Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kosmio

Trådstartare
Jag ska med all förmodan skaffa en ny hund nästa vecka till helgen men jag har lite frågor angående hunden, det är så att hunden är en blandras hund (vill inte ha några kommentarer att jag inte kan skaffa en blandras). Den är blandad med munsterländare och beagle. Alltså gjord för att jaga men jag har alltid tänkt att man kan forma en hund som vill ha den.

Jag har erfarenhet av hundar tidigare då jag har ägt en labrador, Bordier Collie och en Leonberger. Men aldrig haft med någon av dessa raser i blandrasen att göra.

Det är så att jag inte jagar men älskar att spåra med hundar, motionera oerhört mycket, leka mentalt och fysiskt och lydnadsträning där jag även skulle vilja tävla i.

Över till frågorna: Vad har jag att förvänta mig av denna hund? Kommer denna hunds jaktinstinkt vara så oerhörd mycket att det inte går att prova tämja den eller lära den att det är fel att vilja jaga? Går det att ha den även som en sällskaps hund? Jag har en kattunge på 8 månader, kommer dessa gå bra ihop eller kommer hunden börja jaga katten som ren instinkt? Vad förväntas av mig av hunden? Jag har förstått att det är en väldigt krävande hund och självständig, men kommer jag någonsin att kunna träna in så pass mycket lydnad att jag kan släppa lös den och få den att utföra apport lekar? Eller är det så pass att om den ser något vilt springa förbi eller den känner lukten kommer den att springa direkt och jag får inte se den igen eller möjligtvis på några dagar?

Vänliga Hälsningar
Kosmio
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Fel nr ett är att tro att hundar blir vad man gör dem till.
Fel nr två är att köpa en utpräglad jakthund när man inte vill jaga.
Fel nr tre är att köpa en blandras.

Hårt men min åsikt iaf.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Alltså gjord för att jaga men jag har alltid tänkt att man kan forma en hund som vill ha den.

Om alla valpar var nåt sort carte blanche, skulle vi ju inte behöva rasindelningar, MH eller valptester. Så jag tror inte man kan forma alla hundar till det man vill ha dem till. Det finns otroligt måga fler lämpliga raser, eller blandisar som måste lämpa sig bättre för det du kan erbjuda som hundägare.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Alltså gjord för att jaga men jag har alltid tänkt att man kan forma en hund som vill ha den.
Du gör ett väldigt stort fel bara av att tänka sådär! Det är inte snällt mot hund eller ägare att köpa en hund som är hårt avlad för en viss inriktning, som du inte är intresserad av.

Över till frågorna: Vad har jag att förvänta mig av denna hund?
Det är ju så med blandraser att det är svårt att veta.
Går det att ha den även som en sällskaps hund?
Det skulle jag inte räkna med, men vad menar du med sällskapshund? Alla hundar behöver och förtjänar träning och motion.
Eller är det så pass att om den ser något vilt springa förbi eller den känner lukten kommer den att springa direkt och jag får inte se den igen eller möjligtvis på några dagar?
Det finns människor som tränar och tränar med sina hundar, som ändå gärna följer efter vilt. Eftersom det dessutom är jakthund du är intr av så kan det bli extra svårt.

Varför ska du ha just den hunden? Det finns hundratals renrasiga hundar och garanterat flera som passar just det du vill göra. Det finns bra uppfödare som kan matcha dig med rätt individ. Om du nu absolut vill ha blandras så finns det andra som passar bättre, men det finns ingen anledning att vilja ha blandras.

Stöd inte oseriös avel!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag ska med all förmodan skaffa en ny hund nästa vecka till helgen men jag har lite frågor angående hunden, det är så att hunden är en blandras hund (vill inte ha några kommentarer att jag inte kan skaffa en blandras). Den är blandad med munsterländare och beagle. Alltså gjord för att jaga men jag har alltid tänkt att man kan forma en hund som vill ha den.

Hunden kan du säkert forma lite, men inte dess instinkter. Är det bara dessa raser i, eller något mer ?

Jag har erfarenhet av hundar tidigare då jag har ägt en labrador, Bordier Collie och en Leonberger. Men aldrig haft med någon av dessa raser i blandrasen att göra.

Det är så att jag inte jagar men älskar att spåra med hundar, motionera oerhört mycket, leka mentalt och fysiskt och lydnadsträning där jag även skulle vilja tävla i.

Det kan säkert fungera med en massa olika aktiviter för att hunden ska få ett drägligt liv, men det är trots allt en jakthund du funderar på

Över till frågorna: Vad har jag att förvänta mig av denna hund?

Du kan inte förvänta dig mer än vad den blir, en jakthund med blandade egenskaper från raserna.

Kommer denna hunds jaktinstinkt vara så oerhörd mycket att det inte går att prova tämja den eller lära den att det är fel att vilja jaga?

Tämja? De flesta hundar oavsett ras gillar att jag. Det ligger väldigt mycket jobb för de flesta som har en viltren hund. En jakthund är då ännu svårare att få "ren" eftersom det ligger i generna att just jaga.

Går det att ha den även som en sällskaps hund?

Hur menar du med sällskapshund? Även en jakthund är väl en form av sällskapshund som vill vara med sin flock (dig), men om du menar bara som rent sällskap ungefär som en knähund som inte kräver mycket mer än lite dagliga promenader, så nej.

Jag har en kattunge på 8 månader, kommer dessa gå bra ihop eller kommer hunden börja jaga katten som ren instinkt?

Troligtvis kommer den jaga katten. En del hundar och katter vänjer sig vid varandra om de bor i samma hem, men långt ifrån alla

Vad förväntas av mig av hunden?
Jag har förstått att det är en väldigt krävande hund och självständig, men kommer jag någonsin att kunna träna in så pass mycket lydnad att jag kan släppa lös den och få den att utföra apport lekar? Eller är det så pass att om den ser något vilt springa förbi eller den känner lukten kommer den att springa direkt och jag får inte se den igen eller möjligtvis på några dagar?

Omöjligt att svara på. Det finns naturligtvis jakthundar som går att ha lösa utan att de drar iväg, men det krävs oerhört mycket träning och hur hunden är som individ. Jag känner en tjej som har 100 % lydnad när hennes jakthundar är lösa ute i skogen, men hon ägnar hela sitt liv åt att träna och jaga med sina hundar

Vänliga Hälsningar
Kosmio

Varför vill du ha just denna hund som har så mycket jakt i sig?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jadu, varför vill jag ha denna hund. Vet inte riktigt än mer att jag kan svara att jag har fastnat för den. Jag vet att det är en jakthund men jag tänkte att man kunde på något sätt träna bort det. Men tydligt inte.

Jag skulle vilja ha den som mina sällskapshund där jag springer och går med den, leker mentalt och fysiskt och spåra med den. Jag skulle kunna tänka mig att jaga med den men ytterst ytterst osäkert då jag är enormt okunnig inom det.

Men jag vill ju självklart inte ha denna hund om jag inte kan ge den ett bra och härligt hundliv om det är så YTTERST VIKTIGT för den att jaga och att den skulle bli deprimerad om den inte fick.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Du kommer inte kunna träna bort all jakt ur hunden. Det är dessutom inte snällt mot hunden att ens försöka, det är en jakthund.

Köp en sällskapsras istället.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är med största sannolikhet en hund med STORT viltintresse och som kommer gå med näsan i backen i stort sett hela tiden. Dessutom har münstern en hel del skärpa, så det är defintivt ingen nybörjarhund.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jadu, varför vill jag ha denna hund. Vet inte riktigt än mer att jag kan svara att jag har fastnat för den. Jag vet att det är en jakthund men jag tänkte att man kunde på något sätt träna bort det. Men tydligt inte.

Jag skulle vilja ha den som mina sällskapshund där jag springer och går med den, leker mentalt och fysiskt och spåra med den. Jag skulle kunna tänka mig att jaga med den men ytterst ytterst osäkert då jag är enormt okunnig inom det.

Men jag vill ju självklart inte ha denna hund om jag inte kan ge den ett bra och härligt hundliv om det är så YTTERST VIKTIGT för den att jaga och att den skulle bli deprimerad om den inte fick.

Min åsikt är att det är fel hund för dig, eftersom det är så mycket jakt i den. Jag har ingen erfarenhet av Musterländare, men däremot vorsther som ju är dess släkting. De är mycket aktiva och kräver otroligt mycket om man inte jagar med dem. Att jag skrev, för just dig, så menar jag inget illa, utan att du i flertalet frågor just undrar om du kan ha den lös, om den kommer jaga katten, om det går att få den tillräckligt viltren för dina behov. Jag tror du är orolig för dessa saker och det ska du vara om du köper en hund med så mycket jakt i sig. Därför tycker jag du ska välja en annan hund.

Däremot kan jag tycka att en del är lite "hårda" med sina ord om just jakthundar. Labrador och goldenretriver är ju tex fågelhundar men används lika mycket till andra aktiviteter som inte innebär jakt. Man får titta lite på rasens egenskaper också. Känner många som har Jack russel utan att ta ner dem i gryt för att de är grythundar. De mår bra och aktiveras på andra sätt:) Själv har jag en schnauzer, som tillhör gårds och råtthundar. Jag har varken en gård eller råttor i lägenheten ;-)

De flesta raser har ju någon form av "specialitet" de är avlade för, men man kan ändå aktivera dem på olika sätt så att de mår bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är med största sannolikhet en hund med STORT viltintresse och som kommer gå med näsan i backen i stort sett hela tiden. Dessutom har münstern en hel del skärpa, så det är defintivt ingen nybörjarhund.

Håller med dig, men påpekar att TS inte är nybörjare på hund enligt första inlägget;)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag tycker du ska se dig om efter någon annan hund. Har själv en blandras med 50% jakt i sig (drever, stövare) och det MÄRKS, hela tiden. Hennes instinkt till att sätta nosen i marken och följa spår eller flyga efter korpar/kaniner/harar hon ser är inget som går att kontrollera. Bor i en stad, finns mycket kaniner, skulle aldrig våga släppa henne lös oavsett hur mycket träning jag hade lagt på lydnad och inkallning. Ser hon en kanin är det jakt som gäller och matte existerar inte längre.

Jag köpte ej denna hund, det gjorde min mamma. Jag har dock tagit över vovven då jag anser mig ge henne ett mer aktivt liv och ett bättre liv.

Tyvärr har inte grenar som agillity fungerat för min, då hon lätt bli distraherad och ska jaga. ALLT! (plastpåsar som blåser förbi är en annan favorit)

Förövrigt är hon westi och papillon.
Westin är ju en grythund "ursprungligen" men används och avlas ju främst för sällskap.

Jag kommer pga. jag inte har något intresse för jakt, aldrig skaffa mig en liknande hund igen. Nu har jag ju henne och med hennes temperament är hon inte en hund som går att omplacera hur som helst.

Hon bodde 2 månader hos en erfaren jägare som föder upp drevers. Men han kunde inte heller få "bukt" på min lilla madame.
Så hon får stanna tills den dag det är dax att lämna jordlivet så att säga.
Men aldrig igen! Avråder dig från att skaffa en jakt hund, finns mycket lämpligare blandningar (eller renrasiga hundar) för det du vill använda din hund till.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Hittade förresten en annons med just den korsningen, är det möjligtvis en av dem?;)
Super söta men utseendet är inte allt!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men jag vill ju självklart inte ha denna hund om jag inte kan ge den ett bra och härligt hundliv om det är så YTTERST VIKTIGT för den att jaga och att den skulle bli deprimerad om den inte fick.

Jakthundar LEVER för att jaga. Det är oftast det enda de verkligen älskar, något som livar upp dem, får dem avslappnade mentalt och får dem att verkligen njuta av livet.

Hunden du tänkt köpa är en jakthund.

Resten kan du kanske tänka ut själv.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är innan du köper hund som du kan skaffa dig så bra förutsättningar som möjligt för att det ska bli lyckat. Sen sitter du där med hunden du har, och får anpassa dina mål till dess förmåga.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så söker du följande i din blivande hund:

- en hund som fungerar bra ihop med din katt
- en hund du kan spåra, träna och ha skoj ihop med
- en hund du kan ha lös och som är samarbetsvillig
- en hund du kan tävla i lydnad
- en hund som behöver och vill ha mycket motion

Tycker inte det låter som att blandrasen du fastnat för har så goda förutsättningar att bli den hund du önskar. Det är olika vad man gillar - en del människor älskar problem och VILL att det ska vara svårt att få hunden dit man vill, tycker lydiga hundar är tråkiga - men de flesta människor vill inte det, utan vill kunna fokusera på att umgås med hunden och vara ute och göra saker istället för att jobba med grundlydnaden hela tiden (missförstå mig rätt, alla måste jobba med grundlydnaden hela hundens liv, men med vissa hundar kommer man aldrig till det roliga man egentligen ville göra).

Jag tror att det finns många andra hundar som bättre uppfyller dina önskemål. En hund som har en stark jaktdrift kommer söka olika sätt att få utlopp för den - oftast sätt som du kanske inte uppskattar. Bättre att ha en hund som naturligt vill och behöver just samma sak som du vill och behöver.

Fundera lite på vilken av punkterna på din lista som är den viktigaste - om det är det här med lydnadsträning/tävling bör du välja en renrasig hund så du är välkommen på tävling när ni är klara för det. Fundera också på storlek och typ av päls så kan du säkert få ett antal bra tips här på vilken ras som skulle passa.

Lycka till med ditt hundköp.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är innan du köper hund som du kan skaffa dig så bra förutsättningar som möjligt för att det ska bli lyckat.

Precis! Det är mycket roligare att ha hund (och roligare för hunden) om man skaffar en hund där man har egenskaperna med sig än egenskaperna mot sig.

Kosmio: Som Red_Chili skriver så är jakt något som jakthundarna verkligen älskar. Att inte jaga med en jakthund är att beröva dem självaste essensen i livet. Hunden blir inte vad man gör den till. Precis som man inte kan forma en människa som man vill så kan man heller inte forma en hund utan att det går ut över hundens väl och vel.

Din perfekta hund finns självklart att få tag i. Börja med att leta efter de egenskaper som du vill ha! Leta efter en bra uppfödare och spara under tiden pengar. Då kommer det nog kommer att bli toppen! :)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag har bekanta som föder upp beaglar och jag älskar verkligen hundar men jag skulle aldrig orka med en beagle. Det är krävande individer med mycket jakt och uppfödda för drevjakt, dvs själv driva ut vilt. Inte apportera och "bara" hämta som vår spaniel utan driva vilt. Att ha en beagle som inte lärt sig jaga "rätt" är ingen höjdare att ha med i skog och mark. Och inte blir det bättre av att man korsar in mer jakt.

Nä, korkad kombo på raser och ingenting som är ett dugg lockande som sällskapshund.

Alla valpar är söta och det finns massor av trevliga hundar som du kan välja på. Köp en sån.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det lär ju med största sannolikhet bli en jaktsugen blandning.. Jag tror att risken är att du inte blir speciellt nöjd.. Tyvärr!
Jag är uppväxt med beaglar, pappa jagade mkt och tog även några kullar. Dom va fullständiga "jaktidioter" allihop. Inte speciellt föriga om man utrycker det milt:)
Münsterländer har vi några jaktkamrater som har och det är också en ren jakthund i mina ögon, dock är den ju kontinental och har ju mer anlag för att vara förigare än en drivande hund. Många av dem är dock ganska skarpa, envetna och de har rejält viltintresse.

Risken är att du får en kort/mellandrivare som hellre jagar än är med dej.
Hade münstern varit blandad med någon fågelhundsras (de är ju i alla fall förigare än beagle) hade det nog varit lite lämpligare som sällskapshund än som nu, blandat med en drivande ras. Jag hade inte köpt den om jag inte ville jaga. Sorry..
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Tack för alla svar!

Jag har kollat på en Alaska Husky hund, men det är ju en draghund, men har den som instinkt att vilja dra? Riktigt fin hundras som jag alltid vilja haft och hittat en annons om en renrasig för 2000kr.

Jag vill ha en hund som
- Kan vara runt katter
- Motionera kraftigt
- Friluftshund
- Lydnadstävling
- Spårning
- Päls spelar inte roll
- Minst 30cm och max 70cm mankhöjd
- Kan släppas lös
- Älskar att leka fysiskt och mentalt
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Tack för alla svar!

Jag har kollat på en Alaska Husky hund, men det är ju en draghund, men har den som instinkt att vilja dra? Riktigt fin hundras som jag alltid vilja haft och hittat en annons om en renrasig för 2000kr.

Jag vill ha en hund som
- Kan vara runt katter
- Motionera kraftigt
- Friluftshund
- Lydnadstävling
- Spårning
- Päls spelar inte roll
- Minst 30cm och max 70cm mankhöjd
- Kan släppas lös
- Älskar att leka fysiskt och mentalt

Det går ju inte att peka ut en speciell ras på de där önskemålen:
Att kunna vara runt katter handlar om lydnad, vad den är van vid från uppfödaren och hur man hanterar det när man får hem valpen, oavsett ras.

Vad är motionera kraftigt? Det kan ju variera väldigt mycket vad man anser är kraftigt, för en draghund så kan det handlar om ett par timmar om dagen i drag, för en cocker spaniel, så kanske en rejäl långpromenad är kraftig motion.
Och vad menar du med friluftshund?

Ska du tävla lydnad så är det bästa att köpa dig en renrasig hund med stamtavla för att kunna tävla på enklast vis.

Spårning beror ju på vad du menar...

Kunnas släppas lös är ju helt och hållet en lydnads fråga oavsett hundras, det finns ingen ras som föds lydig...
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Köper du bara hund efter utseénde?

Huskys är krävande hundar.

Jag tycker du ska leta rätt på ett par raser som passar dig och dina önskemål och sedan kontakta uppfödare inom dom raserna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 451
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 730
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 938
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp