Bli med katt? Funderingar...

Isolfur

Trådstartare
Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi hade blev överkörd vid två års ålder (:cry:) så har jag varit utan kisse, i ständig saknad. Vi tog en trevlig maine coon på prov förra året men han trivdes inte med våra hundar så nu stortrivs han som ensamkatt hos min pappa istället.

Under våren så kommer jag flytta hemifrån och har då möjligheten att skaffa katt igen, men blir inte riktigt klok på vad för katt det är som passar mig?

  • Kommer bo i lägenhet på markplan, ute på landet. Lugna grusvägar närmast men en större väg lite längre bort. Inte jättestor lgh men öppen planlösning och mycket möjligheter till aktivering och berikning.
  • Möjligheter till att göra en inhägnad utanför dörren, om den kan kattsäkras är osäkert.
  • Kan tänka mig att gå med kisse i sele, eller att kisse hänger med ner till stallet, promenerar med vovven, är med ute och solar/fikar/myser/kollar på fåglar osv.
  • Vill helst inte ha katten ute utan uppsikt. Vill inte riskera att en älskad familjemedlem blir överkörd igen. Grannarna har dessutom utekatter, gissar att slagsmål är rätt vanligt?
  • Har en energisk unghund. Hon har träffat på lite katter och skulle säkert kunna bli jättebra kompis med en katt, förutsatt att katten inte springer utan vågar ge henne en smocka om hon blir för odräglig. :p
  • Kommer plugga hemifrån och mestadels vara hemma, iväg och jobba litegrann. Handlar då om några timmar åt gången ett par tre gånger i veckan, inte kl 8-16 eller så.
Så vad för kisse skulle kunna passa? Vill ha en social och väldigt kontaktsökande katt, gärna en som kommer fram och kräver gos! :D Har träffat en hel del maine coons och tycker dom är jättegoa. Hur mycket pälsvård får man vara beredd på? Tycker man läser att pälsen är lättskött men gissar att man måste räkna med att kamma ur pälsen och reda ut tovor? Pälsvård är det värsta jag vet. Hälsa? Tycker jag hört om HD?

Har kollat runt på hemsidorna till katthemmen häromkring och antingen så är de väldigt dåliga på att uppdatera eller så har de väldigt lite katter inne (vilket väl är bra). De vuxna katter de har verkar vara försiktiga och skygga och känns inte så passande till en framfusig unghund. Kattungar verkar de inte ha alls, de kanske går åt snabbt...?

Har ni några rekommendationer på raser? Andra tips? Jag har gjort misstaget att kolla på blocket och där hittar man ju en hel hög av huskatter. Är det helt dumt att köpa en kattunge från en privatperson som bara "råkat" få en kull sådär? När det kommer till hundar så skulle jag aldrig ens tänka tanken, men när det gäller katter så är jag inte det minsta intresserad av utställning och avel och då är prisskillnaden rätt stor mellan en huskatt och en raskatt. Samtidigt så vill jag inte stötta oseriös avel när det redan finns så många katter som söker hem... Skulle man kunna mejla lite uppfödare och se om dom har några omplaceringar kanske?

Alla tips mottages tacksamt :bow:
 
Tja, jag vill återigen slå ett slag för en vuxen omplacering om det inte finns något passande på katthemmen (iofs så får ju honor inte kullar på vintern så det är säkert därför det inte finns några just nu, vänta till augusti-sept när det är knökfullt, suck!) Du vet precis vilken katt du får, att den är ok med hundar, trivs inomhus - och nej, som du beskriver din nya boendesituation skulle jag inte ha utekatt - och en äldre kastrerad katt vandrar inte iväg lika lätt. Inhägnad kattgård och promenader med katt och hund är jättebra, och koppelpromenader är kul även om promenaderna sker på kattens villkor. Att gå fot är inte direkt Nikitas styrka sas. ;)

Vad gäller Blocket och genom att köpa kattungar stödja BYB så nejenejnej! Om du ska köpa från blocket, kräv att ägaren ska veta vem pappakatt är och att båda föräldrarna hälsokollats, att katten ska vara försäkrad, vaccinerad x 2, vet besiktigad högst sju dagar innan köpet. Det är skälet till att en raskatt kostar mer. Dvs, skillnaden i pris du betalar för en ras v huskatt är inte att du kan ställa ut den (även huskatter ställs ut fö) och en mycket liten minoritet av raskatter ser någonsin en utställning, utan att du vet att katten fötts upp på rätt sätt, mammakatt har fått den vård hon behövt, pappa har valts ut omsorgsfullt så inte inavelsgraden är för stor, båda föräldrarna har genomgått scanning och övriga tester för genetiska defekter. Jag vet inte en enda seriös raskattsuppfödare som går med vinst, går det jämt upp så blir man glad liksom.

Gå för guds skull inte på alla dess idiotiska 12.5% MC, 15.3% perser osv. Ffa inte om det skrivs att det är en Norsk skog(s)katt. Eller att föräldrarna är renrasiga men saknar stamtavla och din katt därför är en raskatt. Alla katter utan stamtavla är hus/bondkatter spelar ingen roll hur blåblodiga deras föräldrar är. Det blir otroligt löjligt när man ser att säljare på blocket framhåller att katterna är rumsrena (no shit, det ska alla kattungar vara när de är redo att lämna mamma och i princip alla är det när de börjar äta riktig mat) och avmaskade. Återigen otroligt onödigt om det handlar om innekatter och ska inte framhållas som något som gör att 'uppfödaren' framstår som seriös.

Plus med en vuxen omplacering är den stora, stora, fördelen, att du slipper slyngeltiden. Det brukas ju allmänt rekommenderas att man tar två kattungar om man inte redan har en katt pga att de behöver så mycket uppmärksamhet och energi att en stackars människa inte orkar med. Många vuxna katter däremot föredrar att vara ensamkatter just som er MC.

Jag har en omplacerad fd avelskatt vilket känns bra just pga att hon testats och scannats för allting och jag vet att hennes familj också gjort det. Jag ville ha en ensamkatt och det ville Nikita också innerligt. Jag visste att hon gillade hundar - hennes uppfödare föder också upp hundar - vilket var bra eftersom min pappa hade en hund jag passade. Vad gäller pälsvård ska jag inte säga någonting eftersom min katt är burma och inte kräver någon pälsvård alls (en sanning med modifikation eftersom hon behöver borstas igenom någon gång i månaden när det är fällningstid) och inte fäller. Jag personligen skulle bli galen av att ha en semi-långhårig :p

Ras? Tja, jag gillar de mer livliga och sociala, 'klisterkatterna' men de är inte för alla. Vill du ha en goskrävare utan behov av mycket pälsvård ja då skulle jag definitivt kolla på kat 3 och 4. Jag är burmafrälst och burmor i allmänhet går mycket bra tillsammans med hundar och beskrivs ofta som de mest hundlika kattrasen. Men de är också eh, dominanta, särskilt honorna, hanarna brukar vara lite mer laid back men de trivs säkert med energisk hund som kompis så snart hunden vet sin plats i flocken! :D

Jag skulle gå på en utställning, kolla runt lite, utställare ääääälskar att prata om sin ras se vad du gillar och sedan kanske prata med uppfödare och kontakta rasringen att du är intresserad av en omplacering. Men man får vara på hugget eftersom omplaceringar är eftertraktade. Dessutom är priset på omplacering mycket lägre än hos en kattunge.

Lycka till!
 
Tja, jag vill återigen slå ett slag för en vuxen omplacering om det inte finns något passande på katthemmen (iofs så får ju honor inte kullar på vintern så det är säkert därför det inte finns några just nu, vänta till augusti-sept när det är knökfullt, suck!) Du vet precis vilken katt du får, att den är ok med hundar, trivs inomhus - och nej, som du beskriver din nya boendesituation skulle jag inte ha utekatt - och en äldre kastrerad katt vandrar inte iväg lika lätt. Inhägnad kattgård och promenader med katt och hund är jättebra, och koppelpromenader är kul även om promenaderna sker på kattens villkor. Att gå fot är inte direkt Nikitas styrka sas. ;)

Vad gäller Blocket och genom att köpa kattungar stödja BYB så nejenejnej! Om du ska köpa från blocket, kräv att ägaren ska veta vem pappakatt är och att båda föräldrarna hälsokollats, att katten ska vara försäkrad, vaccinerad x 2, vet besiktigad högst sju dagar innan köpet. Det är skälet till att en raskatt kostar mer. Dvs, skillnaden i pris du betalar för en ras v huskatt är inte att du kan ställa ut den (även huskatter ställs ut fö) och en mycket liten minoritet av raskatter ser någonsin en utställning, utan att du vet att katten fötts upp på rätt sätt, mammakatt har fått den vård hon behövt, pappa har valts ut omsorgsfullt så inte inavelsgraden är för stor, båda föräldrarna har genomgått scanning och övriga tester för genetiska defekter. Jag vet inte en enda seriös raskattsuppfödare som går med vinst, går det jämt upp så blir man glad liksom.

Gå för guds skull inte på alla dess idiotiska 12.5% MC, 15.3% perser osv. Ffa inte om det skrivs att det är en Norsk skog(s)katt. Eller att föräldrarna är renrasiga men saknar stamtavla och din katt därför är en raskatt. Alla katter utan stamtavla är hus/bondkatter spelar ingen roll hur blåblodiga deras föräldrar är. Det blir otroligt löjligt när man ser att säljare på blocket framhåller att katterna är rumsrena (no shit, det ska alla kattungar vara när de är redo att lämna mamma och i princip alla är det när de börjar äta riktig mat) och avmaskade. Återigen otroligt onödigt om det handlar om innekatter och ska inte framhållas som något som gör att 'uppfödaren' framstår som seriös.

Plus med en vuxen omplacering är den stora, stora, fördelen, att du slipper slyngeltiden. Det brukas ju allmänt rekommenderas att man tar två kattungar om man inte redan har en katt pga att de behöver så mycket uppmärksamhet och energi att en stackars människa inte orkar med. Många vuxna katter däremot föredrar att vara ensamkatter just som er MC.

Jag har en omplacerad fd avelskatt vilket känns bra just pga att hon testats och scannats för allting och jag vet att hennes familj också gjort det. Jag ville ha en ensamkatt och det ville Nikita också innerligt. Jag visste att hon gillade hundar - hennes uppfödare föder också upp hundar - vilket var bra eftersom min pappa hade en hund jag passade. Vad gäller pälsvård ska jag inte säga någonting eftersom min katt är burma och inte kräver någon pälsvård alls (en sanning med modifikation eftersom hon behöver borstas igenom någon gång i månaden när det är fällningstid) och inte fäller. Jag personligen skulle bli galen av att ha en semi-långhårig :p

Ras? Tja, jag gillar de mer livliga och sociala, 'klisterkatterna' men de är inte för alla. Vill du ha en goskrävare utan behov av mycket pälsvård ja då skulle jag definitivt kolla på kat 3 och 4. Jag är burmafrälst och burmor i allmänhet går mycket bra tillsammans med hundar och beskrivs ofta som de mest hundlika kattrasen. Men de är också eh, dominanta, särskilt honorna, hanarna brukar vara lite mer laid back men de trivs säkert med energisk hund som kompis så snart hunden vet sin plats i flocken! :D

Jag skulle gå på en utställning, kolla runt lite, utställare ääääälskar att prata om sin ras se vad du gillar och sedan kanske prata med uppfödare och kontakta rasringen att du är intresserad av en omplacering. Men man får vara på hugget eftersom omplaceringar är eftertraktade. Dessutom är priset på omplacering mycket lägre än hos en kattunge.

Lycka till!

Tack för ett jättebra svar! :)
Då blir det definitivt en raskatt från en seriös uppfödare, om jag inte hittar någon passande katt på ett katthem! Burmorna låter väldigt intressanta dom ska jag kika närmre på!

Har jag förstått rätt om raskategori 3 är "tung och medium typ" och kat 4 är "orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar"?
Har framförallt fastnat för bengal, ocicat och abessinier, låter det som att någon av dessa raser skulle passa? Det lilla jag har läst mig till så tycker jag de verkar rätt lika i temperamentet?

Ska definitivt kolla upp om det finns några utställningar här i närheten framöver :)
 
Tack för ett jättebra svar! :)
Då blir det definitivt en raskatt från en seriös uppfödare, om jag inte hittar någon passande katt på ett katthem! Burmorna låter väldigt intressanta dom ska jag kika närmre på!

Har jag förstått rätt om raskategori 3 är "tung och medium typ" och kat 4 är "orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar"?
Har framförallt fastnat för bengal, ocicat och abessinier, låter det som att någon av dessa raser skulle passa? Det lilla jag har läst mig till så tycker jag de verkar rätt lika i temperamentet?

Ska definitivt kolla upp om det finns några utställningar här i närheten framöver :)

Mmm, exakt. korthårig med något undantag, hallå uppfödare som har bättre koll på det? Bengaler kräver väldigt mycket har jag förstått av ägare, de har en otrolig energi och är kanske inte världens största knäkatter. Men som sagt, undantag finns alltid, därav också fördelen med en vuxen omplacering :) @cirkus har en abby har jag för mig så hon kan säkert berätta mer om de och kusinrasen somali för dig.
 
Jag har en somali, syskonras till abessinier! De har lite längre päls än abyn men kräver ändå ingen särskild pälsvård, jag grejar bara med honom inför utställningar.

Min är två år idag och en väldigt härligt liten katt. Han är pigg och aktiv - men också extremt kelig. Det är lite på eller av. Gosa NU så har man katt i ansiktet. Leka NU så är han överallt. Han är nyfiken och är gärna med och kollar på vad jag pysslar med.

En hantverkare som var här beskrev honom som en liten lustig brun katt.
 
Tack för ett jättebra svar! :)
Då blir det definitivt en raskatt från en seriös uppfödare, om jag inte hittar någon passande katt på ett katthem! Burmorna låter väldigt intressanta dom ska jag kika närmre på!

Har jag förstått rätt om raskategori 3 är "tung och medium typ" och kat 4 är "orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar"?
Har framförallt fastnat för bengal, ocicat och abessinier, låter det som att någon av dessa raser skulle passa? Det lilla jag har läst mig till så tycker jag de verkar rätt lika i temperamentet?

Ska definitivt kolla upp om det finns några utställningar här i närheten framöver :)


Maine coon skrev du i första inlägget, har du övergivit dem för orientalerna? :cool: :D

@MJLee har skrivit utmärkt. Har inget att tillägga där. Titta du runt på SVERAKs hemsida, någon utställning, och kolla vilka uppfödare du har i närheten om du hittar någon speciell ras. Rex:arna kommer du säkert gilla om du vill ha en mer intensiv katt.

Annars - såklart - katthem! Det behövs människor som adopterar, hemmen har ofta både kattungar och vuxna beroende på var du bor. Du kan få hjälp med matchning och kanske kan du ta två på en gång.

Jag har britter, är mycket nöjd med mina två som passar utmärkt som innekatter med uteprivilegier - ena fröken pratar och är väldigt social, andra fröken vill gärna klappas en stund men sedan ligga tre meter bort och vara dekorativ vaktkatt. :laugh:

 
Maine coon skrev du i första inlägget, har du övergivit dem för orientalerna? :cool: :D

@MJLee har skrivit utmärkt. Har inget att tillägga där. Titta du runt på SVERAKs hemsida, någon utställning, och kolla vilka uppfödare du har i närheten om du hittar någon speciell ras. Rex:arna kommer du säkert gilla om du vill ha en mer intensiv katt.

Annars - såklart - katthem! Det behövs människor som adopterar, hemmen har ofta både kattungar och vuxna beroende på var du bor. Du kan få hjälp med matchning och kanske kan du ta två på en gång.

Jag har britter, är mycket nöjd med mina två som passar utmärkt som innekatter med uteprivilegier - ena fröken pratar och är väldigt social, andra fröken vill gärna klappas en stund men sedan ligga tre meter bort och vara dekorativ vaktkatt. :laugh:

Alltså jag har ju träffat kanske 15-20 maine coons, och alla har varit helt underbara :love: Det är pälsen som får mig att tveka, pälsvård är verkligen det värsta jag vet och har redan en hund som behöver en del pälsvård...

Ska höra med katthemmen häromkring, ser väldigt tomt ut på deras hemsidor men de är kanske bara dåliga på att uppdatera när de har katter som behöver nya hem.

Nu blev det jobbigt, har ju träffat några devon rex som jag verkligen tyckte om... Och finns tydligen minst tre aktiva uppfödare av rex i den lilla staden där jag bor... Tycker kattuppfödare att det är oförskämt om man mejlar och frågar om man får komma och hälsa på och se hur katterna är i hemmiljö, eller är det helt normalt när man är intresserad? :D

Britterna är ju också coola, har aldrig tänkt på dom som min typ av katt så det får jag nog undersöka närmre!
 
Hoppar in i tråden med typ samma undran som ts. Kan jag ha katt?
Ska flytta till lägenhet på 75kvm, öppen planlösning, marklägenhet på landet och 70 väg ca 80m bort (där de flesta håller 80-90kmh :/).
Finns 2 kattungar på gården redan som mest ska vara stall katter i framtiden. så kan ju alltid lura in dem i lägenheten.
Men man vill ju ha en egen gosig päls boll att kunna prata med när man går runt i sin ensamhet i lägenheten..
Men tycker inte att katter ska bo inne 24/7, det är inget liv enligt mig :/. De ska få gå ut och komma in som de vill :).
Men så är det ju då de blivande stall katterna som det kanske kan bli bekymmer med, revir bråk tänker jag.. om man inte tar in alla i lägenheten den första tiden så de får bo ihop sig lite.

Är ju en vuxen katt jag funderar på att ta hem.. ingen aning om det ska bli ngt ras aktigt då jag bara haft bonnkatter..
 
@Isolfur
Jag vill bara slänga in ett litet ord om att pälsvård inte måste vara hemskt! :) Många har positiva upplevelser av den så kallade Mirakelkammen, och då har katter som hatar pälsvård börjat älska att bli kammade.

Min skogis ÄLSKAR denna kam - hon brukar komma springandes när hon hör att jag bara råkar peta på den. För mig och henne har pälsvården blivit en riktig mysstund. :love: Och då ogillade hon att bli kammad/borstad innan inköpet av denna.

Nu är ju alla katter individer, så det är ju ingen garanti att din katt skulle gilla denna kam. Men som jag har förstått det så har många haft liknande upplevelser som jag.

För övrigt skulle jag kunna slå ett kast för den norska skogkatten (som är den mest underbara rasen i hela världen, såklart), men jag tycker att det låter som att ditt hjärta vill ha en maine coon, så jag låter bli. :D
 
Alltså jag har ju träffat kanske 15-20 maine coons, och alla har varit helt underbara :love: Det är pälsen som får mig att tveka, pälsvård är verkligen det värsta jag vet och har redan en hund som behöver en del pälsvård...

Ska höra med katthemmen häromkring, ser väldigt tomt ut på deras hemsidor men de är kanske bara dåliga på att uppdatera när de har katter som behöver nya hem.

Nu blev det jobbigt, har ju träffat några devon rex som jag verkligen tyckte om... Och finns tydligen minst tre aktiva uppfödare av rex i den lilla staden där jag bor... Tycker kattuppfödare att det är oförskämt om man mejlar och frågar om man får komma och hälsa på och se hur katterna är i hemmiljö, eller är det helt normalt när man är intresserad? :D

Britterna är ju också coola, har aldrig tänkt på dom som min typ av katt så det får jag nog undersöka närmre!


Äsch... Ring och fråga om du får komma på besök iaf. De kan ju inte säga mer än nej. ;) Min väninna har devons, små apor som klättrar omkring och styr hela hennes liv. :devil: Men visst är de härliga!

Britterna är lugnare, men kräver också viss pälsvård - de har mängder med underull. Borstar någon gång i månaden normalt, men måste köra jätteborstningar i fällningstider.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 598
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp