Bli av med dåliga vanor och övningar?

Magiic

Trådstartare
Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en ridskola och går lektioner med allt från nybörjare till mer erfarna ryttare. Hon har innan haft en liten tjej på ca 10 år som ryttare och alltså inte fått så höga krav ställda. Nu när jag börja rida henne har jag problem med det mesta. Hon är bråkig i boxen, vilket hon alltid varit, så det måste jag vänja av, några tips? Men även i ridningen, ibland vill hon inte gå framåt och sparkar bara bakut och bockar. Det MÅSTE jag göra något åt. Fungerar ej att använda spö då blir hon bara ännu värre. Men än så länge har jag bara skrittat de gånger jag ridit då hon bara går att få fram i trav med ledare. I skritten går det inte att driva massor då hon sparka osv då så det är en långsam skritt som inte går att arbeta med. Hon är väldigt dåligt muskler och har inte kommit ut ur fölkroppen än. Behöver tips på konditions- och styrkeövningar som inte inkluderar hinder och är på en annan plats än ridhus eller ridbana. Hon behövs konstant hållas sysselsatt så gärna något där man gör mycket. Gärna inte för komplicerat, kan knappt skänkelvikning, så alltså inga svåra saker.
Tack på förhand!
 
Jag håller med @Sirap i att det låter märkligt.
GÅR det inte att få hästen att trava utan ledare, eller är det du som inte får fram den (men den gör det med erfarna ryttare)?
Jag tycker det borde vara i ridskolans intresse att hästen blir väl grundutbildad och trevlig i både ridning och hantering. Om du inte är så jätterutinerad själv (jag får den känslan när jag läser ditt inlägg) så tycker jag absolut någon ridlärare borde kunna hjälpa dig till rätta.

Vill de inte ge dig bra hjälp för att kunna jobba med ponnyn hade jag nog i ditt läge letat efter en annan medryttarhäst/ponny.
 
Har den inte som 6 åring kommit ur fölkroppen än så ligger det troligen en sjukdom eller skada bakom, möjligen att hästen har en helt annan ålder.

Annars tycker jag inte det är så jätte ovanligt att ridskolehästar/ponnyer blir osäkra när dom blir ensamma utan trygga flocken som dom är vana vid.
 
hur kan en oinriden totalt outbildad häst gå lektioner i verksamhet?
Hade sånna på en ridskola där jag red innan, ridskolechefen (vars egna hästar tidigare använts på lektioner, men hen skulle sluta så dom fasades ut) tyckte det var vansinne och vägrade i början ha med vissa av dom på lektioner, men klubben behövde nya hästar in i verksamheten, och hade väl inte råd med bättre. En av dom kunde efter ett år fortfarande inte gå med på lektioner utan att ledas, den drog iväg i galopp med småbarnen - _- Men den skulle minsann gå lektioner ändå, dom kunde inte ha en häst som bara stog och kostade pengar
 
Hade sånna på en ridskola där jag red innan, ridskolechefen (vars egna hästar tidigare använts på lektioner, men hen skulle sluta så dom fasades ut) tyckte det var vansinne och vägrade i början ha med vissa av dom på lektioner, men klubben behövde nya hästar in i verksamheten, och hade väl inte råd med bättre. En av dom kunde efter ett år fortfarande inte gå med på lektioner utan att ledas, den drog iväg i galopp med småbarnen - _- Men den skulle minsann gå lektioner ändå, dom kunde inte ha en häst som bara stog och kostade pengar
Nä jag vet att det fungerar så på vissa ställen men det FUNGERAR ju inte. Man kan ju inte göra så om man har ens nåt enstaka gram yrkesstolthet i ryggen som ridlärare. Det genererar inte bra ridning, det ger en ökad olycksrisk för eleverna, det stör lektionen för de som blivit tilldelade en rimlig lektionshäst... supertråkigt att det behöver vara så på vissa ridskolor.
 
Nä jag vet att det fungerar så på vissa ställen men det FUNGERAR ju inte. Man kan ju inte göra så om man har ens nåt enstaka gram yrkesstolthet i ryggen som ridlärare. Det genererar inte bra ridning, det ger en ökad olycksrisk för eleverna, det stör lektionen för de som blivit tilldelade en rimlig lektionshäst... supertråkigt att det behöver vara så på vissa ridskolor.
Nej det fungerade verkligen inte, det blev skittråkigt att rida där tillslut, ridskolechefen verkade ge upp och orkade inte ta striden med styrelsen mer. Slutade där så fort hen slutade. Kan ju bara hoppas att den nya lyckades lösa det hela bättre :(
 
Jag skulle ta bort ur verksamheten, framför allt nybörjargrupperna. Sen bara rida ut ett tag med en bra draghjälp. Sen rida privatlektioner :)
Vad är problemet mer exakt i boxen? Låter som den inte trivs med att stå på ridskolan. :down:
 
Förstår jag rätt att du inte kan rida ut? Eller ens promenera ut? Och eftersom du är medryttare antar jag att du inte kan ta bort hästen ur verksamheten.

Att rida för en tränare är ju en bra ide, förutsatt att det är en person som du känner begriper sig på ponnyn. Att bråka med henne tror jag inte leder någon stans. Hellre då göra så enkla saker så hon tycker det är ok.

Utöver lektioner, om vi utgår från att hon är frisk tycker jag du ska försöka ta hjälp av en kompis på en mera utbildad häst. Låt din ponny följa efter den andra hästen, och gör lite olika krumelurer i skritt. Gärna över markbommar om det är ok. Skänkla inte, åk bara med. Beröm henne massor. Ge henne väldigt enkla uppgifter och beröm när det blir rätt. Om du har tur tycker hon att det är tillräckligt motiverande och då kan du öka svårighetsgraden, t.ex. genom att lägga in lite trav eller rida lite utan draghjälp.

Bind upp henne när du borstar, sadlar etc. om hon är besvärlig så att hon inte biter eller sparkar dig.

Om du inte kommer någonvart tycker jag du ska skaffa en annan medryttarhäst. Den här ponnyn är nog mycket förvirrad, tyvärr.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp