Bukefalos 28 år!

Blåsljud på hjärta

S

skogsfalken

Min snart 3-åriga halvblodsvallack har ett blåsljud på sitt hjärta. Det upptäcktes av en tillfällighet då han undersöktes av veterinär pga en övre luftvägsinfektion. Väntar nu på ultraljud på kliniken i Skara. Någon som har en häst med blåsljud och erfarenhet av detta? :confused:
 
Har den mycket eller lite?
Har den lite så kan hästen fungera som normalt, man ska bara vara lite försiktig för de har lite lättare att dra på sig infektioner.
 
Hejsan!

Vilken otrevlig upptäckt. Förhoppningsvis så betyder dock inte detta något för din hästs framtid.

Ett blåsljud på hjärtat kan betyda vad som helst. Ljudet uppstår då blodet virvlar på ett onormalt sätt i hjärtat eller i något av de stora kärl som leder till/från det.

Blåsljudet kan i vissa fall vara fysiologiskt, dvs inte orsakas av något sjukdomstilstånd i hjärtat, och helt ofarligt. Det kan tillfälligt uppstå pga stress eller värme.

Andra gånger orsakas det av en medfödd missbildning i hjärtat, t ex kan klaffarna mellan ett förmak och en kammare vara "dåligt tillpassade" och inte sluta tätt. Detta påverkar i vissa fall individen negativt eftersom hjärtat hela tiden måste jobba mot ett större motstånd.

Vissa blåsljud osakas av en hjärtmuskelinflammation, ytterligare andra kan uppstå sekundärt till en blodbrist och vara övergående.
 
Är det vanligt?

Min 2 årshingst hade en kraftig infektion i vinter och efter det har han ett blåsljud som jag i dag ska åka och kolla på Slöinge.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Det känns inte särskilt snällt att skriva det, men min förra häst hade blåsljud på hjärtat. Han togs bort drygt en vecka efter att det hade konstaterats.
Kolla med en veterinär var det egentligen innebär för just din häst!
 
jag har blåsljud på hjärtat och det påverkar mig inte ett smack nånsin...men jag är ju ingen häst heller.
Håller tummarna för er.
 
När min häst fick kolik upptäcktes det att hon hade ett blåsljud på hjärtat. Det var ganska kraftigt. Hon buköppnades och efter det var blåsljudet kvar och det slog oregelbundet till en början. Efter 13 dagar på strömsholm var blåsljudet fortfarande kvar. Hon fick iaf komma hem och jag fick ställa in mig på att hon fick bli pensionär efter konvalecensen pga veterinären tyckte att det vore en risk att rida på henne med tanke på hjärtat, hon kunde falla ihop död i morgon eller om fem år.

Efter någon månad var vi tillbaka på Strömsholm då hon hade ett bråck på såret. Veterinären såg riktigt förvånad ut och sa att blåsljudet var betydligt svagare nu. Det hade hon inte trott. Nu blev det så att vi avlivade henne pga av bråcket eftersom jag inte ville att hon skulle behöva opereras igen pga hjärtat och åldern. Men jag vet inte om blåsljudet berodde på koliken eller om det fanns där innan.

Det var min erfarenhet av blåsljud på hjärtat det.

/ Maris
 
Min medryttarhäst(fyra år då) hade blåsljud på hjärtat. Veterinären sa att det antagligen inte var så farligt då det ofta kom och gick hos unghästar. Men hästen fick vila i 2 veckor. Under denna tiden så avmaskade ägaren henne. Häsren hade otroligt mycket mask, hon var nyköpt och den förra ägaren hade nog aldrig avmaskat henne. När veterinären kom tillbaks, så var hästen frisk igen ich blåsljuden borta. Veterinären misstänkte att det var masken som gått på hjärtat.

Detta är antagligen ett undantagsfall men ville ändå berätta!

Hoppas det löser sig med din pålle :smirk:
 
Hej jag har haft en häst som levde i 18år med sitt blåsljud.
Vid väldigt varmt väder blev han lättare trött, men han tävlades i hoppning i några år utan att det påverkade honom
Hans hjärta kollades 2 ggr av vet under hans livstid och det blev aldrig någon förändring. Det var en klaff som inte slog till som den ska. Hoppas att din häst inte har något större fel.
 
På ridskolan fanns det en häst som fick diagnosen blåshjud på hjärtat. Han var vid det tillfället 16 år gammal och hade gått på ridskolan sedan han var fem.
Sedan han fått diagnosen fick han lite lättare arbete, men han var kvar på ridskolan tills han blev 19. Då blev han pensionär och levde tills han var 22.

Själv fick jag samma diagnos 1962. Mitt hjärtfel är troligen medfött och jag har levt med det i alla år utan minsta lilla problem. :D

Immer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Din häst är till synes fullt frisk, men vid en besiktning upptäcker veterinären plötsligt ett blåsljud på hjärtat. Hur orolig bör du bli...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 805
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp