Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte Kinnevik till utdelningsportföljen idag. Funderar också på att ta in någon bank i portföljen men vet inte vilken bank bara...
 
Idag är det lugnt på jobbet så jag har tänkt en del på det här med utdelningsaktier som ett sätt att trappa ned eller gå i pension tidigare. Eventuellt är det här en dum fråga men jag ställer den ändå.

Säg att målet är att ha så mycket utdelningsaktier som jag behöver för att deras utdelning ska täcka mina löpande utgifter. Det verkar då vara vanligt att tänka att t ex att minst 5 procent av GAV är vad man vill ha i direktavkastning och så köper man varje månad aktier som uppfyller det kravet i lite olika bolag för att få riskspridning. Det blir dels månadssparande och när utdelningarna kommer så återinvesterar man dem i de här aktierna som uppfyller kraven. Över tid blir det några miljoner i portföljen och när 5 procent av aktiekapitalet motsvarar ens önskade årsinkomst så är man i mål - slutar återinvestera utdelningen, lever på den istället och slutar jobba.

Vad jag inte helt hänger med på är varför det verkar populärt att börja köpa utdelningsaktierna redan 10-20 år innan den planerade nedtrappningen/pensionen. Med en sådan lång horisont borde det väl finnas andra aktier, indexfonder etc. som sannolikt ökar mer och snabbare i värde? Så kan man sälja dem och köpa utdelningsaktierna när det börjar närma sig. Eftersom utdelningsaktierna inte är tänkta att säljas utan bara skicka tillbaka 5 procent om året så får man ju inte ens någon nytta av eventuell kursökning utan går plus 5 procent medan börsen i stort snittar på 8.
 
Eftersom utdelningsaktierna inte är tänkta att säljas utan bara skicka tillbaka 5 procent om året så får man ju inte ens någon nytta av eventuell kursökning utan går plus 5 procent medan börsen i stort snittar på 8.
Kom på att man i mitt exempel visst har nytta av kursökningen på så vis att man köpte på sig aktierna när de var billigare. :idea: Men många frågor kvarstår. Hur vet man t ex att just de bolagen fortfarande kommer att dela ut mycket när man väl behöver det? Eller räknar man med att behöva byta mellan utdelningsaktier under vägens gång?
 
Åh, vad skönt att någon mer har Björn Borg! Mina är röda och sorgliga, och jag har tänkt att sälja dem. Nu fick jag nytt hopp! :banana:

Min pappa tipsade mig. Jag kollade lite mer och gillade idéen på fåfänga män som vill ha märkeskalsonger. ;)

Köpte precis innan uppgången och kände mig sååå mallig. Sedan gick det några dagar och så sa pappa åt mig att sälja. Jag protesterade och förklarade att jag köper och behåller.

Sedan dess har de sjunkit. :rofl: Men jag tror ändå på dem långsiktigt, så de blir kvar. :love:
 
Skaffa sparkonto hos Qliro och sedan märkte jag att de minskar räntan från 0,9 % till 0,8 i augusti :cool:

Funderar på att byta till några som man får ränta från första insättningen, för förstår det som att man inte får det från Qliro? :)
 
Skaffa sparkonto hos Qliro och sedan märkte jag att de minskar räntan från 0,9 % till 0,8 i augusti :cool:

Funderar på att byta till några som man får ränta från första insättningen, för förstår det som att man inte får det från Qliro? :)
Varför tror du inte att man får det? Jag var inne här nyss https://www.qliro.com/sv/savings och där "ränta från första kronan".

Jag hade ganska mycket på Collectors konto med fria uttag till nyligen. Nu har jag bara nödvändig buffert där och har lagt in resten av överskottslikviditeten i några lågriskfonder som i alla fall snittar på mellan 2 och 5 procent upp om året och nästan aldrig går ned.
 
Vad har ni för fondfavoriter? Jag har tittat lite på Didner & Gerge Småbolag och Small & Microcap. Hittade också Swedbank Robur Ny Teknik kort innan den började gå ned :( men tittar på den i alla fall och kanske hoppar på igen om den ser ut att vända. Ju mer tid jag lägger på att sätta mig in i aktier, desto mer tänker jag att det verkar enklare att lämna beslutsfattandet till proffs.
 
Vad har ni för fondfavoriter? Jag har tittat lite på Didner & Gerge Småbolag och Small & Microcap. Hittade också Swedbank Robur Ny Teknik kort innan den började gå ned :( men tittar på den i alla fall och kanske hoppar på igen om den ser ut att vända. Ju mer tid jag lägger på att sätta mig in i aktier, desto mer tänker jag att det verkar enklare att lämna beslutsfattandet till proffs.
Jag gillar Spiltans fonder.
 
@Trissa och @starcraft Vilka av dem gillar ni bäst? Och varför?

Passar på att tillägga att jag nu har 95 procent av Avanza-kapitalet i IKC Avkastningsfond, Carnegie Corporate Bond A och Spiltan Räntefond Sverige. De går uppåt mer eller mindre långsamt men stadigt. Claes Hemberg rekommenderade dem och kallade dem "räntetrippeln". Jag kör på dem tills övriga alternativ blir billigare eller jag börjar acceptera högre risk.
 
Varför tror du inte att man får det? Jag var inne här nyss https://www.qliro.com/sv/savings och där "ränta från första kronan".

Jag hade ganska mycket på Collectors konto med fria uttag till nyligen. Nu har jag bara nödvändig buffert där och har lagt in resten av överskottslikviditeten i några lågriskfonder som i alla fall snittar på mellan 2 och 5 procent upp om året och nästan aldrig går ned.

Okej! Såg inte så ut på mitt sparkonto men då behåller jag det. :)
 
@Trissa och @starcraft Vilka av dem gillar ni bäst? Och varför?

Passar på att tillägga att jag nu har 95 procent av Avanza-kapitalet i IKC Avkastningsfond, Carnegie Corporate Bond A och Spiltan Räntefond Sverige. De går uppåt mer eller mindre långsamt men stadigt. Claes Hemberg rekommenderade dem och kallade dem "räntetrippeln". Jag kör på dem tills övriga alternativ blir billigare eller jag börjar acceptera högre risk.
Jag har också den där investment aktiefonden. Den har haft en bra utveckling, även om senaste månaden gått trögt, men det har å andra sidan de flesta andra också gjort. Jag gillar att det är hög risk eftersom jag sparar på lång horisont och pengar jag inte behöver. Och så är det låg avgift, sånt gillar jag. Och målet är högre avkastning än index till lägre kostnad och sånt känns ju trevligt. Sen är jag sugen på deras högräntefond där jag tänkt lägga in pengar jag mer troligen på sikt är i behov av, men som ett alternativ till sparkonto sas och deras räntefonder ser bättre ut än de flesta tycker jag. Jag har aktiefond stabil och deras räntefond på bevakning oxå, men inte riktigt bestämt hur jag känner där. Kan tänka mig att en liten del får hamna på aktiefond stabil också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp