Däremot har jag legat i gräset och solat (senast i förrgår).

Jag brukar kunna känna när de bits, tror jag. Har fångat ett par som knappt satt sig fast efter att jag känt det typiska kliet, blandning mellan myggbett och myrbett. Men inte alltid, har hittat efter att de fastnat ordentligt också(och säkert inte alls ngn gång, antar att de hoppar av när de är mätta).

De känns också när de kryper på en, lite som en långsam minifluga med klor.
 
Senast ändrad:
Sv: Blåmärke eller blodpropp??

Det ser ut som blåmärken.
De farliga propparna sitter aldrig på framsidan av knäna så du behöver inte vara orolig.
Har heller aldrig sett någon tromboflebit (propp i ytliga vener) på framsidan knät.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte ett skumt blåmärke på armen för några dagar sen. Det är nästan runt och ganska ljust med mörkare prickar i. Minns inte att jag...
Svar
14
· Visningar
2 186
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 355
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja, nu var det inte som ryttare som jag råkade ut för ett litet missöde, utan som en helt vanlig cassiopeja. Jag svimmade nämligen igen...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 619
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp