Blandras för 25 papp, någon?

Blandrastik

Trådstartare
Jag tycker det här är en sån skymf mot ärliga uppfödare som är seriösa i sin avel. (Det här inlägget kanske hör till avelstråden) Men hur kan man göra en sån här hemsida, där "Svensson" i princip luras att köpa nåt som låter renrasigt?
*Länk borttagen av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur kan man bli framgångsrik i grenar man inte får tävla i?
"Många labradoodlar från oss har blivit framgångsrika i aktiviteter som spår, sök, agility, som diabeteshundar, assistanshundar, certifierade vårdhundar och framför allt är de trofasta och högt älskade familjehundar."
 
Hur kan man bli framgångsrik i grenar man inte får tävla i?
"Många labradoodlar från oss har blivit framgångsrika i aktiviteter som spår, sök, agility, som diabeteshundar, assistanshundar, certifierade vårdhundar och framför allt är de trofasta och högt älskade familjehundar."
De kanske inte tänker att framgångsrik är samma som att tävla? Att de menar att de är duktiga?
 
Min kompis har en av avelstikarna på foder. På FB ser det ut som om de har egna små utställningar och sånt. Hon är ju nöjd med sin hund i alla fall, men det är ju hennes första så de har inte så mkt att jämföra med.
 
Från Frågor & svar på deras hemsida, "Hur kan labradoodlevalpar kosta så mycket?"

Priset bestämmer varje uppfödare och det handlar mycket om tillgång och efterfrågan. Varför kostar valparna så mycket - det är en fråga som vi aldrig får från valpköpare. Däremot får vi den här frågan med jämna mellanrum från uppfödare av andra hundraser. Alltså från personer som inte ens tänkt köpa en labradoodle, vad den än hade kostat. De är ofta arga över att labradoodle som är blandrashundar kan kosta mer än renrasiga hundar. De lyfter i regel fram att deras hundar borde vara dyrare än blandrashundar. Ett vanligt argument är att de har höga kostnader för att delta i hundutställningar. Så varför höjer de inte priset på sina valpar?

Alla seriösa hunduppfödare lägger ner stora summor och ett omfattande arbete på sina hundar. Det gäller för seriösa uppfödare som har hundar av raser som är registrerade i kennelklubbar (kallas för renrasiga hundar) och det gäller för seriösa uppfödare av raser som ännu inte är registerade i kennelklubbar (kallas för blandraser).

Om man är nöjd med de valpköpare man har och det pris de betalar för de valpar man själv säljer så behöver man väl inte slösa energi på att vara arg på dem som har fantastiska valpköpare och dessutom säljer dyrare (eller billigare) valpar? Kanske behöver man fundera över den egentliga orsaken till att man är arg.

Vi har inte uppfödning av labradoodle som en hobby. Vi har det som ett seriöst arbete och vi samverkar också med de främsta uppfödarna av labradoodle runt om i världen. Vi satsar stort på att kunna erbjuda friska, sunda och vackra labradoodlar till familjer som vill dela sitt liv med en hund av den här fantastiska rasen.

Våra labradoodlar är inte resultatet av en parning mellan en labrador och en pudel. Våra labradoodlar har många generationer av labradoodlar i sitt släktträd (i sin stamtavla). Bara det bästa är gott nog för våra valpar, därför har vi också en hundinstruktör och en erfaren valpskötare anställda. Utöver detta så finns vi själva på heltid hos valparna och tiken som delar vår vardag. Vi vet hur viktiga de första veckorna är för valpens utveckling.

Vi har lokaler inomhus som är anpassade för hundlek och valpträning. Vi har specialutrustad lekpark för hundarna och även en park med lekredskap importerade från USA specialanpassat för valparna. Vi gör omfattande hälsotester på de hanar och tikar som får valpar. Våra valpköpare gör också röntgen på höftleder och armbågar och skickar resultat till oss så att vi kan följa resultat av vår avel i många generationer. Inte bara på avelshundarna utan på alla deras valpar också.

Prissättningen är fri, det gäller för oss och det gäller för alla andra uppfödare. Vi har köpt våra avelshundar för stora summor och vi tycker att de har varit väl värda sitt pris. Andra kanske tycker att det är dyrt, kanske till och med FÖR dyrt. Det tycker inte vi. När bara det bästa är gott nog så är vi redo att betala för det vi får.
 
Jag tycker det här är en sån skymf mot ärliga uppfödare som är seriösa i sin avel. (Det här inlägget kanske hör till avelstråden) Men hur kan man göra en sån här hemsida, där "Svensson" i princip luras att köpa nåt som låter renrasigt?
*Länk borttagen av moderatorn*

Dessutom lätt att mygla med resultat från hälsotester eftersom de inte registreras någonstans utan resultaten skickas till uppfödaren (som sen slänger pappret med dåligt resultat?). Skulle gärna vilja veta statistik på förekomsten av ED, HD och ögonproblem inom labradoodle. Antar att sådan statistik inte finns?
Jag kan inte ens hitta att någon typ av labradoodle-förening finns. Får bara upp Wikipedia-artiklar eller länkar till uppfödare om jag googlar. Om man nu vill att blandrasen ska bli klassad som ras så kanske man ska försöka organisera sig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Fast nu är ju labradoodle ett "känt varumärke" runt jordklotet och blir mer och mer accepterat vad det verkar. Jag har träffat flera här i aus och aldrig hört nåt ont om dom, bara positivt och de hundar jag träffat har vart fina och friska och trevliga...

Men vad vet jag... det är ju bara en handfull av alla tusentals där ute...
 
Fast nu är ju labradoodle ett "känt varumärke" runt jordklotet och blir mer och mer accepterat vad det verkar. Jag har träffat flera här i aus och aldrig hört nåt ont om dom, bara positivt och de hundar jag träffat har vart fina och friska och trevliga...

Men vad vet jag... det är ju bara en handfull av alla tusentals där ute...

Många, många har hopplös päls. Jag vet en ägare som sade att hon lagt mer pengar på hundtrim de få år hon haft sin än jättesumman den kostade i inköp..
 
Jag kan inte ens hitta att någon typ av labradoodle-förening finns. Får bara upp Wikipedia-artiklar eller länkar till uppfödare om jag googlar. Om man nu vill att blandrasen ska bli klassad som ras så kanske man ska försöka organisera sig?
Problemet är väl att hälften hävdar att de inte vill att det ska bli en ras och enbart avlar på renrasiga hundar (alltså alltid pudel+retriever). Dessa hävdar att hundarna är bättre eftersom de är "rena blandraser" och många av dem tycker att doodle+doodle-avlarna är oseriösa.

Doodle+doodle-avlarna verkar också splittrade. Vissa anser det vara en ras "som bara inte registrerats ännu", medan andra tycker att det inte spelar någon roll eller till och med hatar rasbegreppet "för renraser är ju sönderavlade".

Så.. ja. De verkar ju inte speciellt enade. Dessa doodle-uppfödare. Svårt att skapa förening/rasklubb då. :p
 
Problemet är väl att hälften hävdar att de inte vill att det ska bli en ras och enbart avlar på renrasiga hundar (alltså alltid pudel+retriever). Dessa hävdar att hundarna är bättre eftersom de är "rena blandraser" och många av dem tycker att doodle+doodle-avlarna är oseriösa.

Doodle+doodle-avlarna verkar och splittrade. Vissa anser det vara en ras "som bara inte registrerats ännu", medan andra tycker att det inte spelar någon roll eller till och med hatar rasbegreppet "för renraser är ju sönderavlade".

Så.. ja. De verkar ju inte speciellt enade. Dessa doodle-uppfödare. Svårt att skapa förening/rasklubb då. :p

Hade ingen aning om det! Ja då lär det ju inte bli någon ras i alla fall.
 
Stör mig oerhört på att den där familjen har helt fel i sin text om labradoodlens ursprung. De skriver:
Ursprunget till labradoodle är från Australien på 1980 talet då Wally Conron var ansvarig för avel av labradorer till ledarhundsutbildningen. Under en semester till Hawaii mötte han en kvinna som var blind och hennes högsta önskan var att kunna ha en ledarhund. Hennes man var svårt pälsdjursallergisk så hon såg ingen möjlighet att ha hund.

Wally Conron tog det här som en utmaning och tänkte att kanske fungerar det om man utbildar en storpudel till ledarhund åt henne. Han klippte bitar av hår från många storpudlar och skickade till kvinnan men fick varje gång beskedet att maken hade fått allergibesvär. Wally Conron funderade vidare och tänkte att kanske går det att få fram en hund som inte fäller hår men som också är utan pudelns tjocka underull. Det kanske skulle kunna bli en hund med mindre mängd allergen.

Han parade sin bästa labradortik med en storpudel och ur den kullen var det tre valpar som visade sig ha mindre mängd allergen. En av dem utbildades till ledarhund och levde hos kvinnan på Havaii och hennes man fick aldrig några allergibesvär av hunden.

Han åkte inte på nån jävla semester, han blev kontaktad av kvinnan via brev. Det handlade inte det minsta om att hennes man reagerade på alla pudlar och att det magiskt skulle funka bättre om man korsade pudel med labrador (:confused:). Conron ansåg helt enkelt att pudlarna inte gick att träna till ledarhundar (33 försök, alla failade), och därför tänkte han att med pudelns päls och labradorens andra kvaliteter så skulle man få en mer allergivänlig ledarhund. Vilket lyckades då en valp av tre i den första kullen fungerade för mannen. Den hunden lyckades de utbilda och han fick bo med kvinnan på Hawaii. Så det såg ju ut att fungera helt okej. I nästa kull hade tre av tio mindre mängd allergena ämnen så det går väl att säga att det fungerar med ungefär en tredjedel av avkommorna. (Det glömde visst familjen labradoodle nämna...).

Källa till alla mina påståenden? Oh jag vet inte, typ Wally Conron själv. :angel:
Läsvärd intevju med mannen som djupt ångrar skapandet av labradoodlen.
"People ask me 'Aren't you proud of yourself?' I tell them 'No! Not in the slightest.' I've done so much harm to pure breeding and made so many charlatans quite rich."
Hohoho, antar att familjen Höök inte läst detta. ;)

Hade ingen aning om det! Ja då lär det ju inte bli någon ras i alla fall.
Ganska "logiskt" när man tänker på det.
De förstnämnda anser att det inte är en "äkta" doodle om det inte är 50/50. Det kan du ju bara garantera med en pudel-retriever-parning. I följande generationer är generena uppblandade och det blir omöjligt 50/50 - alltså inte en "äkta doodle".

...medan den andra gruppen anser att för att det ska vara "äkta" doodles så ska det bara vara doodles i flera generationer, precis som med vilken renras som helst.
Detta krockar ju ganska rejält.

Fast nu är ju labradoodle ett "känt varumärke" runt jordklotet och blir mer och mer accepterat vad det verkar. Jag har träffat flera här i aus och aldrig hört nåt ont om dom, bara positivt och de hundar jag träffat har vart fina och friska och trevliga...

Men vad vet jag... det är ju bara en handfull av alla tusentals där ute...
Men du kan ju inte veta hur friska de är bara av att träffa dem lite sporadiskt.
Hade du träffat min första hund hade du omöjligt vetat att hans mage var så trasig att han till slut fick avlivas.

"Skaparen" av korsningen säger "There are so many poodle crosses having fits, problems with their eyes, hips and elbows, and a lot have epilepsy."
 
Senast ändrad:
Den höga prislappen är ingenting annat än en statusgrej. Blandningen blir poppis för att den är dyr, precis som fransk bulldog och chihuahua (när den var som populärast). Det handlar inte om priset i sig, det handlar om att man kan visa att plånboken är tjock. Priset fungerar som ett dragplåster, helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 817
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp