Blandras för 25 papp, någon?

Nu har jag inte läst alla era inlägg men som jag skrivit ovan har jag dragit saken lite väl långt och det var ju bra eftersom det blev diskussion. Det jag menar är att det är tråkigt att folk eldar upp både sig själv och varandra och det blir en otroligt hetsig stämning och ibland upplever jag att folk tar till sig åsikter som kanske de egentligen inte har. Ex idag satt vi och diskuterade på jobbet ang att när samtalen börjar handla mest om hur jobbigt det är, chefen är kass mm så spider sig detta som en löpeld och så finns det kanske de som innerst inne inte tycker så men får höra detta så ofta att det blir en sanning till slut. Det jag menar är att hets och skitsnack tenderar att växa i proportion och det var det jag syfttade på i min liknelse, inget annat.

Som jag skrev är tillgång/efterfrågan det som styr priser och själv tycker jag inte att det är konstigt att de som föder upp individer som SKK inte godkänt men ändå är extremt populära tar ut högre pris. Det är ju samma inom hästvärlden, en nyare "ras" kostar ju mer tills marknaden är mättad. Det jag kan tycka är upprörande är aveln av mycket osund avel såsom extremt trubbnosiga hundar, just det har jag mycket svårt att förstå att SKK godkänner. Lidande är inte ok!

Jag har inga som helst problem med ordet blandras utan jag använder det själv ist för labradoodle när folk frågar vilken ras vi ska köpa. För mig är en hund just en hund och inget annat. Jag har även haft både rasrena hästar samt korsningar och det spelar mig ingen som helst roll, för mig är individen mycket mera viktig än vad som står på papperet.
Jag bryr mig om raserna, jag köper inte en BC eller en Tysk jaktterrier som soffprydnad, gör du?
 
Jag har haft två blandraser och båda fick OCD. Bägge var försäkrade men i båda fallen fick jag pröjsa ur egen ficka. Försäkringsbolagen (som har mycket i det finstilta) ansåg att OCD var vanligt i vissa raser och friskrev sig från att pröjsa detta när hälsodokumentation saknades på föräldrarna.
Den första hade Labrador i sig och den andra Schäfer som är raser där OCD inte är helt ovanligt.

Hur ball är det att köpa en hund för 25000-30000 och sen få pröjsa div behandlingar själv? Jag betalade 18 000:- för tikens op 2004. Den lär inte vara billigare idag.

Och hur funkar det med livvärdet på blandraser? Försäkrar ens bolagen upp dessa summor som desigeblandisarna kostar?
Rasrena hundar har ju ett rekommenderat prisspann och sen kommer ev meriter osv till. Man kan ju inte bara segla in på försäkringsbolaget och föräkra sin hund till vilka belopp som helst bara för man själv tycker det är skäligt.
Vet att mina blandisar stod i 0 kronor i livvärde ( de kostade 1500:- resp 2500:-) och på den tiden fanns inget livvärde på blandisar. Men det kanske har ändrats?

Oavsett så har man som blandrasägare ett sämre utgångsläge ur försäkringssynpunkt. Samtidigt har man en hund från okontrollerad avel. En dålig kombination. Nu var båda mina blandraser rätt sjuka av sig så jag har ganska god erfarenhet av hur dåligt skydd man har. Dessa hundar var överlägset mina dyraste hundar trots att jag näst intill fick dem gratis.

Och de här Poo-blandisarna görs dessutom med raser som har en del hälsoproblem som seriösa uppfödare kollar upp.
 
Jag har haft två blandraser och båda fick OCD. Bägge var försäkrade men i båda fallen fick jag pröjsa ur egen ficka. Försäkringsbolagen (som har mycket i det finstilta) ansåg att OCD var vanligt i vissa raser och friskrev sig från att pröjsa detta när hälsodokumentation saknades på föräldrarna.
Den första hade Labrador i sig och den andra Schäfer som är raser där OCD inte är helt ovanligt.

Hur ball är det att köpa en hund för 25000-30000 och sen få pröjsa div behandlingar själv? Jag betalade 18 000:- för tikens op 2004. Den lär inte vara billigare idag.

Och hur funkar det med livvärdet på blandraser? Försäkrar ens bolagen upp dessa summor som desigeblandisarna kostar?
Rasrena hundar har ju ett rekommenderat prisspann och sen kommer ev meriter osv till. Man kan ju inte bara segla in på försäkringsbolaget och föräkra sin hund till vilka belopp som helst bara för man själv tycker det är skäligt.
Vet att mina blandisar stod i 0 kronor i livvärde ( de kostade 1500:- resp 2500:-) och på den tiden fanns inget livvärde på blandisar. Men det kanske har ändrats?

Oavsett så har man som blandrasägare ett sämre utgångsläge ur försäkringssynpunkt. Samtidigt har man en hund från okontrollerad avel. En dålig kombination. Nu var båda mina blandraser rätt sjuka av sig så jag har ganska god erfarenhet av hur dåligt skydd man har. Dessa hundar var överlägset mina dyraste hundar trots att jag näst intill fick dem gratis.

Och de här Poo-blandisarna görs dessutom med raser som har en del hälsoproblem som seriösa uppfödare kollar upp.

På Moderna kan man välja bla "Labradoodle" som "ras"....
 
Tyvärr, nu har du helt fel, jag tar inte åt mig alls. Jag blir öht uppgiven när folk håller på så här oavsett ämne. Men jag har förstått av de inlägg jag läst här och på många andra forum att det är bättre att vara tyst för att få folk att vara ödmjuka verkar komplett omöjligt.
Men alltså ödmjuk- Folk lägger ut rena fakta sedan är det är klart det blir mycket tyckande och tänkande i en diskutionstråd och att folk inte lindar in sina åsikter i bommul på ett diskutionsforum där människor faktisk hänger för att just diskutera och lufta sina åsikter är ju inte så konstigt. Vill man inte veta vad människor annser ska man nog inte hänga på forum.
Så länge folk inte gör personangrepp får man nog räkna med att det är ordentligt högt i tak på ett forum.
 
Som pudelägare undrar jag mest vad det är som gör en labradoodle/cockerpoo/andra pudelblandningar så mycket bättre än de ingående raserna i sig? Det har ingen kunnat svara på. Eller så hävdar man att valparna blir den perfekta 50/50-blandningen och de får bara de positiva sidorna från föräldrarna. Och att korsningar är friskare än renraser.

:banghead:
 
Stöter på både doodles och poos lite då och då och det som märks är ju att det är många eller nästan bara förstagångsägare som köper dessa. De har totalt gått på säljarsnacket från "uppfödarna" om hur lätta, allergivänliga och perfekta hundarna är. De får också veta att man måste kastrera sina hundar, gärna så tidigt som möjligt. När man (jag) frågar varför hunden ska kastreras så svarar de att "Uppfödaren har sagt att man ska göra det" och när man frågar vad de själva tycker så har de ingen aning om varför de vill låta hunden genomgå ingreppet.

En stackars lurad labradoodle ägare fick allt annat än en bra hund; OCD båda armbågar, höftproblem, hudproblem, foder-, kvalster- och gudvetvadför-allergier. Hunden var glad och snäll men alldeles för mycket hund för en sån ägare. Tänk glad, arbetsvillig och ivrig labrador med sprudlande och smart pudel. Allt detta i en kropp som endast höll för koppelpromenader runt huset. Den hunden finns inte längre, togs bort vid 4 års ålder.
 
Det jag kan tycka är upprörande är aveln av mycket osund avel såsom extremt trubbnosiga hundar, just det har jag mycket svårt att förstå att SKK godkänner. Lidande är inte ok!

Jag har inga som helst problem med ordet blandras utan jag använder det själv ist för labradoodle när folk frågar vilken ras vi ska köpa. För mig är en hund just en hund och inget annat. Jag har även haft både rasrena hästar samt korsningar och det spelar mig ingen som helst roll, för mig är individen mycket mera viktig än vad som står på papperet.

Jag är inte det minsta hetsig utan väldigt lugn ska meddelas.

Jag tänker bemöta det här i de argument som står i texten:
1. Apropå att SKK godkänner avel av trubbnosar. Vanligt argument när man är emot renraser, att ta upp där SKK kan tyckas fela. Hur kan de tillåta vissa saker? Bra fråga. Jag är den sista att säga att SKK gör allt rätt, men det är väldigt mycket de inte tillåter. Blandisarna kan avlas precis-hur-som (inga kennelkonsulenter heller som försöker ha koll, där även lagen dras- vem kollar de som avlar fritt?). Hur kan man vilja stötta en avel utan kontroller eller krav öht, om man nu stör sig på en klubb som godkänner en del man inte gillar? Är alternativet "tillåt allt" bättre än "göra sitt bästa och ha ganska mycket regler där en del slipper igenom"? Jag förstår ärligt inte. För övrigt är SKK bland de ledande när det gäller att globalt jobba för sundare avel. Vad gör blandisavlarna för hundar runt om i världen?

2. Häst och hund är ju trots allt väldigt skilda saker. Deras avel likaså.

3. Återigen ett mkt vanligt argument, att individen är viktigare än papperet. Som om "papperet" inte står för någonting. Vilket känns konstigt när det tas upp i samma inlägg som avel av trubbnosar kritiseras. Har man några krav på hälsosam avel är det ju just via papper man går. Kolla syskon föräldrar kusiner farfarsfar.. Sånt är fint att ha på papper.
En annan aspekt med att inte bara se individen är ju att tänka över vilken typ av avel man stöttar. Skulle någon säga att "jag struntar i om det är barnarbetare som slavat ihop den här tröjan eller vuxna med bra villkor för jag ser bara tröjan o inte kvittot" hade man ju idiotförklarat vederbörande. En individ uppstår inte ur ett vakuum. (Därav blir jag också skogstokig på snyftgråtarna som då och då beklagar sig i media över att frallan de köpte för 15 papp ur en koffert på en parkering har blivit avlivad hos vetten, typ 6 veckor gammal o full med mask. De har stöttat en riktigt crappy form av avel som fortgår sålänge folk köper.) Tänk på vilken typ av avel du vill stödja.

Lycka till med framtida hund!
 
Ett tillägg: Den organiserade renrasaveln är väldigt vid och GER därmed hundköparen möjligheten att göra ett val om vilken avel man vill stöda. Vilken ras och vilket avelsmål. Vilken grad av uppföljning av hälsa etc. Det finns vissa minimi-krav på hundhållningen.

Renrasavel behöver inte vara bättre än blandrasavel - men du har så mycket större möjligheter att syna korten. Och när det gäller hund så måste man syna korten - köpet genomförs oftast när hunden är åtta veckor, och hundar bekänner färg och visar vad de går för fysiskt och psykiskt långt senare. Valpen är alltid en lott - och när man spelar på lotteri är det bra att veta hur vinstplanen ser ut.
 
Jag är mest förvånad över att det i regel är samma priser på alla valpar i en ras oavsett meriter/hälsotester på föräldrarna :confused:. Uppfödare som verkar avla på i princip vadsomhelst som går på fyra ben och gör minimum av hälsotester (bara de som absolut krävs) tar samma pris som seriösa uppfödare som har hälsotestat allt och lite till + MH eller BPH fast det inte krävs i vissa raser och har hundar som har tävlat framgångsrikt i någon gren + gått ok på utställning. Jag tänker att har man valpköpare som står på kö så borde man våga sig på att höja priset en aning då efterfrågan är större än utbudet och man troligen lagt mer tid, pengar och energi på sin avel än snittuppfödaren. Samtidigt så vet jag att det ganska hård jantelag och den som skulle sticka ut näsan och ta skäligt betalt efter avelsarbete antagligen skulle få det hett om öronen och risk för en hel del skitsnack.
 
Jag är mest förvånad över att det i regel är samma priser på alla valpar i en ras oavsett meriter/hälsotester på föräldrarna :confused:. Uppfödare som verkar avla på i princip vadsomhelst som går på fyra ben och gör minimum av hälsotester (bara de som absolut krävs) tar samma pris som seriösa uppfödare som har hälsotestat allt och lite till + MH eller BPH fast det inte krävs i vissa raser och har hundar som har tävlat framgångsrikt i någon gren + gått ok på utställning. Jag tänker att har man valpköpare som står på kö så borde man våga sig på att höja priset en aning då efterfrågan är större än utbudet och man troligen lagt mer tid, pengar och energi på sin avel än snittuppfödaren. Samtidigt så vet jag att det ganska hård jantelag och den som skulle sticka ut näsan och ta skäligt betalt efter avelsarbete antagligen skulle få det hett om öronen och risk för en hel del skitsnack.

I min ras varierar priset ganska mycket, mellan 10 000-15 000:-. I den nedre skalan ligger de utställningsavlade valparna och i den övre de arbetsavlande. Konkurransen är stenhårt om valpköparna. Det finns ca 500 registrerade Schäferuppfödare i Sverige (alla inte aktiva och många är små) plus Försvarsmaktens massproduktion som Svenska staten bekostar. Här finns inget utrymme för högre priser. I stället fokuserar de seriösa kennlarna på att få riktigt bra valpköpare som förvaltar hundarna och rasen på bästa sätt med att samarbeta för rasens behållning.
Börjar man pressa priset uppåt går många förare till en annan kennel med en bra kombination på gång, eller importerar. Det finns alltid flera riktigt bra kombinationer på gång i landet.
 
@Voff där kan jag förstå att det svårt, men ni har ju ändå lite variation i prisspannet verkar det som. Är schäfern den enda rasen försvaret avlar på? Känns ju lite osunt konkurransförhållande jämfört med andra raser. Har läst lite förut men är ganska oinsatt men de körde/kör(?) egna tester för sina hundar också och nåt med eget register eller är jag ute och cyklar?
 
@Voff där kan jag förstå att det svårt, men ni har ju ändå lite variation i prisspannet verkar det som. Är schäfern den enda rasen försvaret avlar på? Känns ju lite osunt konkurransförhållande jämfört med andra raser. Har läst lite förut men är ganska oinsatt men de körde/kör(?) egna tester för sina hundar också och nåt med eget register eller är jag ute och cyklar?

Schäfer är enda rasen de har.
Något register har de inte och inga tester heller mer än på avelsdjuren. Numera reggas de som alla andra schäfrar i SKK men de hade reggstopp i 5 år pga att de vägrade göra MH.
 
I min ras varierar priset ganska mycket, mellan 10 000-15 000:-. I den nedre skalan ligger de utställningsavlade valparna och i den övre de arbetsavlande. Konkurransen är stenhårt om valpköparna. Det finns ca 500 registrerade Schäferuppfödare i Sverige (alla inte aktiva och många är små) plus Försvarsmaktens massproduktion som Svenska staten bekostar. Här finns inget utrymme för högre priser. I stället fokuserar de seriösa kennlarna på att få riktigt bra valpköpare som förvaltar hundarna och rasen på bästa sätt med att samarbeta för rasens behållning.
Börjar man pressa priset uppåt går många förare till en annan kennel med en bra kombination på gång, eller importerar. Det finns alltid flera riktigt bra kombinationer på gång i landet.
I min ras tenderar de färgglada/sporthundarna att ligga högst i pris. Tom många oreggade "blocketcollies" ligger högre än arbetskennlarnas valpar i pris.

För oss som håller på med vallning är en valp "värdelös" fram tills det att den är stor nog att visa att den kan hantera djur. Höjer man valppriset tappar man alltså de "bästa" köparna. Å andra sidan stiger unghundarna mycket i pris under första året!
 
I min ras tenderar de färgglada/sporthundarna att ligga högst i pris. Tom många oreggade "blocketcollies" ligger högre än arbetskennlarnas valpar i pris.

För oss som håller på med vallning är en valp "värdelös" fram tills det att den är stor nog att visa att den kan hantera djur. Höjer man valppriset tappar man alltså de "bästa" köparna. Å andra sidan stiger unghundarna mycket i pris under första året!

Samma som för oss då. En ettåring som är röntgad och har MH har ökat med 5000:- utan meriter. Sen klättrar de uppåt.

Märkligt nog så ökar utställingshundarna mer i avelsvärde än arbetshundarna gör i takt med sina meriter. Kan iofs bero på att vilken handler som helst kan ställa hunden men inte alla kan tävla/tjänstebruka en hund hur som helst.
 
I min ras tenderar de färgglada/sporthundarna att ligga högst i pris. Tom många oreggade "blocketcollies" ligger högre än arbetskennlarnas valpar i pris.

För oss som håller på med vallning är en valp "värdelös" fram tills det att den är stor nog att visa att den kan hantera djur. Höjer man valppriset tappar man alltså de "bästa" köparna. Å andra sidan stiger unghundarna mycket i pris under första året!

Ah, så det är nu man ska sälja Floki menar du? :angel:
 

Jag kan förstå att folk vill köpa hundar i den här åldern dock och att dom såklart är värda mer pengar, efter att ha gått och våndas över om hunden potentiellt ens är användbar eller inte. Även om jag gillar att ha valp så har det varit en lång väntan!
 
Jag kan förstå att folk vill köpa hundar i den här åldern dock och att dom såklart är värda mer pengar, efter att ha gått och våndas över om hunden potentiellt ens är användbar eller inte. Även om jag gillar att ha valp så har det varit en lång väntan!
Ja precis! Och om man då köper hund med syftet att ha den till vallning så är väntan nästan oliiiiidlig...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 104
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp