Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vad (nästan) alla mina aktier och fonder går minus nu. :down: Jag blir ju deppig varje gång jag loggar in på Avanza.

Ni som kan det här, är det alltid såhär sommartid? Jag får ju lite ångest och glömmer helt bort att jag får/fått utdelning på aktierna också. :p
 
Fy vad (nästan) alla mina aktier och fonder går minus nu. :down: Jag blir ju deppig varje gång jag loggar in på Avanza.

Ni som kan det här, är det alltid såhär sommartid? Jag får ju lite ångest och glömmer helt bort att jag får/fått utdelning på aktierna också. :p

Känner precis likadant, usch o blä. Hoppas det vänder snart!
 
Enda lösningen är att inte logga in på ett tag. :angel:

Jag måste logga in en gång i månaden för att köpa fonder. Jag har inte fattat hur det ska sköta sig själv?? Man skulle tydligen kunna programmera in köp så man slipper göra det manuellt varje månad men hur fasen då?
 
Jag måste logga in en gång i månaden för att köpa fonder. Jag har inte fattat hur det ska sköta sig själv?? Man skulle tydligen kunna programmera in köp så man slipper göra det manuellt varje månad men hur fasen då?

:rofl: Ja du... Själv älskar jag att shoppa, så inte fasiken vill jag att det sköts automatiskt. :p
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag måste logga in en gång i månaden för att köpa fonder. Jag har inte fattat hur det ska sköta sig själv?? Man skulle tydligen kunna programmera in köp så man slipper göra det manuellt varje månad men hur fasen då?
Månadsspara :up: det står rätt instruktivt om du går in under vanliga frågor och svar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag har också den där investment aktiefonden. Den har haft en bra utveckling, även om senaste månaden gått trögt, men det har å andra sidan de flesta andra också gjort. Jag gillar att det är hög risk eftersom jag sparar på lång horisont och pengar jag inte behöver. Och så är det låg avgift, sånt gillar jag. Och målet är högre avkastning än index till lägre kostnad och sånt känns ju trevligt. Sen är jag sugen på deras högräntefond där jag tänkt lägga in pengar jag mer troligen på sikt är i behov av, men som ett alternativ till sparkonto sas och deras räntefonder ser bättre ut än de flesta tycker jag. Jag har aktiefond stabil och deras räntefond på bevakning oxå, men inte riktigt bestämt hur jag känner där. Kan tänka mig att en liten del får hamna på aktiefond stabil också.
Tack! Jag missade det här förut men det var ju en ingående beskrivning. :)
 
Funderar på hur stor del av min löneökning jag ska lägga på mitt långsiktiga sparande, detta då jag fick en ganska stor ökning (vi pratar över 2000kr/månad). Vill ju njuta av livet nu med.
 
För att låta tråkig, - spara mist 1000 spänn till i månaden på börsen. Resten "roar" du dig med alternativt sätter in på vanligt sparkonto och använderer till semester och dylikt
 
Jag har räknat ut att om allt fortsätter i samma takt (lön, sparande, utgifter, börsen) så skulle jag kunna bli "pensionär" om 13 år. :D Nu är jag tveksam till om jag skulle gå i pension då, eller bara gå ned i arbetstid, men det är roligt att ha en slutsiffra.

Sedan lär det väl ändå inte bli så. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp