Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lejonelle

Trådstartare
Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med?
Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget ansvar för någon annan än mig själv.

Jag tänkte inrikta mig på fonder till att börja med. Det jag har gjort såhär långt är att försöka läsa på och lära mig några ord. Jag har också gjort en sammanställning över alla fonder vi har idag hos olika förvaltare - allt från PPM till de fonder min man ärvde av sin mamma. Hur stor risk, hur stora avgifter, vilken rating de har. Konstaterar att några av våra fonder verkar vara riktiga bottennapp, dyra i avgift och har stått sig sämre än jämförbara fonder hos andra förvaltare. Andra fonder verkar ju riktigt vettiga.

Och så har jag skapat ett konto hos "en stor förvaltare som kan få förbli anonym".

Några saker verkar viktiga i det här spelet:

Att inte ha bråttom utan tänka att jag gör det jag gör på 5-10 års sikt
Att hitta en balans mellan hur stor del av mitt kapital jag placerar i aktiefonder och hur stor del jag placerar i räntefonder (det finns blandfonder som sköter sånt åt mig om jag vill slippa tänka på det)
Att pressa avgifterna genom att välja indexfonder, ska jag betala högre avgift ska jag banne mig ha något för det
Att gå in och köpa vid rätt tidpunkt, att sprida köpen över tid
Att "ta hem vinsten" ibland genom att sälja när det gått bra, placera vinsten i något tryggt i väntan på att börsen går ned, köpa igen när den gjort det

Fortsättning följer...
 
Operation överblick fortsätter. Taggar @Gabbi och @Stereo och hoppas på svar.

Hur borde balansen se ut mellan aktiefonder, rena aktier, räntefonder, blandfonder och "pengar på banken"?

Jag behöver byta ut en del fonder som har höga avgifter utan motsvarande bättre resultat. Då återstår att bestämma om jag ska flytta över innestående medel rakt av eller dela upp det över tid för att sprida risken. Detsamma gäller pengar på konton som jag vill flytta till andra sparformer med bättre avkastning. Synpunkter där?

Och så försöker jag förstå Investeringssparkonto. Maken och jag har idag varsin VP depå hos vår bank. Vad jag förstå kan investeringssparkontot ersätta depåkontot om jag vill. Jag kan också ha kvar depån eller flytta över mitt innehav till en depå hos nätmäklaren.

Vilket är bäst? Är det dumt att ha både depå och ISK, bara dubbla avgifter? Eller finns det fördelar? Kostar det något att flytta över mitt innehav från depån i banken till nätmäklaren? Och hur blir det med skatten, eftersom det är helt olika skatteregler?
 
Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med?
Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget ansvar för någon annan än mig själv.

Jag tänkte inrikta mig på fonder till att börja med. Det jag har gjort såhär långt är att försöka läsa på och lära mig några ord. Jag har också gjort en sammanställning över alla fonder vi har idag hos olika förvaltare - allt från PPM till de fonder min man ärvde av sin mamma. Hur stor risk, hur stora avgifter, vilken rating de har. Konstaterar att några av våra fonder verkar vara riktiga bottennapp, dyra i avgift och har stått sig sämre än jämförbara fonder hos andra förvaltare. Andra fonder verkar ju riktigt vettiga.

Och så har jag skapat ett konto hos "en stor förvaltare som kan få förbli anonym".

Några saker verkar viktiga i det här spelet:

Att inte ha bråttom utan tänka att jag gör det jag gör på 5-10 års sikt
Att hitta en balans mellan hur stor del av mitt kapital jag placerar i aktiefonder och hur stor del jag placerar i räntefonder (det finns blandfonder som sköter sånt åt mig om jag vill slippa tänka på det)
Att pressa avgifterna genom att välja indexfonder, ska jag betala högre avgift ska jag banne mig ha något för det
Att gå in och köpa vid rätt tidpunkt, att sprida köpen över tid
Att "ta hem vinsten" ibland genom att sälja när det gått bra, placera vinsten i något tryggt i väntan på att börsen går ned, köpa igen när den gjort det

Fortsättning följer...

Hur mycket pengar innebär det att vara ekonomiskt oberoende för dig?
Vad är ditt mål?
 
Jag kan nog inte ge dig något direkt råd, det beror på vad du vill och vilken risk du är beredd att ta, bland annat. Däremot kan jag berätta hur jag tänker, men jag är verkligen ingen expert (ännu)!

Kommer tillbaka till tråden lite senare, måste undvika värmedöden :wtf: genom att införskaffa glass, brb...
 
Ekonomiskt oberoende finns det 2 vägar till
1. Du tar väldigt mkt risk och har tur = du kan likväl spela lotto egentligen.
2. Du har väldigt mkt kapital och kan klara dig på en rätt låg avkastning för att överleva på.

I dagsläget så får man nog säga att ett minimum på 10 miljoner i kapital är vad som krävs för att realistiskt överleva på den avkastningen det ger, detta gäller då vid aktiv förvaltning och inte passiv, och då talar vi inte om något lyxliv utan om ett typiskt svennebananliv.

Så, ifall man inte har så mkt kapital så det som kvarstår högt risktagande... genom att handla i instrument som har en hög deltagandegrad eller hävstång.

I slutänden så hamnar man förr eller senare på derivat marknaden, antingen direkt eller indirekt genom tex Bull/Bear certifikat.
 
Operation överblick fortsätter. Taggar @Gabbi och @Stereo och hoppas på svar.

Hur borde balansen se ut mellan aktiefonder, rena aktier, räntefonder, blandfonder och "pengar på banken"?

Jag behöver byta ut en del fonder som har höga avgifter utan motsvarande bättre resultat. Då återstår att bestämma om jag ska flytta över innestående medel rakt av eller dela upp det över tid för att sprida risken. Detsamma gäller pengar på konton som jag vill flytta till andra sparformer med bättre avkastning. Synpunkter där?

?

http://www.rikatillsammans.se/2014/...for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/

http://www.rikatillsammans.se/2014/...alforsakring-eller-ett-investeringssparkonto/

http://www.rikatillsammans.se/2014/...-pengar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-forts-2/

http://www.rikatillsammans.se/2014/...na-pengar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-forts/

http://www.rikatillsammans.se/2014/...ngar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-del-1-av-3/

Jag låter Jans utmärkta blogg besvara några av frågorna.
 
Hur mycket pengar innebär det att vara ekonomiskt oberoende för dig?
Vad är ditt mål?

Tack för frågan. Jag har svårt att uttrycka målet i kronor och ören, det handlar mer om hur långt kan jag komma på c:a 10 år. Då vill maken och jag gå i pension, såpass mycket tidigare att det spelar roll för inkomsten.

Så åt oss säga att, när de passiva inkomsterna är 8000 kr/månad eller mer är målet nått.

(Det finns andra saker än eget sparande som spelar in också, t ex kommer jag att få ett arv någon gång i framtiden. Men förhoppningsvis inte än på länge. )
 
Ekonomiskt oberoende finns det 2 vägar till
1. Du tar väldigt mkt risk och har tur = du kan likväl spela lotto egentligen.
2. Du har väldigt mkt kapital och kan klara dig på en rätt låg avkastning för att överleva på.

I dagsläget så får man nog säga att ett minimum på 10 miljoner i kapital är vad som krävs för att realistiskt överleva på den avkastningen det ger, detta gäller då vid aktiv förvaltning och inte passiv, och då talar vi inte om något lyxliv utan om ett typiskt svennebananliv.

Så, ifall man inte har så mkt kapital så det som kvarstår högt risktagande... genom att handla i instrument som har en hög deltagandegrad eller hävstång.

I slutänden så hamnar man förr eller senare på derivat marknaden, antingen direkt eller indirekt genom tex Bull/Bear certifikat.

Dåså, nu har jag mer tid. Jag blev motiverad av ditt inlägg och började räkna lite. Ekonomiskt oberoende betyder givetvis olika för olika personer, men jag utgick från mig själv och kom fram till X. X är den summa som jag minst vill ha in, skattad och klar i månaden, för att känna att jag har det bra. X x 2 är en dubbelt så stor summa, en som skulle göra att jag inte bara kunde resa en del, utan verkligen kosta på mig. Coolt landställe, hus i Belgien, ny cykel, dyrare och längre resor osv.
Jag utgick ifrån de investeringar och sparande jag redan har, på dessa utgick jag ifrån att de fortsätter att avkasta ungefär så som de gör idag, FÖRUTOM aktier och fonder där jag istället för dagens 30-40% i avkastning backade till mer långsiktigt realistiska 8%.
Sedan lade jag i tanken till de investeringar jag planerar att göra snart, och jag ökade även upp summan på vissa redan befintliga investeringar. Från avkastningen på dessa drog jag av skatt. Kvar blev X x 1,46.
Totala summan investerade pengar i exemplet ovan, en miljon kronor. Resultatet blev högt över vad jag behöver för att ha det bekvämt och en bit på vägen mot X x 2. För att JAG ska vara ekonomiskt oberoende behövs alltså under en miljon av egna investerade pengar. Detta kommer inte ta särskilt många år.
 
Jag fick precis en superintressant jobbförfrågan om ett jobb i London via LinkedIn och blev alldeles för exalterad för att kunna fokusera på att skriva ekonomiinlägg på Buke, men nu tror jag att jag är nere på jorden igen... kanske.

Som jag sa innan är jag ingen expert och jag är fortfarande i början av mitt sparande. Jag har läst på och sparat aktivt på börsen i ungefär ett år, innan dess sparade jag bara på bankkonton. Mitt ekonomiska tänkande, mitt "ekonomiska IQ" som Robert Kiyosaki kanske skulle benämnt det, utvecklas hela tiden.

Precis som @Gabbi diggar jag Jan Bolmesons blogg, och mitt tänk går mot att skaffa mig en variant av en allvädersportfölj. Jag har så pass lång horisont i mitt sparande (20-35 år) att jag tänkte öka andelen aktier till runt 50-60% under de kommande, säg, 15 åren i alla fall. Räknar med några hiskeliga krascher som säkert kommer att vara påfrestande för min beslutsamhet, men jag vet att uthållighet i nästan alla fall lönar sig.

I övrigt testar jag en del olika investeringsformer som inte har med börsen att göra. Det är lite för tidigt ännu att säga hur det går med dem ännu, men det ser bra ut så här långt. Som jag nämnde i pensionstråden har jag också ett par egna projekt som jag hoppas på blir pengagenererade i slutändan, men vad jag satsar mest på just nu är att utbilda mig själv, att utveckla mig själv och mitt tänkande, att lära mig se affärsmöjligheter och att våga agera på dem när de dyker upp. Jag vet att i mitt fall har det historiskt varit mitt eget feltänk (läs: rädsla för att göra fel) som varit min största fiende, och jag jobbar på att kunna släppa rädslan för att göra fel, att misslyckas och att förlora pengar. Har helt enkelt räknat med att jag kommer att få betala en del i läropengar, och att det är okej. :)

Mina inlägg känns väldigt flummiga jämfört med Gabbis tydliga uträkningar, men nu postar jag i alla fall, så det så.
 
Jag vet att i mitt fall har det historiskt varit mitt eget feltänk (läs: rädsla för att göra fel) som varit min största fiende, och jag jobbar på att kunna släppa rädslan för att göra fel, att misslyckas och att förlora pengar. Har helt enkelt räknat med att jag kommer att få betala en del i läropengar, och att det är okej. :)

.

Sådan har jag också varit, och är väl till viss del fortfarande någonstans i ryggmärgen. Cykla i Afrika, inga problem. Ta lån och köpa ett hus; skitfarligt. Men jag kommer över spärrarna, en efter en. Har köpt två hus inom loppet av 18 månader. Börjar inse att saker kan gå fel, att man får göra om och göra rätt då.
 
Dåså, nu har jag mer tid. Jag blev motiverad av ditt inlägg och började räkna lite. Ekonomiskt oberoende betyder givetvis olika för olika personer, men jag utgick från mig själv och kom fram till X. X är den summa som jag minst vill ha in, skattad och klar i månaden, för att känna att jag har det bra. X x 2 är en dubbelt så stor summa, en som skulle göra att jag inte bara kunde resa en del, utan verkligen kosta på mig. Coolt landställe, hus i Belgien, ny cykel, dyrare och längre resor osv.
Jag utgick ifrån de investeringar och sparande jag redan har, på dessa utgick jag ifrån att de fortsätter att avkasta ungefär så som de gör idag, FÖRUTOM aktier och fonder där jag istället för dagens 30-40% i avkastning backade till mer långsiktigt realistiska 8%.
Sedan lade jag i tanken till de investeringar jag planerar att göra snart, och jag ökade även upp summan på vissa redan befintliga investeringar. Från avkastningen på dessa drog jag av skatt. Kvar blev X x 1,46.
Totala summan investerade pengar i exemplet ovan, en miljon kronor. Resultatet blev högt över vad jag behöver för att ha det bekvämt och en bit på vägen mot X x 2. För att JAG ska vara ekonomiskt oberoende behövs alltså under en miljon av egna investerade pengar. Detta kommer inte ta särskilt många år.

Jag är ledsen men du får nog specificera med siffror vad du menar, för det du skrivit har jag ingen möjlighet att ta ställning till ?!
 
Funderade på det, men valde X istället, eftersom det ju faktiskt är min privatekonomi det handlar om. Du får nöja dig med grunddragen, att en miljon kronor, investerade på mitt sätt, räcker till mina dagliga behov årligen och mer därtill.
 
Funderade på det, men valde X istället, eftersom det ju faktiskt är min privatekonomi det handlar om. Du får nöja dig med grunddragen, att en miljon kronor, investerade på mitt sätt, räcker till mina dagliga behov årligen och mer därtill.

Som sagt, det blir stort sätt omöjligt att ta ställning till det då, men jag gör en försök med egna siffror och den där miljonen du nämnde där.

Men för att uppnå en "dräglig" levandstandard, om man utgår från det som de flesta anser därglig så hamnar vi någonstans mellan 200-300k i avkastning per år före skatt ( lågt räknat) dvs en månadslön på 16 600 kr - 25 000 kr .

För att uppnå detta med en miljon i spekulations kapital så krävs det inte helt otippat 20-30 % årlig avkastning, eller mer 21-31 % årlig avkastning om man skall korrigera för minskad köpkraft.

Att uppnå 21-31 % per år är ingen konst med den börsen vi haft på senare tid, men sett på längre tid 10år + är desto svårare, i stort sätt omöjligt skulle jag nästan våga påstå.

Räntepapper som yieldar 20-30 % finns men de är med stor risk givetvis, så det kan man hoppa, om man faktiskt vill ha kvar sina pengar.
Börsen just nu? ja kanske 20 % med tur
Valutor ? nja, svårt om man inte är väldigt aktiv och har mkt tur och tar stora bets på viktiga siffror = mkt risk

Så realistiskt , 5-7 % kanske på lång sikt dvs ca 4200 -5800 kr /månad... inget man blir fet på riktigt.
 
För att uppnå detta med en miljon i spekulations kapital så krävs det inte helt otippat 20-30 % årlig avkastning, eller mer 21-31 % årlig avkastning om man skall korrigera för minskad köpkraft.

Att uppnå 21-31 % per år är ingen konst med den börsen vi haft på senare tid, men sett på längre tid 10år + är desto svårare, i stort sätt omöjligt skulle jag nästan våga påstå.
.

Som jag skrev ovan räknade jag på 8%.
 
Nej, jag räknade med 8% avkastning på den DEL av miljonen som jag investerar i aktiemarknaden. Du missar allt som finns bortom aktiemarknaden i dina inlägg. Jag har aldrig sagt att hela miljonen ska användas för att köpa aktier.
Du missar även all form av hävstångseffekt vad gäller att använda lånade pengar i dina inlägg.

Om din kompis säger att han vill börja gymma så svarar du knappast med en suck och börjar räkna upp vad det kostar med roddmaskin, spinningcykel, skivstång, pilatesrum och bosu? Du råder väl honom att köpa ett gymkort?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp