Bukefalos 28 år!

Blindpinne och kula

Ah. Då låter det ju helmärkligt att den slits så. Håller med om att ringa tillverkaren då. Förhoppningsvis tänker de till då.
Ja, det var ett bra tips jag fick.

Det var faktiskt en tanke jag fick första gången jag höll i pinnen och såg kulan liksom " kommer inte den slitas rätt fort?"
Svar, med lite mer erfarenhet nu... jo :D:o:angel:
 
Jag tänkte precis fråga om det när jag såg din bild. Jag har ju lärt mig både som bilförare och som väluppfostrad allmänhet att man alltid ska visa hänsyn för VITA pinnar.
Lägger det på minnet, att rödrandigt betyder ännu mer hänsyn. :)
Ja, det är bra, gör gärna det så blir alla som är synskadade OCH hörselskadade glada!:) Det markerar ju det dubbla funktionshindret och att personen har svårt på mer än ett sätt. Inte lätt att veta vad det betyder om man inte har sett det tidigare och det är tyvärr inte så många som vet om det. Men det behövs ju visas att man också hör dåligt, för jag hör tex inte cyklister bakom mig och har klivit ut framför dem många gånger just eftersom jag ändrat riktning utan att veta att de är bakom mig och vill fram. Riktigt otäckt när de tyst susar förbi också utan att jag hört dem alls. För att inte tala om tysta bilar som gör samma sak. Stadsmiljöer är förrädiska många gånger, ibland är bilarna ända inpå utan att jag hört dem och så ser jag dem för att jag av en tillfällighet vänder på huvudet, snacka om chock jag får.
Jag har ju hörapparater, men de tar ju in så mycket ljud och i en stadsmiljö orkar inte min hjärna med alla ljuden så jag väljer ofta att inte använda dem där, jag får så ont i huvudet genast och då stänger min hjärna av och jag får svårt att koncentrera mig på trafiken och att se och hitta rätt. Men även MED hörapparaterna är världen märkligt tyst egentligen, så om du ser någon med röda markeringar på en vit käpp av något slag så är det en hörselskadad person som även har en synskada, eller tvärtom.
Och den personen kan hoppa 7 meter upp i luften om den inte är beredd på vad som händer runt den :D, som jag gjorde för en tid sedan när en hund sprang fram till grinden i sin trädgård och skällde på mig. Min son såg och hörde den redan tidigare, men jag som gick närmast trädgården hade inte hört eller sett den alls förrän den hoppade upp mot grinden och skällde.... Jag slängde mig förskräckt åt sidan rakt ut i gatan. Jäklar i min låda vad jag blev rädd den gången!:o:D
 
Från ett komplett icke insatt perspektiv i användandet osv men borde de inte kunna göra en dämpande del av t.ex. gummi mellan stålkulan och käppen just för att minska vibrationerna?
Vilken tanke! :bow: Ja, borde man inte kunna det? Det måste finnas någon förklaring till varför det inte redan finns det. Kanske att det minskar rörligheten? Eller att kulan blir mindre känslig? Eller att det gör den svårare att använda? Jag vet inte. Lite fjädring i kulan hade ju inte skadat kanske?
 
Ja, det är bra, gör gärna det så blir alla som är synskadade OCH hörselskadade glada!:) Det markerar ju det dubbla funktionshindret och att personen har svårt på mer än ett sätt. Inte lätt att veta vad det betyder om man inte har sett det tidigare och det är tyvärr inte så många som vet om det. Men det behövs ju visas att man också hör dåligt, för jag hör tex inte cyklister bakom mig och har klivit ut framför dem många gånger just eftersom jag ändrat riktning utan att veta att de är bakom mig och vill fram. Riktigt otäckt när de tyst susar förbi också utan att jag hört dem alls. För att inte tala om tysta bilar som gör samma sak. Stadsmiljöer är förrädiska många gånger, ibland är bilarna ända inpå utan att jag hört dem och så ser jag dem för att jag av en tillfällighet vänder på huvudet, snacka om chock jag får.
Jag har ju hörapparater, men de tar ju in så mycket ljud och i en stadsmiljö orkar inte min hjärna med alla ljuden så jag väljer ofta att inte använda dem där, jag får så ont i huvudet genast och då stänger min hjärna av och jag får svårt att koncentrera mig på trafiken och att se och hitta rätt. Men även MED hörapparaterna är världen märkligt tyst egentligen, så om du ser någon med röda markeringar på en vit käpp av något slag så är det en hörselskadad person som även har en synskada, eller tvärtom.
Och den personen kan hoppa 7 meter upp i luften om den inte är beredd på vad som händer runt den :D, som jag gjorde för en tid sedan när en hund sprang fram till grinden i sin trädgård och skällde på mig. Min son såg och hörde den redan tidigare, men jag som gick närmast trädgården hade inte hört eller sett den alls förrän den hoppade upp mot grinden och skällde.... Jag slängde mig förskräckt åt sidan rakt ut i gatan. Jäklar i min låda vad jag blev rädd den gången!:o:D
Bakifrån är knepigt, andra ser ju inte heller pinnen då. Skulle behövts en markering att hänga på ryggen. Men om få känner till vad den rödvita käppen betyder hur skulle man få fram budskapet, och dessutom skilja det från alla varianter av reflexvästar odyl. som andra människor har.
Om det tar tid att bli bekväm att vara ute med pinnen så antar jag en polkagrisrandig sele med varningsskylt är några snäpp värre.:eek::D
 
Tack för svar! :)

Jag har ju en markeringskäpp också och sån har man ju väl mest för syns skull (haha :D ) och det är jättepraktiskt när man behöver lite plats faktiskt. Den pinnen kändes mer min vän än teknikkäppen gör även om det är teknikkäppen jag använder mest numera. Eftersom jag behöver den mest förstås. Jag har ju den man kan fälla ihop så den bara blir lite större än markeringskäppen, men ändå känns den.... jobbig. Jag var benhård med att jag ville ha just den sorten man kan just fälla ihop så den kan bli så liten som möjligt så man kan"gömma" den.... För med den kände jag mig plötsligt så oerhört handikappad. Utan den snubblar jag över saker på marken. Så behovet finns ju absolut där.

Jag har haft den i ca ett halvår, använt den "aktivt i ca 4 månader av den tiden och känner att vi visserligen inte är bästa vänner ännu, men jag är naken utan pinnen nu, jag kan inte riktigt gå utan den för jag vet att den är som mina extra ögon på en pinne. Den har bevisligen hjälpt mig. Jag har snubblat utan den, hade jag använt den som jag skulle gjort hade jag undvikit att trillat. Jag är en envis jäkla klantskalle som stressar fram till tåget som om jag inte har några problem med synen alls, som om jag är som alla andra, för jag hatar det faktum att jag får ta det lite lugnare, lite försiktigare och tänka mig mer för, jag är inte som andra, jag är inte som jag var förr.
Men vi håller ihop, jag och min pinne, jag kom på att dövblinda har röd reflexmarkeringar på sina pinnar och eftersom jag är hörselskadad också så frågade jag om jag fick ha det på min också, och det satte de dit och sedan dess känns det mer "min" och mer "jag" över den.

Jag har hört talas om vandringsvarianten men har inte sett någon sådan. Jag och synpedagogen pratade om att det finns sådana man har när man går mycket i skogen, vilket inte jag gör för tillfället, kanske när jag får valpen till sensommaren, men inte nu i alla fall. Så behovet för sådan har ju inte varit stort. Jag har gått i Sveriges tredje störtsta stad däremot så det har ju slitit mest, kullersten och plattor och asfalt. Jag har bara provat just plast och stål och jag vet inte riktigt vilken jag tycker passar bäst. Jag är osäker!:o

Vad menar du med tekniken? Tänker du på att ha i marken respektive en bit ovanför?

Jag har inte kollat upp SRF faktiskt, men ska göra det. Jag har inte tyckt att jag passar in för jag vet inte vad som är fel på mina ögon heller. Jag har sett att det finns olika inriktningar för vad som är fel osv men jag har ju inte fått någon riktig diagnos ännu utan har mest pissig syn och en del underdiagnoser plus synfältsbortfall de inte vet beror på ännu. Jag känner mig utanför. Senaste budet från ögonläkare var att det mest troligt har neurologisk orsak. På en av gruppträffarna berättade de andra vad de hade för fel på sina ögon och när det var min tur var jag nära att slå ut med händerna och säga "ingen aning" på frågan om vad som fattas mina ögon....

Jag ska i alla fall kolla upp det lite, det är sällan man ser någon med pinne, framför allt någon som åker tåg, som jag, och det är lite trist, jag är väl inte ensam i världen om att försöka ha ett liv och klara mig själv och vara under 80 år. Jag menar, jag har ju till och med förstoringsprogram till datorn så jag kan skriva och läsa på den!!! Det är ju hur fiffigt som helst hur mycket som finns så man kan klara sig hyfsat. Så det borde ju finnas fler som ser dåligt men inte är helt blinda, menar jag.


Du måste ju nudda marken för att känna var du går - det går inte att ha bollen helt ovanför, då kan du ju ramla nedför en trappa. Grejen med att udda marken är att du känner höjdskillnader som trottoarkanter, trappor, hål i asfalten, osv.

Däremot exempelvis hur mycket du pendlar kan variera, hur lång käpp du är bekväm med (även om det finns bestämda ergonomiska mått), och lite sådant. Jag förstår också helt grejen med att kunna fälla ihop käppen och lägga undan den. Både av bekvämlighet och för att liksom symboliskt fälla ihop synskadan och lägga bort den just för tillfället... typ i mötesrummet i egenskap av ordförande eller på jobbet i egenskap av anställd. Är käppen framme tenderar käppen att vara det människor ser och du klassificeras in i gruppen funkis - och kan då t o m ibland avskrivas från det sociala och politiska samtalet.

Angående föreningar så tja, gör det som känns bäst. Jag tycker det är bra att träffa andra i liknande situation. Yrkesverksamma med nedsättningar som komplicerar vardagen på olika sätt. Då kan vi konferera kring det, antingen för att hitta lösningar, eller bara få prata av sig lite med några som har liknande erfarenheter.

Men ja, SRFs medlemmar är ju till stora delar pensionärer som blivit synskadade på ålderns höst. Deras viktigaste frågor (min subjektiva upplevelse ;)) är färdtjänsten, hemtjänsten och att få prata sjukdomar. För skolungdomar eller yrkesverksamma är frågorna annorlunda och den politiska agendan annorlunda - just därför är det viktigt att kräva plats för dessa frågor också. Typ tillgänglighet på kollektiva färdmedel så att det går att åka tåg utan att slå ihjäl sig eller hamna i Örkelljunga när du ska till Jönköping...

Jag kör förstoring i datorn, och tal. Tycker det funkar fint, även om det kan ta lite längre tid än utan hjälpmedel.
 
Bakifrån är knepigt, andra ser ju inte heller pinnen då. Skulle behövts en markering att hänga på ryggen. Men om få känner till vad den rödvita käppen betyder hur skulle man få fram budskapet, och dessutom skilja det från alla varianter av reflexvästar odyl. som andra människor har.
Om det tar tid att bli bekväm att vara ute med pinnen så antar jag en polkagrisrandig sele med varningsskylt är några snäpp värre.:eek::D


Mm. I Österrike har de markering på armen. Vissa använder armbindeln andra inte. Alltså, det känns ju lite judestjärna över det hela. Genom att markera och sticka ut på det sättet kan du också bli specifikt utsatt. När jag var i Berlin bad de oss att inte använda käpp i tunnelbanan för att ficktjuvar specifikt riktade in sig på människor som skulle ha svårt att se dem.
 
Mm. I Österrike har de markering på armen. Vissa använder armbindeln andra inte. Alltså, det känns ju lite judestjärna över det hela. Genom att markera och sticka ut på det sättet kan du också bli specifikt utsatt. När jag var i Berlin bad de oss att inte använda käpp i tunnelbanan för att ficktjuvar specifikt riktade in sig på människor som skulle ha svårt att se dem.
Men så :rage: att tvingas avstå från att använda sina hjälpmedel!
Ser det utpekande. Är så puckat naiv så jag tror alla ska tänka hjälpsamhet. :o:o
 
Tips: på fejjan finns en grupp för blinda och synsvaga som heter Ögonkontakt. Där är smart att lägga upp frågor kopplade till hjälpmedel, tillgänglighet, synskador, anpassaningar etc...
 

Liknande trådar

Dressyr Halloj, jag har saknat en tråd här på Buke ett tag nu så jag tar härmed tag i det hela och startar upp denna :D Man ser en hel del...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 037
Senast: Tomten_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp